Sida 1 av 1
Xenonkonvertera heljuset
Postat: tis 10 jul 2012, 08:29
av gaasedal
Hej,
Jag funderar på att xenonkonvertera heljuset - men vad kit / ballast / glödlampor är bäst?
Jag eksperiementeret med en billig set från
http://www.everlight.dk/ , men det brusar på radion och ger spöken på parkeringen sensor, så jag är inte så nöjd med dem.
Vilka erfarenheter har i, till exempel. Xenonkungen?
Eller kommer det att få tag på några kit som de från
http://www.theretrofitsource.com/ - Eller får man köpa från Hella, eller? ....
Dela gerne din upplevelse här - tack
Hälsninger
Anders
Re: Xenonkonvertere heljuset
Postat: tis 10 jul 2012, 09:19
av Mrpimp
Ska du köpa bra grejer som håller så kan jag rekommendera xenonkungen.
Jag gjorde själv misstaget att köpa ett billigt kit av någon på tradera och det funkade inte så bra.
Flimmer i lamporna, lång starttid på vintern när det va kallt och kortare livslängd.
Vet inte vilket Kelvin du hade tänkt dig men desto högre desto sämre ljus får du.
Original har bilar 4300K medans många som eftermonterar brukar köra på 5000-6000K
Re: Xenonkonvertere heljuset
Postat: ons 11 jul 2012, 10:31
av gaasedal
Hej, jag ska installera 4300K för att passa med halvljuset tror jag.
Men det låter bra att du kan rekommendera Xenonkungen - är det någon som har provat dessa kit som heter speed ballast, jag tror det kan vara bra för heljuset, men er det någon som har erfarenhet av dessa?
Re: Xenonkonvertere heljuset
Postat: ons 11 jul 2012, 11:47
av MatsO
Köpte ett 50W kit från Xenonkungen till min V50. Dessa då med snabbstart och ja de är rejält mycket snabbare än ett 35W kitt utan snabbstart (kompisen har dessa på sin A4).
Då jag har vovlo orginal Xenon på halv vr det lite klurigt att få till en bra kabeldragning men det gick ju tillslut
Re: Xenonkonvertera heljuset
Postat: fre 20 jul 2012, 08:14
av opA
Jag kör på Xenonkungen 70W 4300K i helljuset och är hur galet nöjd som helst.. det där med speedstarter o.s.v anser jag bara som. ptja, vad är meningen ? Kostar de inget mera så kan de ju vara värt de men annars inte... anser jag.
De dröjer bara någon sekund så har du full effekt.. :)
Re: Xenonkonvertera heljuset
Postat: lör 21 jul 2012, 13:57
av MatsO
DIna är hyffsat snabba då. Kompisens 35W behöver närmare 10 sek till vettig khusstyka i minus 20
Re: Xenonkonvertera heljuset
Postat: lör 21 jul 2012, 14:15
av opA
MatsO skrev:DIna är hyffsat snabba då. Kompisens 35W behöver närmare 10 sek till vettig khusstyka i minus 20
Från de att jag klickar till spaken så tar de ungefär 2-3 sek så har jag full styrka :)
Re: Xenonkonvertera heljuset
Postat: sön 26 aug 2012, 09:42
av VildeBill
Jag lånar den här tråden lite! :)
Jag vet inte så mycket om elen på bilar så jag frågar nu om den här passar på min bil utan att det blir en massa problem ? Den verkar ju smidig! :)
Har bara halogen på bilen nu!
http://www.vparts.se/all-in-one-9005-hb ... g-35w.html
Med vänlig hälsning, VildeBill
Re: Xenonkonvertera heljuset
Postat: sön 26 aug 2012, 10:21
av Bilnörden
Skulle rekommendera att koppla via ett relä, det finns dom som fått problem med torkare.
Re: Xenonkonvertera heljuset
Postat: sön 26 aug 2012, 12:33
av Camel
Som Bilnörden skriver: använd relä.
Många problem rapporteras vid xenonkonvertering, kolla här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 3&p=325457
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=45779
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... action=new
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=204670
http://www2.scanner.nu/forum/forum_post ... 1&get=last
Tråd i länken nedan beskriver xenonkonvertering. Handlar visserligen om V70II och helljus men om du läser hela tråden får du en ganska god uppfattning om vad det innebär att mata ballaster från bilens ordinarie ledningssystem.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=78083