Sida 1 av 2

Kvalitén på Volvos batterier?

Postat: ons 05 sep 2012, 16:11
av Pson99
Hej!

Förra våren köpte jag en Volvo C30 2.0D Momentum -07 som hade rullat ca 3800 mil och var ganska exakt 4 år gammal. Bilen har används för mestadels stadskörning till och från jobbet (ca 6 km), men emellanåt har det blivit en del längre körningar på 7-8 mil enkel resa. När vintern började närma sig så visade det sig sen att batteriet sjöng på sista versen. Fine, det var ju trots allt över 4,5 år vid det laget och förmodligen förbrukat. Dessutom körde jag ju oftast korta sträckor och belastade batteriet ganska så hårt och jag hade då inte underhållsladdat batteriet. Så det kändes faktiskt inte helt orimligt att köpa ett nytt.

Ett nytt batteri införhandlades av och byttes av Volvo i början på januari (man ville ju ha bra grejer!). Batteriets specifikationer var precis som det gamla, 80 Ah och 700A startström. Jag införskaddade mig även en Ctek XMS 5.0-laddare för att kunna ladda batteriet emellanåt under vinterhalvåret då jag förstod att det nog kunde behövas när jag körde så korta sträckor.
Bilen startade därefter helt problemfritt och jag upplevde inte några större problem fastän jag körde mycket korta sträckor. Jag sattade i Ctek-laddaren vid ett par tillfällen men det var inte direkt så att jag behövde ladda varje vecka.

Under sommaren har det blivit en hel del långresor och således har batteriet haft ett litet "enklare" liv då det fått möjlighet att ladda upp sig lite oftare. För ca 2 veckor sedan tyckte jag att bilen var trögstartad (startmotorn drog runt kanske i 2-3 sekunder) innan motorn rystade igång och det var inte samma "go" i startproceduren längre. Det känns inte helt normalt med tanke på att medeltemperaturen kanske då fortfarande låg runt 16-17 plusgrader och inte -5 grader. Det kändes ungefär som det tog samma tid som för det gamla batteriet i vintras när det började strula.

Jag satte i min Ctek laddare och lät den ladda över natten. Laddaren visade fullt på förmiddagen och jag startade upp bilen, visst det gick betydligt bättre men inte den där "wow - vilken-kräm-det-är-i-batteriet-effekten". Ca 5-6 kallstarter senare så märkte jag återigen att det började gå trögt att starta, startmotorn fick jobba några sekunder innan motorn hoppade igång.

I med C-tek laddaren igen i lördags eftermiddag och efter 2 minuter tyckte den redan att jag hade 80% kapacitet i batteriet och gick över till lägre laddspänning upp till 100%. Batteriet laddade upp sig till 100% enligt laddaren på några timmar. Liksom förra laddomgången har bilen startat helt okej sedan dess men nu i förmiddags var det återigen segt när jag skulle iväg. Det känns inte så där jätte stabilt. Det är alltså knappt fyra dagar mellan det att batteriet varit uppladdat till 100% tills dess att den börjar bli trögstartad igen.

Jag mätte upp spänningen med motorn på tomgång och den visade 14.5 volt exakt, varvade man motorn till ca 2000 varv så laddade den med 14.51 volt, så generatorn verkar fungera okej. Vilospänningen på batteriet var innan jag kollade spänningen med motorn igång på 12,58 volt. Är det okej eller är det dåligt? Då hade jag dessutom hunnit köra en vända fram och tillbaka till tippen så antagligen var spänningen lägre innan.

Det känns ju som att batteriet borde hålla betydligt längre och förhoppningsvis finns det någon form av garanti på batteriet från Volvo men tänkte kolla om det är någon annan som råkat ut för "kassa" relativt nya batterier eller har någon teori! :)

Tack på förhand!

Mvh. Pierre

Re: Kvalitén på Volvos batterier?

Postat: ons 05 sep 2012, 16:29
av StringerBell
Ja, batterier har alltid någon form av garanti, ibland upp till 3 år. Vet inte hur det är med Volvos egna.

Re: Kvalitén på Volvos batterier?

Postat: ons 05 sep 2012, 20:17
av Perra83
Åk till Volvo och kräv ett nytt. Inte kul att bli ståendes i vinter!!!!

Re: Kvalitén på Volvos batterier?

