Montering av dragkrok Volvo V50, 2008
Postat: lör 06 okt 2012, 21:07
Då var det dags för dragkrok på min Volvo V50 flexifuel 2008.
Har under ett tag kört omkring utan dragkrok men insett hur mycket jag saknade den då förra bilen hade en.
Ringde några samtal till olika Volvoverkstäder och blev då förvånad över hur mycket det kostade att eftermontera en
dragkrok (ca 8000kr = dragkrok + montering).
Slappt javiss men kanske inte riktigt värt det ansåg jag.
Surfade runt lite och hittade en orginal dragkrok inklusive styrenhet för under 1000 kronor (...det var nog lite billigt).
Kroken kom med posten som utlovat och innan jag påbörjade själva moteringen laddade jag ner de installationsinstruktioner som behövdes.
Tog lite bilder under själva monteringen som kanske kan hjälpa andra som ger sig på detta.
Det var varken svårt eller tog så fruktansvärt lång tid.
Började med att lossa de två skruvarna som finns vid bakluckeöppningen samt de två i underkant bak vid stötfångaren.
Lossa de 6 skruvar på vardera sidan i inre hjulhuset som håller fast stötfångaren.



Lossa stötfångaren gavel genom att på sidorna ta tag i den innanför inneskärmen och dra försiktigt så att hakarna i ovankant släpper.
Dra sedan hela kofångaren bakåt
Viktigt när man monterar dragkrok är att kontaktytorna är riktigt rena. Ingen rost eller underresdsmassa får finnas kvar.
Jag har insett att OKQ8:s Superavfettning inte bara funkar på asfaltfäcker utan också var en hejare på att ta bort underredsmassa.



Sedan var det dags att rensa de tydligen redan "förmonterade" gängorna som fanns för dragkroken. Gjorde detta med en gängtapp.

Sedan var det dags för en hel del demontering av inredning.
Mycket plastklips och några få skruvar, Här följer några bilder på inredningsdetaljerna.




Det här stället var det svårt att få bort plastskyddslocket från (detta är vid spännöglorna)

Så här ser karossinsidan ut utan innerpanerlerna


Dags för montering av förstärkningstag och dragkroken.

En av bultarna var svåra att komma åt men det gick..

Kopplar ihop förstärkningstag och dragkrok.

Kroken på plats och kabeldrabning på gång



Kabel genom kabelgenomföring

Dags för slutåtdragning med momentnyckel på alla bultar


Nu var det dags för ursågning av kofångaren.
Köpte en fintandad såg till sticksågen och maskerade med papperstejp på kofångaren.
På tejpen kunde kunde man markera vart man skulle såga och samtidigt skyddade man lacken från repor vid sågning.

När allt var återmonterat kopplades styrenheten ihop med bilens redan fördragna kablar.
Allt står beskrivet i installationsinstruktionen.
Tyvärr funkade inte dragkroken när allt detta är gjort utan man är tvungen att åka till Volvo för programering.
600 kronor kostade det och då blir den integrerad i bilen så som det kanske skall vara.
En sak som strulade var också att man är tvungen att sätta i en säkring längs fram i bilen (den ingår i orginalsatsen) men då jag köpte begagnat fanns den inte med. Som tur var lånade Volvo killen en från en annan bil då de inte hade några hemma.
Registreringsbesiktningen gick galant.
Han kände inte ens med momentnyckel, kanske var det för att Bilia pappret (kvittot för programmering) låg högst uppe på passagerarstolen...
380 kronor kostade det iallafall..
Hoppas detta hjälper någon :D
Har under ett tag kört omkring utan dragkrok men insett hur mycket jag saknade den då förra bilen hade en.
Ringde några samtal till olika Volvoverkstäder och blev då förvånad över hur mycket det kostade att eftermontera en
dragkrok (ca 8000kr = dragkrok + montering).
Slappt javiss men kanske inte riktigt värt det ansåg jag.
Surfade runt lite och hittade en orginal dragkrok inklusive styrenhet för under 1000 kronor (...det var nog lite billigt).
Kroken kom med posten som utlovat och innan jag påbörjade själva moteringen laddade jag ner de installationsinstruktioner som behövdes.
Tog lite bilder under själva monteringen som kanske kan hjälpa andra som ger sig på detta.
Det var varken svårt eller tog så fruktansvärt lång tid.
Började med att lossa de två skruvarna som finns vid bakluckeöppningen samt de två i underkant bak vid stötfångaren.
Lossa de 6 skruvar på vardera sidan i inre hjulhuset som håller fast stötfångaren.



Lossa stötfångaren gavel genom att på sidorna ta tag i den innanför inneskärmen och dra försiktigt så att hakarna i ovankant släpper.
Dra sedan hela kofångaren bakåt
Viktigt när man monterar dragkrok är att kontaktytorna är riktigt rena. Ingen rost eller underresdsmassa får finnas kvar.
Jag har insett att OKQ8:s Superavfettning inte bara funkar på asfaltfäcker utan också var en hejare på att ta bort underredsmassa.



Sedan var det dags att rensa de tydligen redan "förmonterade" gängorna som fanns för dragkroken. Gjorde detta med en gängtapp.

Sedan var det dags för en hel del demontering av inredning.
Mycket plastklips och några få skruvar, Här följer några bilder på inredningsdetaljerna.




Det här stället var det svårt att få bort plastskyddslocket från (detta är vid spännöglorna)

Så här ser karossinsidan ut utan innerpanerlerna


Dags för montering av förstärkningstag och dragkroken.

En av bultarna var svåra att komma åt men det gick..

Kopplar ihop förstärkningstag och dragkrok.

Kroken på plats och kabeldrabning på gång



Kabel genom kabelgenomföring

Dags för slutåtdragning med momentnyckel på alla bultar


Nu var det dags för ursågning av kofångaren.
Köpte en fintandad såg till sticksågen och maskerade med papperstejp på kofångaren.
På tejpen kunde kunde man markera vart man skulle såga och samtidigt skyddade man lacken från repor vid sågning.


När allt var återmonterat kopplades styrenheten ihop med bilens redan fördragna kablar.
Allt står beskrivet i installationsinstruktionen.
Tyvärr funkade inte dragkroken när allt detta är gjort utan man är tvungen att åka till Volvo för programering.
600 kronor kostade det och då blir den integrerad i bilen så som det kanske skall vara.
En sak som strulade var också att man är tvungen att sätta i en säkring längs fram i bilen (den ingår i orginalsatsen) men då jag köpte begagnat fanns den inte med. Som tur var lånade Volvo killen en från en annan bil då de inte hade några hemma.
Registreringsbesiktningen gick galant.
Han kände inte ens med momentnyckel, kanske var det för att Bilia pappret (kvittot för programmering) låg högst uppe på passagerarstolen...
380 kronor kostade det iallafall..
Hoppas detta hjälper någon :D