NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mathias08
Hej
Jag och min sambo är sugna på köpa en c30 1,8f dock hittar jag inget direkt svar på hur mycket den drar med bensin och etanol stad bland och landsväg ! ( inte till sammmans :P ) jag funderar på lägga runt 80-110k! vad ska jag tänka på finns det någon annan motor som drar mindre som jag kan få till samma pris d2?? Hur ska jag göra jag skiter i körglädje jag vill komma ner i pris/mil! (förbrukning service mm )
Användarvisningsbild
av Knight8806
Det du ska tänka på är att alla miljöbilsägare blir skyldiga att betala trängselskatt från och med 1 augusti i år (vilket berör dig om du bor i Sthlm). Det finns dieselmotorer som drar mindre än 1.8F, men för samma peng får du i så fall en äldre årsmodell alt. fler mil på mätaren eller mindre utrustning om du väljer diesel då dessa bilar i regel är dyrare. Å andra sidan har D2-motorn fått mycket kritik i synnerhet här på forumet för att dra betydligt mer än utlovat av Volvo, men sen finns det en uppsjö av Volvo-ägare som inte är registrerade på forumet och äger en C30 D2 som ej upplever dessa problem. Vill du ha en C30 som drar lite, välj diesel, men då blir servicen och skatten istället något dyrare.

Klicka på länken nedan för mer info om C30:

http://www.bilstart.se/bilfakta/volvo/c30-c303-hs0512
Användarvisningsbild
av spaiens
Jag har en C30 1,8f som jag bara kör statskörning med och då drar den ca 1,15l/mil på etanol vilken ger helt okej bränslekostnad per mil, har nyligen köpt bilen så jag vet inte vad den drar med 95 i tanken, är jätte nöjd med bilen och tycker den är en riktigt snygg och trevlig bil :-)-)
av dexter090
Jag har en 2008 R-design. Sen jag köpte den i mitten av april har jag kört 230 mil på etanol.
Snittförbrukning totalt under mitt ägande är 0,97.
När jag kört nästan uteslutande landsväg (60-90) snittar jag 0,82.
När det är mycket motorväg (100-120) mellan 0,95 - 1,1.

Körstil påverkar mycket. Jag rullar fram till rödljus och anstränger mig för att ligga på så hög växel som möjligt.

Mycket trevlig bil. Måhända skulle det kunna vara ngt lägre om jag inte haft de breda 18" hjulen.
Andra fördelar förstås låg skatt, ca 950/år.
Ingen kamrem/partikelfilter, så det blir ingen svindyr service omkring 12k mil.

Å andra sidan, oljebyte en gång om året eller var 1000:e mil, kostar ca 1100.

När jag själv var i din situation och letade runt mellan olika alternativ noterade jag att dieslarna generellt har gått väsentligt mycket längre än etanolbilarna i motsvarande prisspann. Förresten känns bilen klart piggare på etanol än bensin.

Enkelt uttryckt, jag är nöjd. Lycka till med bilköpet!
Användarvisningsbild
av ThomasT
Jag kör mest storstockholms trafik med min(från ena sidan till andra) och den drar då 0,85 på bensin och 1,1 på etanol.

Om man har möjlighet att använda motorvärmare tror jag snittet skulle sjunka, då den fetar på ordentligt när den är kall(gäller både bensin och etanol).
av JLL
Jag har nyligen köpt en C30 1,8f R-design och kört ca 150 mil. Pendlar motorväg/landsväg mestadels och har provat både E85 och 95. Förbrukningen har varit 0,95 (E85) och 0,75 (bensin). /Jonas
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]