Sida 1 av 1

Volvo s40 2,4i tappar bränsletryck i spridar rör, TIPS?

Postat: tor 24 maj 2012, 22:56
av Schröder
Halloj!
Har en s40 2,4i 170hk -05 i familjen.
När den har stått under natten så tappar den allt bränsletryck i spridar röret, det resulterar i att den gula motorvarningslampan tänds och en felkod på lågt bränsletryck sätts. Vid kallstart på morronen kan motorn ibland gå ner i låga varv "ca 400- 500 rpm" så den nästan dör, i övrigt går bilen som den ska och drar normalt med soppa. Lampan tändas ej varje gång när detta inträffar på morronen utan kan ibland kan även tändas under färd. Kan gå 2-3 veckor utan att den tänds efter att ha självslocknat och ibland tänds den några gånger i veckan. Lånade hem en kallibrerad manometerklocka och mätte trycket i röret ikväll med resultaten nedan.

Under drift utan belastning = 4kp/cm2,
Därefter stängde jag av motorn = 3,2kp/cm2
Efter 3 timmar = 1kp/cm2
Efter 4 timmar = 0,8kp/cm2
Imorn = troligen 0kg,cm2 igen "hade det igår"

Tydligen så sjunker trycket så det borde ju vara ett läckage någonstans, dock ej några rör eller dylikt "kolla det redan"
Kan det vara så att det sitter en backventil i bränslepumpen som trilskas, eller är det en spridare som inte stänger riktigt?
Tycker inte det luktar bensin av bilen, varken från avgaser, t-stift eller ur cylindrarna, sen går ju motorn okej förutom vid kallstart ibland så det borde ju inte vara en spridare iaf tycker jag...

Är detta ett vanligt fel?
Vad tror ni det kan vara?
Vidare felsökning?

Mvh Schröder