Sida 1 av 2
partikelfilter tät volvo v50d -09
Postat: ons 22 aug 2012, 12:21
av kärnkraft
Har en Volvo v50 d -09 som gått 6800 mil. Vi köpte volvon i tron att allt skulle bli så billigt i drift etc. Kör med ett "ägg" under foten för att inga onödiga bränslekostnadet eller extra slitage skall uppstå! Helt fel !! Måste blåsa ur den, påstår de på volvo då o då! Är det ingen miljöbil Volvo byggt ?Problem med tätt partikelfilter redan 5900 mil. Har tidigare gjort all service vid volvo verkstad men när de sa att de skulle byta partikelfilter och en massa tusenlappar för det bytte jag verkstad. Fyllning av additivvätska en skvätt som kostade nästan 2000 spänn, ( liten låda som ligger över bakaxeln) men sedan blev det c:a 3000 varv (på blockerad varvtal-dator) i 10 min för att försöka bränna ut skiten i partikelfiltrat, avblockering efter detta, och upp på 4000 rpm i 5-10 min. Allt detta utfördes med start - på helt varm motor och stillastående , för att få upp tempen. Allt har fungerat bra efter detta i
800 mil. Nu är det tätt igen. Samma procedur (utan påfyllning additiv) körning på blockerad c:a 3000 varv i 15 min
-avblockering och 4000 rpm i 10 min ( bra för miljön?) Gick bra i 50 mil sedan blockering igen.
Vad är det för "skit" volvo har tillverkat ? Nu kommer KO att få en skrivelse, eftersom volvo varit medvetna om problemet redan när de sålde dessa bilar. Hoppas att alla blir lika förbannade som jag o klagar hos volvo.
Re: partikelfilter tät volvo v50d -09
Postat: ons 22 aug 2012, 17:42
av MattiasD
Det börjar tyvärr att bli vanligt att göra den upptäckt du precis har gjort. Många har köpt dieselbil i tron att göra nåt för miljön och att åka billigt. Men bra för miljön har en dieselbil aldrig varit och det framstår som bara märkligare att bilarna blev miljöklassade. Dessutom släpper bilarna ut mer hälsofarliga emissioner än bensinbilar. Ekonomisk bra är det heller inte pga dyrare bil i inköp och förbrukning långt över utlovat. Det beror på att bilarna är optimerade för körcykeln där mätningen görs under låga effektuttag. Det förklarar varför alla dieselbilar nästan drar lika mycket bränsle oavsett motorstorlek. Motorns effekt används ju inte! I verkligheten är förbrukningen något helt annan. Dessutom finns varken regenering av partikelfilter och bränslevärmare med i mätningen. Det är bedrägeri! Du gör helt rätt i att gå till KO och jag hoppas fler följer ditt exempel.
Re: partikelfilter tät volvo v50d -09
Postat: ons 22 aug 2012, 23:28
av Gourmand
Kvalificerat struntprat (MattiasD) !
Dessa dieselmotorer är något av de mest bränsleeffektiva motorer som finns på marknaden och det är det som gör att de är bättre miljömässigt än de bränsleslukande spritbilarna, som dessutom håller på att gå ur tiden - dessbättre.
Du anger inte vad du har för bil, men jag gissar att du har en V50 1,6 D (109 hk). Vad gäller partikelfiltret i dessa tidiga årsmodeller kan dock filtren vara problematiska om man företrädesvis kör korta sträckor med många kallstarter och ofta kör utan att bilen blir riktigt varmkörd. Kör man mycket körning av denna typ, så kan en snål bensinbil vara ett bättre alternativ och snåla bensinare är väl inget som Volvo hittills begåvat marknaden med, men det finns ju andra märken.
Det trådskaparen råkat ut för är i vanlig ordning någon auktoriserad s.k. Volvo-verkstad, som inte kan dessa bilar och motorer. Om partikelfiltret har blivit täppt, så måste filtret demonteras, därefter rengöras med eller utan lösningmedel och högtrycksspolning. Och detta gör man inte på Volvo, man byter alltihop istället.
