Sida 1 av 3
Volvo V50 2.0D
Postat: sön 02 sep 2012, 01:35
av VolvoNisse
Hej!
Är nybliven V50 ägare.
Funderade först på en V50 1.6 DRIVe, men avråddes från det motoralternativet då den är rätt så svag, istället rekommenderades 2.0D som ett bra motoralternativ.
Hade även funderat på Ford, Audi, WV, Skoda, Peugeot, Renault, Citroen, Opel...
Men valet föll ändå på en Volvo V50 2.0D Momentum 2007, bytte bort min trogna V70N 170 2001, tog ont men det var enda alternativet.
Anledningen till byte till dieselbil är att jag kör drygt 14 mil varje dag till och från jobbet, vilket blir ca 4000 mil/år.
En äldre dieselbil, typ Volvo 240/740 blev jag direkt avrådd från att köpa, då den motorn är ganska slö och törstig.
Ni som har erfarenhet av Volvo V50 2.0D, gjorde jag ett bra val av V50 ?
Bortsett från additiv och partikelfilter, hur är det annars med V50 2.0 Diesel, vanliga fel och annat oväntat som kan dyka upp ?
Har aldrig ägt en dieselbil förut, så är helt nybörjare, men har kört en WV jetta diesel -84 en gång och den var jätteslö.
/VolvoNisse
Re: Volvo V50 2.0D
Postat: sön 02 sep 2012, 08:14
av dieselputte
14 mils pendling är nog lämplig för denna motor. Småkörningar (dvs där motorn knappt når normal arbetstemp) leder ofta till problem med dieselvärmaren och utan sådan lär det inte bli någon fröjd att pendla i Norrbotten när det kryper nedåt -30.
Byte av värmare ligger nog på mer än 10000 kr.
Håll koll på snittförbrukningen och hur ofta regenerering sker, vilket kan ge en indikation på att partikelfiltret håller på att bli igensatt. (Jag har idag c 150 mil mellan regenereringar) Frekvent regenerering kan leda till att diesel når vevhuset och motorn kan då rusa okontrollerat med totalhaveri som resultat (Tips kolla att inte nivån på oljestickan stiger) . När regenerering sker ökar den momentana förbrukningen med c 0,2 l/mil och pågår normalt 10-20 minuter varvid bilen kan få ryckig gång. Finns en hel del trådar om detta samt hur man kan byta/rengöra filtret själv.
I övrigt är det väl hjullager, spruckna stolklädslar, generator som havererat som varit det mest problem med.
Jag har en V50 2.0D - 06 -9300 mil som jag haft sen jan 2007. Har fått byta kabelstam A stolpen (garanti), tryckgivare partikelfilter (avgasgaranti) , EGR ventil (avgasgaranti bara problem fram till -06?) samt generator (försäkringsärende uppgr från 120 A till 150 A). Generator felet började med ett vinande ljud som kom och gick för att helt plötsligt ge laddningsfel.
Tror V50 starka sida är karross, fram och bakvagn. Har inte läst nåt om problem med styr/spindelleder eller rost.
Lycka till med din bil!
Re: Volvo V50 2.0D
Postat: sön 02 sep 2012, 10:24
av VolvoNisse
Min V50 har 9200 mil på mätaren, förra servicen var vid 8000 mil, så nästa blir vid 10 000 mil.
Ska man förvärma motorn före varje start, även vid varm motor ?
Får väl hoppas att det är en bra bil jag bytte till, om den börjar krångla mycket efter en tid så får det bli en
gammal Volvo 740 och acceptera bränslekostnaden.
/VolvoNisse
Re: Volvo V50 2.0D
Postat: sön 02 sep 2012, 10:30
av Bilnörden
Man får lära sig att köra 740, snittar 0,8 o 0,85 blandad mest stad, landsväg har jag varit nere på 0,69-0,72. Nej, du behöver inte förvärma, det sitter en bränsle värmare i din bil som startar automatiskt om bilen känner ett behov av det.
Re: Volvo V50 2.0D
Postat: sön 02 sep 2012, 10:37
av VolvoNisse
Har haft Volvo 740 tidigare, flera stycken i några år (1995-2003) och har alltid varit nöjd.
Sista jag hade var en 745GL -92, och den gick att köra på 0.66 landsvägskörning.
Bytte sen till Volvo 850, och efter det blev det V70, som jag var mycket nöjd med.
/VolvoNisse
Re: Volvo V50 2.0D
Postat: sön 02 sep 2012, 10:39
av Bilnörden
Grattis till ditt bil köp, min far har en sådan med ps lådan, måste säga trotts att jag är allergisk mot automat, det är en fantastisk kombo.
Re: Volvo V50 2.0D
Postat: sön 02 sep 2012, 11:11
av dieselputte
Jag brukar bara förvärma motorn när det är kallare än -5 grader ute. Värmaren startar ju automatiskt vid kallare än några plusgrader, kommer inte ihåg om det är +8 eller +4 .
Kallstart vid -15 har jag provat en gång, lät inte bra. Undrar om man får igång motorn utan förvärmning vid -25 ? Om jag var beroende av min bil för lång jobbpendling skulle jag gardera mig med elektrisk motorvärmare.
Re: Volvo V50 2.0D
Postat: sön 02 sep 2012, 11:23
av VolvoNisse
Det finns både dieselvärmare och elektrisk motorvärmare på min V50, så jag hoppas den klarar att köras under
vintern när det blir kallt, inte ovanligt att det blir -35 - -40 här under vintern.
Får ta för vana att kolla oljenivå en gång/vecka, då märker man om det är något på gång.
/VolvoNisse
Re: Volvo V50 2.0D
Postat: sön 02 sep 2012, 11:25
av StringerBell
Kallt klimat och diesel funkar inte optimalt ihop. Men kör man långt och mycket så kommer det inte märkas så mycket. Jag skulle fr.a. skaffa en snyggt monterad intern batteriladdare med kontakt på fronten för underhållsladdning. Att köra en timme dieselvärmare på morgonen med tvåsiffriga köldgrader, då är batteriet på knäna. Dieselvärmaren är mycket effektivare än en elvärmare. Tveksamt om man sparar några pengar på en elvärmare som får gå halva natten före start. En dieselvärmare ger minst 5kw.
Re: Volvo V50 2.0D
Postat: sön 02 sep 2012, 11:50
av VolvoNisse
Lite oroande det där med partikelfiltret och regenerering, läst här på forumet om 2.0D motorer som begått självmord genom att okontrollerat gå på fullvarv för att till slut totalhaverera :shock:
/VolvoNisse