Postat: ons 05 sep 2012, 21:12
av Larzan
Efter 2 Volvobatterier så köpte jag Biltemas AGM 95ah 850 CCA.
Den presterar kanon, kör bränslevärmaren, belastar med full fläkt, sätesvärmare ganska mycket. (4års garanti)

De batterier jag har fått från Volvo har haft en livslängd på ca 3 år, knappt 4.

Re: Kvalitén på Volvos batterier?

Postat: ons 05 sep 2012, 23:33
av Pson99
Hej igen!

Jag tänkte att jag skulle dubbelkolla imorgon bara så det inte är någonting som ligger och drar tjuvström. Eftersom batteriet har sackat så hastigt. Jag lossar bara lite på batterikabeln på minussidan och så kopplar jag in en multimeter i serie med minuspolen. Tändningen av och sen att bilen ska ha stått en 15 minuter innan så alla styrenheter "somnat"...?

Mvh. Pierre

Re: Kvalitén på Volvos batterier?

Postat: tor 06 sep 2012, 08:55
av Gourmand
Volvo har inga egna batterier av den enkla anledn ingen att de inte tillverkar batterier. Köp ett batteri av god kvalitet, men gör det på en märkesoberoende reservdelsfirma, t.ex Biltema eller någon mindre reservdelsfirma. Avsevärt billigare och bättre, som vanligt.

Re: Kvalitén på Volvos batterier?

Postat: tor 06 sep 2012, 09:48
av MartinS
12,58 i vilospänning är inte dåligt men inte superbra (12,7 är max, ~12,3 är halvladdat). Var det verkligen inga förbrukare igång när du mätte? Hade bilen stått orörd i minst fem minuter så den hade haft tid att stänga ner allt?

Jag har tvärt emot många andra här(?) ganska goda erfarenheter av volvos batterier. Det sämsta jag varit med om är 5år, men de flesta jag haft har tuffat på i 10år utan problem. Men det är klart, jag har inte kört massa bränslevärmare och sånt som är riktiga batteridödare (du bör köra minst lika länge efter att ha använt värmaren som den tid värmaren var igång).

/Martin

Re: Kvalitén på Volvos batterier?

Postat: tor 06 sep 2012, 11:20
av Pson99
Tja, bilen hade ju rullat lite som sagt innan men nog hade den stått 7-8 minuter emellan. Enda som var öppet var motorhuven.
Kan tänka mig att spänningen redan där hade hoppat upp några tiondels volt med tanke på körningen innan.

Ska mäta spänningen nu igen när bilen stått över natten utan att starta den och även kolla om det finns någon krypström,
om inte kan jag nog anta att batteriet inte verkar hålla mer än 8 månader... :cry:

Mvh. Pierre

Re: Kvalitén på Volvos batterier?

Postat: tor 06 sep 2012, 12:33
av MartinS
Pson99 skrev:Tja, bilen hade ju rullat lite som sagt innan men nog hade den stått 7-8 minuter emellan. Enda som var öppet var motorhuven.
Kan tänka mig att spänningen redan där hade hoppat upp några tiondels volt med tanke på körningen innan.

Ska mäta spänningen nu igen när bilen stått över natten utan att starta den och även kolla om det finns någon krypström,
om inte kan jag nog anta att batteriet inte verkar hålla mer än 8 månader... :cry:

Mvh. Pierre
Du skall ju helst ha den stå med motorhuven öppen under natten då, för så fort du låser upp och/eller öppnar huven vaknar ju halva bilen till liv igen..

/Martin

Re: Kvalitén på Volvos batterier?

Postat: tor 06 sep 2012, 13:28
av Pson99
Okej, nu har jag mätt lite igen.

Nu låg vilospänningen på 12,52 volt när jag bara hade låst upp bilen och öppnat motorhuven.
Jag kopplade sedan in mig med multimetern mellan batteriets minuspol och minuskabeln.

BIlen verkar dra 0,001A dvs. 10mA i viloläge, dock utan larmet aktiverat (svårt att aktivera
det när man bara har två händer). Det konstiga var att jag för någon kort sekund kunde få
högre värden beroende på om jag "rörde runt" med proberna, då runt 0,002-0,003A.

Men det mest återkommande värdet var 0,001A vilket ju känns helt OK.