Vad gäller Eolysvätskan (dieseladditiv), så går det utmärkt att köpa via t.ex. Ebay liksom även partikelfiltret (om det verkligen skulle behöva bytas i framtiden) för en bråkdel av pengarna som Volvo begär. Gör jobbet själv, eller låt en liten privatverkstad göra det åt dig. Detta är inga komplicerade jobb och fixas av vilken normalbegåvad bilmek som helst. Undvik dock stora Volvo-anläggningar, typ Bilia. De vill bara byta delar till hög kostnad och ofta helt i onödan, särskilt när det gäller partiklfiltret.
Detta är utmärkta motorer som går snålt och har mkt lång livslängd och de ska definitivt vara billiga att äga, något som t.ex Bilia gör allt för att försöka motverka.
Re: partikelfilter tät volvo v50d -09
Postat: sön 26 aug 2012, 20:54
av kärnkraft
Hej. Volvo V50, D 1,6 edrive, Jo nu har jag demonterat partikelfiltret, rengjort det allt från avfettning , oxalsyra ( det som finnes i rabarber) uppblandat med vatten och även tagit kylarrengöring och samtidigt täppt till uloppet på den stora "klumpedumpen" = p-filtret och sedan satte jag gasolbrännare under burken så den skulle koka om ordentligt därinne i "skiten". Backspolade sedan även med en stor HT-tvätt och nog kom det mängder ut svart sörja!
Tog även loss de 2 skruvarna på ena motorfästet och knuffade tillbaka motorn några cm på ena sidan, vilket var både lätt o bra. Riktigt som Ni skriver inga otroligt stora problem att demontera - tag lite tid - fundera kolla alla skruvar var de sitter, men man bör ha ett litet kjedjeblock när man lyfter det på plats igen för det väger ju kg!
Övrigt. Man ser ju att det går 2 st 8 mm rör in, 1 st före filtret och 1 st efter filtret! Dessa rör mäter skillnaden i tryck före o efter filtret!
Dessa är anslutna upp till ett tryckrelä som sedan ger inpuls till datorn när filtret behöver det ena o andra d.v.s. när tryckdiffen blir för stor.
Kommer säkert firmor i framtiden som rengör dessa filter!? Marknaden blir säkert stor!
Re: partikelfilter tät volvo v50d -09
Postat: sön 26 aug 2012, 23:54
av Gourmand
kärnkraft skrev:Hej. Volvo V50, D 1,6 edrive, Jo nu har jag demonterat partikelfiltret, rengjort det allt från avfettning , oxalsyra ( det som finnes i rabarber) uppblandat med vatten och även tagit kylarrengöring och samtidigt täppt till uloppet på den stora "klumpedumpen" = p-filtret och sedan satte jag gasolbrännare under burken så den skulle koka om ordentligt därinne i "skiten". Backspolade sedan även med en stor HT-tvätt och nog kom det mängder ut svart sörja!
Tog även loss de 2 skruvarna på ena motorfästet och knuffade tillbaka motorn några cm på ena sidan, vilket var både lätt o bra. Riktigt som Ni skriver inga otroligt stora problem att demontera - tag lite tid - fundera kolla alla skruvar var de sitter, men man bör ha ett litet kjedjeblock när man lyfter det på plats igen för det väger ju kg!
Övrigt. Man ser ju att det går 2 st 8 mm rör in, 1 st före filtret och 1 st efter filtret! Dessa rör mäter skillnaden i tryck före o efter filtret!
Dessa är anslutna upp till ett tryckrelä som sedan ger inpuls till datorn när filtret behöver det ena o andra d.v.s. när tryckdiffen blir för stor.
Kommer säkert firmor i framtiden som rengör dessa filter!? Marknaden blir säkert stor!
Det låter som du just har sparat ca 11000:- Snyggt jobbat ! För de som inte vill göra detta själva går det utmärkt att beställa detta jobb av de flesta fristående verkstäder redan nu och då handlar det definitivt inte om några 11000:- När det går upp för Volvos auktoriserade verkstäder att alltfler börjar göra på ditt sätt, eller låta en fristående verkstad göra jobbet, så skulle det inte förvåna mig om t.o.m. de auktoriserade Volvo-verkstäderna slutar med sitt tjafs om partikelfilterbyte som en servicepunkt vis 12000 mil. De tjänar pengar på människors rädsla och okunskap.
