Sida 1 av 1

Montering av dragkrok Volvo V50, 2008

Postat: lör 06 okt 2012, 21:07
av bilen
Då var det dags för dragkrok på min Volvo V50 flexifuel 2008.

Har under ett tag kört omkring utan dragkrok men insett hur mycket jag saknade den då förra bilen hade en.
Ringde några samtal till olika Volvoverkstäder och blev då förvånad över hur mycket det kostade att eftermontera en
dragkrok (ca 8000kr = dragkrok + montering).
Slappt javiss men kanske inte riktigt värt det ansåg jag.

Surfade runt lite och hittade en orginal dragkrok inklusive styrenhet för under 1000 kronor (...det var nog lite billigt).
Kroken kom med posten som utlovat och innan jag påbörjade själva moteringen laddade jag ner de installationsinstruktioner som behövdes.

Tog lite bilder under själva monteringen som kanske kan hjälpa andra som ger sig på detta.
Det var varken svårt eller tog så fruktansvärt lång tid.

Började med att lossa de två skruvarna som finns vid bakluckeöppningen samt de två i underkant bak vid stötfångaren.

Lossa de 6 skruvar på vardera sidan i inre hjulhuset som håller fast stötfångaren.
Bild

Bild

Bild

Lossa stötfångaren gavel genom att på sidorna ta tag i den innanför inneskärmen och dra försiktigt så att hakarna i ovankant släpper.
Dra sedan hela kofångaren bakåt


Viktigt när man monterar dragkrok är att kontaktytorna är riktigt rena. Ingen rost eller underresdsmassa får finnas kvar.

Jag har insett att OKQ8:s Superavfettning inte bara funkar på asfaltfäcker utan också var en hejare på att ta bort underredsmassa.
Bild

Bild

Bild

Sedan var det dags att rensa de tydligen redan "förmonterade" gängorna som fanns för dragkroken. Gjorde detta med en gängtapp.
Bild

Sedan var det dags för en hel del demontering av inredning.
Mycket plastklips och några få skruvar, Här följer några bilder på inredningsdetaljerna.
Bild

Bild

Bild

Bild

Det här stället var det svårt att få bort plastskyddslocket från (detta är vid spännöglorna)
Bild

Så här ser karossinsidan ut utan innerpanerlerna
Bild

Bild

Dags för montering av förstärkningstag och dragkroken.
Bild

En av bultarna var svåra att komma åt men det gick..
Bild

Kopplar ihop förstärkningstag och dragkrok.
Bild


Kroken på plats och kabeldrabning på gång
Bild

Bild

Bild

Kabel genom kabelgenomföring
Bild


Dags för slutåtdragning med momentnyckel på alla bultar
Bild

Bild


Nu var det dags för ursågning av kofångaren.
Köpte en fintandad såg till sticksågen och maskerade med papperstejp på kofångaren.
På tejpen kunde kunde man markera vart man skulle såga och samtidigt skyddade man lacken från repor vid sågning.

Bild

Bild

När allt var återmonterat kopplades styrenheten ihop med bilens redan fördragna kablar.
Allt står beskrivet i installationsinstruktionen.
Tyvärr funkade inte dragkroken när allt detta är gjort utan man är tvungen att åka till Volvo för programering.
600 kronor kostade det och då blir den integrerad i bilen så som det kanske skall vara.
En sak som strulade var också att man är tvungen att sätta i en säkring längs fram i bilen (den ingår i orginalsatsen) men då jag köpte begagnat fanns den inte med. Som tur var lånade Volvo killen en från en annan bil då de inte hade några hemma.

Registreringsbesiktningen gick galant.
Han kände inte ens med momentnyckel, kanske var det för att Bilia pappret (kvittot för programmering) låg högst uppe på passagerarstolen...
380 kronor kostade det iallafall..

Hoppas detta hjälper någon :D