Sida 1 av 2
Halvljus v50. Vad är plus och minus, gul eller brun?
Postat: fre 17 aug 2012, 19:02
av TurboTimpe
Hej!
Jag har köpt en xenonsats på 35w till halvljuset till min v50. Man ska i vanlig ordning koppla xenonsatsens flatstift (rött och svart) på
original halvljuskontakt. Problemet är bara att kablarna till bilens halvljuskontakt är två bruna på ena sidan och en gul på andra.
Vad är plus och vad är minus?
Re: Halvljus v50. Vad är plus och minus, gul eller brun?
Postat: fre 17 aug 2012, 19:19
av Camel
TurboTimpe skrev:/.../kablarna till bilens halvljuskontakt är två bruna på ena sidan och en gul på andra.
Vad är plus och vad är minus?
Om du menar ledningarna inne i strålkastarhuset så vet jag inte exakt men vanligen (enligt Bosch) är gul = halvljus+ och brun = jord.
Men jag tycker du ska ta dig en funderare på om det är så klokt att mata ballasterna direkt från bilens halvljusledningar. Dels har de PWM och dels är ledningsdragningen gemensam med andra ledningar samt jord till vissa komponenter. Många rapporter finns om problem med konvertering av just V50.
För PWM kolla här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 20#p566435
För div problem kolla här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 3&p=325457
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=45779
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... action=new
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=204670
http://www2.scanner.nu/forum/forum_post ... 1&get=last
Tråd i länken nedan beskriver xenonkonvertering. Handlar visserligen om V70II och helljus men om du läser hela tråden får du en ganska god uppfattning om vad det innebär att mata ballaster från bilens ordinarie ledningssystem.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=78083
Re: Halvljus v50. Vad är plus och minus, gul eller brun?
Postat: fre 17 aug 2012, 19:23
av TurboTimpe
Tack för svaret! Jo jag har läst en del om detta. Tittade dock på xenonkungens hemsida och hittade denna
http://www.xenonkungen.com/se/art/canbu ... ller-e.php . Ringde dit för att höra vad den skulle göra för skillnad och svaret jag fick var att den skulle förhindra strömmen att vandra bakåt i bilens system. Du tror inte man kan klara sig med en sådan?
Re: Halvljus v50. Vad är plus och minus, gul eller brun?
Postat: fre 17 aug 2012, 19:34
av Camel
Dessa cancellers innehåller oftast en kondensator som ska överbrygga PWM och dessutom minska rippelströmmen som ballasterna orsakar. Men de är oftast snålt tilltagna och saknar oftast en seriediod (som bör vara en schottky) som hindrar att kondensatorn laddas ur av matande komponenter i CEM eftersom PWM innebär små korta avbrott i strömförsörjningen. (Läs mer om detta, se länken i tidigare inlägg). Dessutom kvarstår problemet att torkarmotorn delar jordledning med ena strålkastaren. Torkarmotorn har en LIN-buss som pga att den inte är balanserad kan ta upp störningar när torkarmotorns jord påverkas av rippelströmmen från ballasterna.
Men fyra saker kan du göra för att förbättra läget:
1. Använd canceller
2. Koppla endast plusmatning från halvljuset till cancellern
3. Koppla en diod (shottkytyp) i serie med plusmatningen till cancellern
4. Dra en egen minus från cancellern till chassie (använd inte halvljusets jord)
Detta gör du på båda sidorna. Då har du gjort vad du kan och kan bara be en bön att inget händer.

Re: Halvljus v50. Vad är plus och minus, gul eller brun?
Postat: lör 18 aug 2012, 09:09
av redpower
Jag köpte detta kit från oljebaren till en V50 2009,a
Funkar perfekt :))
http://www.oljebaren.se/xenon/xenon-kit ... us-kit-35w
Re: Halvljus v50. Vad är plus och minus, gul eller brun?
Postat: lör 18 aug 2012, 12:39
av timebandit
Jag vågar inte ens montera xenon utan att använda reläsats eller dyligt.
Är eran engelska hyfsad så rekommenderar jag denna läsningen!:
http://forums.swedespeed.com/showthread ... r-starting
Jag skall montera xenon men inte kommit till skott ännu. Monterar fast motstånd på originalkablarna som släcker felmeddelandet om lampfel och sedan använda reläsats.
Enligt detta forum som jag länkade till så har många fel med torkarmotorn och CEM kommit eller några veckor eller månader och då blir det inte billigt att laga tyvärr. Bättre att göra det "riktigt" så man slipper ev. följdfel.
Re: Halvljus v50. Vad är plus och minus, gul eller brun?
Postat: lör 18 aug 2012, 21:20
av Camel
timebandit skrev:Är eran engelska hyfsad så rekommenderar jag denna läsningen!: http://forums.swedespeed.com/showthread ... r-starting
Ja, halvljuset på V50 har PWM så en kondensator behövs samt en diod precis som guiden på engelska beskriver. Sk. cancellers innehåller oftast en kondensator men snålt tilltagen. Diod saknas ofta. Byggtipset i denna guide förespråkar kraftigare komponenter än vad som finns i köpta cancellers.
timebandit skrev: Monterar fast motstånd på originalkablarna som släcker felmeddelandet om lampfel och sedan använda reläsats.
Detta är en trygg metod om egen plusmatning via relä till ballaster hämtas från batteriet via separat säkring. Observera att även minus ska vara egen för ballasterna. En nackdel är värmeutveckling i motstånden. Om halvljus avses måste även PWM beaktas och det kan behövas en diod och en kondensator (dock inte så stor) för reläspolen så den inte reagerar på "uppehållen" i PWM-pulserna. På helljus finns inte PWM eller lampövervakning på V50 men reläsats rekommenderas ändå. Riskerna med gemensam jordledning samt störningsrisk i CEM genom överföring i parallella ledningar finns kvar om ballasterna kopplas direkt på lampsockeln.
Re: Halvljus v50. Vad är plus och minus, gul eller brun?
Postat: lör 18 aug 2012, 23:51
av CrossFireX
Jag monterar xenon i helljus på hösten, skulle aldrig köra utan relämatning. Det är inte så svårt att göra, du kan göra det hemma. Kostar inte många kronor!
Re: Halvljus v50. Vad är plus och minus, gul eller brun?
Postat: sön 19 aug 2012, 16:24
av TurboTimpe
För mig som inte är så duktig på el så är detta rena grekiskan. Att använda en reläsats kan jag klara av att koppla in men allt de här med dioder och kondensatorer hänger jag inte med på. Kan någon förklara väldigt grundligt för mig som knappt har någon insikt alls hur allt detta ska kopplas ihop osv? Vet att ni länkat till andra trådar osv men jag blir bara snurrig av allt:P
Re: Halvljus v50. Vad är plus och minus, gul eller brun?
Postat: mån 20 aug 2012, 11:54
av TurboTimpe
Kommer jag att "förbättra" problemet om jag bara sätter in en reläsats eller är det ingen större vits om jag inte använder mig av diod och kondensator? Sen en fråga till. Jag tar väl plus och minus från batteriet och kopplar till ballasten men vad gör jag av det röda och svarta stiftet från xenonsatsen. Rött ska i kontaktstycket i lamphuset väl men svart, vars her jag den? Tacksam för att ni tar er tid för mig som är helt ovetande angående allt som rör elektronik:-P