Sida 1 av 2
Kontrollera additivnivån..
Postat: tis 03 jul 2012, 00:41
av cyberlelle
Har haft problem med partikelfiltret på min 09 V50 1.6 drivE rätt länge. I grund och botten så tror jag att problemet beror på RME inblandningen i dieseln. Men jag har fler teorier på vad som skulle kunna vara orsaken till varför det regenererar alldeles för ofta. En teori är att det inte tillsätts tillräckligt med additivvätska till filtret när det bränns ut. Det är väl antagligen rätt små mängder som tillsätts vid varje regenerering och jag misstänker ju att det är rätt skitigt och jäkligt där röret med additivvätskan kommer ut i partikelfiltret. Skulle det möjligen kunna ha sotat igen?
Om det är igensatt så borde det ju rimligtvis vara rätt mycket additivvätska kvar i tanken. Så därför skulle jag vilja kontrollera nivån i tanken för att se hur mycket det är kvar. Semin fråga är: Vart sitter tanken och går det att kontrollera nivån.
Sen så undrar jag lite vad ni tycker om att partikelfiltret regenererar för ofta redan vid 5000 mil. Kör mest långkörningar och har alltid varit noga med att låta filtret brännas ut färdigt innan jag stannar bilen. Nu har bilen gått 10000 mil och jag blir antagligen tvungen att byta filtret vid nästa service.
Men det kan ju inte vara normalt att det ska krångla så tidigt som det gjort. Det påverkar ju dessutom bränsleekonomin rätt rejält. Har diskuterat det här med verkstaden rätt länge och dom har ingen aning om vad felet kan vara. Dom har i sin tur pratat med nån på Volvo centralt som trodde att den ökade förbrukningen man ser när partikelfiltret regenererar istället var dieselvärmarens förbrukning som syntes på färddatorn (idiot).
Är lite less på att bråka om det härmed återförsäljaren, men samtidigt så upplever jag att det inte funkat som det ska redan långt innan garantin gått ut och tycker nästan att Volvo borde stå för åtminstone en del av kostnaden av partikelfilter bytet.
Re: Kontrollera additivnivån..
Postat: tis 03 jul 2012, 06:53
av getsome
Hur ofta regenererar bilen ? Vad är långkörning enl dig ?
Färddatorn räknar inte med dieselvärmaren iaf inte på min 2005:a så den teorin kan nog verkstaden lägga ner.
Additivnivån går att kolla med Vida men du har nog ett underhållsfritt filter utan additiv.
Kan vara diff tryckgivaren som är trasig alternativt tempgivaren i själva filtret (den sistnämnda har jag för mig går inte att byta separat). Mitt tips är att skaffa dig en Kina DICE och felsök själv då du säkerligen gör jobbet likabra själv som lap-top "teknikerna" på Volvo om inte bättre.
Re: Kontrollera additivnivån..
Postat: tis 03 jul 2012, 09:16
av cyberlelle
Bilen regenererar nån gång mellan var 12:e till 20:e mil och det ska ju ske nån gång mellan var 30:e till 90:e mil. Får även upp detta felmeddelandet i Torque: P2458-Powertrain Diesel Particulate Filter Regeneration Duration. Dock så har det blivit lite längre mellan regenereringarna på sista tiden då jag börjat köra på ren diesel utan RME inblandning. Innan det så skedde det var 8:e till 12:e mil.
Jag kör ofta minst 5 mil och det blir ofta upp mot 20 mil eller längre så det är ju inga 5 kilometers körningar vi pratar om. Kör man mest såna så dödar man ju filtret rätt snabbt. Bilen har aldrig heller varnat för att filtret är igensatt som ska göra om man kört för mycket kortkörningar så att den inte hunnit regenerera.
Det som är lite intressant är att Volvo verkstad inte får upp den felkod som jag själv får upp i Torque så dom ser ju aldrig att det är nåt fel på filtret dock så har dom ändå bytt diff tryckgivaren när problemen började utan resultat dock.
Nä, jag har ju första årsmodellen av drivE så jag har tyvärr inte ett underhållsfritt partikelfilter och auditiv ska fyllas på var 6000:e mil.
Vart kan man köpa DICE då?
Re: Kontrollera additivnivån..
Postat: tis 03 jul 2012, 10:58
av getsome
Låter ju som du gör allt rätt. Kan vara så att filtret är av kasst i förtid och behöver bytas , om du är lite händig kan du ju prova att plocka av filtret och tvätta det med avfettning och högtrycktvätt och se om det löser problemet , Volvo är ju även skyldiga att tillse att avgasreningen fungerar som den ska under 6 år eller liknande och din bil kan man ju hävda inte uppfyller kraven för utsläpp då den regenererar för ofta (kan ju vara värt ett försök att nämna detta så kanske du har tur och får filtret utbytt på garantin , dock kan säkert verkstaden försöka slingra sig här).
