NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#665996
Tänkte dela med mig av en av de barnsjukdomar som kan uppkomma på S40n & V50

Min morbror fick problem med sin V50 t5 -06 den började helt plötsligt "tjuta i motorn" och motorlampan tändes efter ett tag.
Läst att flera har haft problem med just detta problem.

Och mycket riktigt va det samma problem med hans bil, ljudet tystnade när man drar ut oljestickan vilket tyder på att membranet i oljefällan är trasigt.

Oljefällan komplett med nytt oljefilter kostar på Volvo 1900:- och sen skulle dom ha 3000:- för montering.
Var riktigt trångt och jävligt, bara att få bort luftburken med tillhörande ECU var ett rent helvete.
Bytet av själva oljefällan var hyfsat enkelt, det var allt annat runt omkring som var jävligt och tog tid.


Nya Oljefällan.
Bild

Gamla Oljefällan med trasigt membran.
Bild

Trasigt membran.
Bild

Plattsen för Oljefällan.
Bild

Nya på plats.
Bild


Sen ett avslutande tips köp med en ny slang till vevhusventilationen för den kommer att gå sönder då den är helt torr sprucken och bara rasar sönder.


//Hoppas det här inlägget hjälper någon ialla fall...
#666018
kvillebäck skrev:Går det inte köpa membranet löst? Hade du klarat reparationen med bara membran och slang?

MVH Johan
Membranet går nog inte att köpa löst, fick hela delen när det beställdes på Volvo, tanken slog oss också när vi var klara är ju fan att behöva byta hela oljefällan bara för att membranet är trasigt. Sitter ett "lock" som man kan tabort och där sitter membranet tillsamans med en fjäder.

Slangen till vevhuset går sönder direkt när man tar bort oljefällan, bara faller sönder. ??:-/


//MVH

Från Windows 10/11 till Windows 7 (eller ren[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]