Re: partikelfilter tät volvo v50d -09
Postat: mån 27 aug 2012, 00:31
av 2444ever
Har hängt med en del i diverse trådar om dieslar/partikelfilter och tänkte passa på att fråga när ämnet är aktuellt, snåldiesel är eventuellt ett alternativ vid nästa bilköp.
Finns det något hållbart argument för nytt partikelfilter istället för rengöring?
Finns det en gräns för hur många gånger man kan rengöra, alltså att man till sist ändå måste köpa nytt?
Re: partikelfilter tät volvo v50d -09
Postat: mån 27 aug 2012, 01:25
av Gourmand
2444ever skrev:Har hängt med en del i diverse trådar om dieslar/partikelfilter och tänkte passa på att fråga när ämnet är aktuellt, snåldiesel är eventuellt ett alternativ vid nästa bilköp.
Finns det något hållbart argument för nytt partikelfilter istället för rengöring?
Finns det en gräns för hur många gånger man kan rengöra, alltså att man till sist ändå måste köpa nytt?
Det finns sannolikt en livslängd som inte är obegränsad för partikelfiltret. Men det vore synd att avstå från köp pga rädsla för partikelfilterbytet. När eller om det behöver bytas, så går det utmärkt att köpa ett nytt partikelfilter på den öppna reservdelsmarknaden, t.ex. Ebay och låta en fristående verkstad byta, om man inte vill göra det själv. Det finns en tråd som behandlar det här. Fr.o.m. modellår 2012 så har Volvo slutat med att lägga in partikelfilterbyte vid 12000-milservicen på 1,6-litersdieseln. I verkligheten är det en helt onödig åtgärd, som dessutom Volvo-verkstäderna tar hutlöst betalt för. Rengöring går utmärkt och när dagen för ev. byte kommer, så är det bara att köpa ett p-filter på den öppna markanden och låta den lokala bilmeken montera detsamma, om man inte vill göra det själv. Eolysvätskan (dieseladditiv) kommer du dock inte undan på modellerna före 2011. Om du ändå är orolig för partikelfilterspöket, så finns ju D3-motorn och med manuell växellåda är även det en relativt snål bil med s.k. underhållsfritt partikelfilter. Och mycekt tyder på att det också är underhållsfritt i verkligheten. Slutligen - nej, det finns inget hållbart argument att byta partikelfilter innan det behövs. Sen får Bilia och deras gelikar säga vad de vill.
Re: partikelfilter tät volvo v50d -09
Postat: mån 27 aug 2012, 01:35
av Gourmand
Glömde ge ett exempel.
http://www.ecocleaner.se är ett av ett flertal företag som rengör partikelfilter. Upphettning till 700 grader, sen testning av täthet och flöden m.m., sen in i "tvättmaskinen" osv. På liknande vis görs detta hos många Citroen och Peugeot-verkstäder.
Re: partikelfilter tät volvo v50d -09
Postat: tis 28 aug 2012, 09:33
av berrabus
Dum fråga kanske men hur märkerjag om filtret är fullt eller ej?
Re: partikelfilter tät volvo v50d -09
Postat: tis 28 aug 2012, 14:31
av Knight8806
Ja, du ska ju inte köra tills filtret är täppt. Det är ju inte bra alls, men vanliga symptom är bl.a. ryckig gång, "limp mode", försämrad motorprestanda etc.
Vad MattiasD alltid lämnar utanför diskussionen när han rackar på "diesel-pesten" (som han ser det) är nackdelar med bilar som kör på etanolbränslet. Dessa är, tätare serviceintervaller, en del modeller är svårstartade vid kall väderlek (en massa strul för vissa som enbart kör på etanol och ska byta till bensin och tvärtom), de facto att etanol skapar högre halter av marknära ozon än bensinbilar, att etanol innehåller 30 % mindre energi vilket gör att du inte kommer lika långt per liter jämfört med bensin eller diesel. Nu har man även tagit bort undantaget för etanolbilar att betala trängselskatt.