Dice köper du billigast på
http://www.aliexpress.com (sök på Vida/dice) dock är detta en klonad produkt då den kostar 1/8 av en original men funkar likabra. Du kan även göra en tvingad regenerering av filtret i Vida och kanske lösa problemet på detta viset. Om inte annat så kan du när du väl har vida/dice logga temp/tryck som ligger över filtret och på så vis se hur friskt ditt filter är. Jag är själv inne på 14500 mil med originalfiltret (köpte bilen när den rullat 11000 mil) på min 2.0D 2005:a och den regenererar i snitt var 60:e - 70:e mil , kör 90 % landsvägar (snitthastighet 79-82 km/h enl färddatorn och har en reell förbrukning på 0.52 l/ mil , personbästa är dock 0.49 men då körde jag som farmor anka). Varför du får en felkod med Torque och Volvo inte kan få upp den övergår mitt förstånd , felkod som felkod borde man tycka.
Re: Kontrollera additivnivån..
Postat: tis 03 jul 2012, 11:35
av timebandit
Håller med getsome här.
Det var inte länge sedan jag åtgärdade mitt problem med partikelfiltret. Finns en lång tråd om det här på forumet.
Nu hade jag redan DICE/VIDA och allt var ok men chansade ändå först på ny givare men den var ok.
När mitt problem började så hade det knappt gått 6000mil på det nya partikelfiltret. Bilen regenererade mer eller mindre hela tiden. När cykeln var slut så började den om.
Bilia sa att det INTE var fel på partikelfilret pga givare osv hade visat det och att det troligen var fel på ECM.
Provade även tvångsregenerering av filtret men det hjälpte inte heller.
Tillslut så orkade jag inte med allt strul så jag chansade och köpte mig ett "icke original" partikelfilret. Bytte det själv med hjälp av en kompis och det gav effekt direkt.
Våran V50 regenererar nu med 40-50mils mellanrum. Ibland blir det 2ggr per tank. Efter 10mil och efter 60mil. Jag kör "bara" 2.5mil enkelväg till jobbet och på helgerna kan det bli någon/några mil längre men oftast inte.
Vet inte vad det är som faktiskt dödar partikelfiltret. Felaktiga bildelar finns ju även hos Volvo/Bilia så där sätter jag nog min slant iaf.
Angående nivån för ADM, ADM ger felkod och indikation i instrumentet när additivet börjar bli lågt. Har för mig den börjar varna när det är 10-15 tankningar kvar. Att investera i en DICE/VIDA är nog det bästa vi kan göra, har sparat mycket pengar på att göra felsökning själv.
Re: Kontrollera additivnivån..
Postat: tis 03 jul 2012, 17:39
av rodi
Jag vill låna trådet lite, Jag vill också köpa en Volvo Dice men fungerar den på Windows 7 professional ?
Den finns i olika versioner, Vilken ska man satsa på?
2011D ? eller 2012A ?
Re: Kontrollera additivnivån..
Postat: tis 03 jul 2012, 21:50
av kamilenski
rodi skrev:Jag vill låna trådet lite, Jag vill också köpa en Volvo Dice men fungerar den på Windows 7 professional ?
Den finns i olika versioner, Vilken ska man satsa på?
2011D ? eller 2012A ?
Undrar det med.
Re: Kontrollera additivnivån..
Postat: tis 03 jul 2012, 22:29
av ptrj
kamilenski skrev:rodi skrev:Jag vill låna trådet lite, Jag vill också köpa en Volvo Dice men fungerar den på Windows 7 professional ?
Den finns i olika versioner, Vilken ska man satsa på?
2011D ? eller 2012A ?
Undrar det med.
Vida 2011D är för 32 bitars operativsystem. En bil från 2012 och framåt finns inte med i denna version.
Vida 2012A är för både 32&64 bitars operativ. Win XP, Vista eller 7... Alla fungerar..
Vida 2012B är en uppdaterad 2012A. Inte sett någon som skeppar denna ännu från kina.
Själva Dice är bara hårdvaran som vida kommunicerar med. Spelar ingen roll vilken version av vida som används. Dock så var man tvungen att uppdatera firmware i dice när man gick från 2011B? till 2011C?. Allt följer med i vida.
/Peter
Re: Kontrollera additivnivån..
Postat: ons 04 jul 2012, 09:30
av kamilenski
Asså!?

?:-/
Nu har man raderat länken där man kunde köpa den!
Vill ni lägga ut den igen?
Eller PMa mig denna?
Eller är denna ok?
http://www.obd2motor.com/volvo-vida-dic ... p4875.html
Re: Kontrollera additivnivån..
Postat: tor 05 jul 2012, 06:58
av getsome