Sida 1 av 1

v50 ell v40

Postat: ons 18 jul 2012, 21:22
av flisa
hallå ,,,,,,va o besikta min v40 o prata lite med be-mannen jag vill byta till v50 1,8 f men då sa han har du inte haft problem med bilen så får du det nu ,, han mena m.a.o att v50 va mycke sämre stämmer de eller vad tycker ni som har denna bil ( han hade en v50 2,0 d) är tacksam för lite synpunkter (kommer nog att byta ändå till 1,8 f)

v40 01 bes ua 24 tusen mil bra skick osv,,,,,,,,,,,,,,alltid servad

Re: v50 ell v40

Postat: ons 18 jul 2012, 21:40
av Rådlös
Jag har ingen av dom bilarna, men en med närbesläktad motor, V70 2.0 F. Frågan står mellan biobränsle => etanol, eller fossildiesel. Och besiktningsmannen ville naturligtvis försvara sitt val. Lika mycket som jag vill försvara mitt val.
Det finns många trådar om det här på forumet. Bläddra lite och du kommer att hitta massor av argument för och emot.
Du bör dock ha en tanke i bakhuvudet: Dom flesta problemen med FFV-bilar upplevs inte av dom som äger dom. Det är i stället väldigt ofta etanolmotståndarna som säger sig ha hört om en "jobbarkompis kusins morsa" som har problemen. Många av dom har alltså ingen egen FFV-bil.

Re: v50 ell v40

Postat: tor 19 jul 2012, 14:54
av flisa
:D ok ,,, det framgick kanske inte,,, besiktningsmannen var mycke missnöjd med sin v50 han hade mycke mek med den :(

Re: v50 ell v40

Postat: lör 21 jul 2012, 13:40
av Henrikx2
flisa skrev::D ok ,,, det framgick kanske inte,,, besiktningsmannen var mycke missnöjd med sin v50 han hade mycke mek med den :(
Körde v50 i drygt tre år och 12000mil.
Bytte bromsbelägg vid 12000mil annars inget som slitits ut eller gått sönder.
Lite missljud i kupén men det är kanske standard på volvofårdarna.
Skaplig bil för pengarna.

Re: v50 ell v40

Postat: lör 21 jul 2012, 14:02
av MatsO
Har både en 40 och en 50.

V40 är en 2.0T -00 (en sån där fas 1.5 som inte finns enligt vissa).
+ Känns som det är bättre byggkvalitet på den.
+Mer och bättre förvaringsfack
+ bättre lastutrymme

- rostar som bara den

V50 D4
+ Motorn

- Lite trång och dåligt "planlöst". Det skulle gå att få in betydligt mer prylar om volvos ingenjörer hade tänkt lite. Den svävande mittpanelen är snygg men man tappar ju ett gigantiskt utrymme i onödan.

- handskfacket är ett skämt.

Re: v50 ell v40

Postat: sön 22 jul 2012, 07:29
av jonvon01
Hej!

Jag har kört V50 T5 (bensin) och V50 DRIVe (diesel), ca 2500 mil om året (sedan 2005) och är jättenöjd. Jag har inte haft några problem alls :-) Tittar man på begagnatmarknaden så finns det väldigt många 1.8F ute och priserna är relativt låga. En ny 1.8F Classic ligger ju runt 189000 kr, men frågan är hur mycket du kör. Serviceintervallet är ju bara 1000 mil... till skillnad från tex dieselbilarna som har 2000 eller 3000 mil beroende på motor.

Jag har bara gott att säga om V50 och hoppas att du också blir nöjd :)


Mvh Jonas

Re: v50 ell v40

Postat: sön 22 jul 2012, 09:44
av flisa
:D tack ,, jag kör typ 10 mil om dagen t-från jobb,,, VOLVO ÄR VOLVO

Roland

Re: v50 ell v40

Postat: sön 22 jul 2012, 10:52
av ravestream
Tror inte det handlar kanske om just bara etanolen.. Utan kanske mer om just det med att allt är "nytt" och inte så utprovat. Första serien av en ny modell är det oftast massa barnsjukdomar med.. några år senare så kommer det oftast en fas till med många problem åtgärdade.

Vet dock att gamla c40 är en himla trevlig bil.. och v50 trivs jag inte värst med.. känns som dom snålat för mycket, både på saker och tid när dom gjorde den.