Sida 1 av 2
2.0D service 12000 mil
Postat: tis 08 maj 2012, 11:26
av Aquila
Nu är det dags för 12000 mils service på min V50 2.0D.
De prisuppgifter jag fått från två olika Volvo verkstäder är ca 13000 SEK och ca 14000 SEK.
Vet någon om de här priserna är rimliga? Kan någon tala om vad de fått för priser på motsvarande service?
Har någon gjort motsvarande service hos Mekonomen eller Meca? Vågar man lite på dem när det gäller partikelfiltret och additiv?
Den största delen av kostnaden för servicen är partikelfiltret. Enligt vissa här på forumet behöver inte filtret bytas vid 12000 mil utan håller betydligt längre. Kan någon bekräfta att man vågar strunta i partikelfilterbytet vid service? Vad finns det för risker med att inte byta filtret enligt serviceplanen.
Mvh Per
Re: 2.0D service 12000 mil
Postat: tis 08 maj 2012, 18:21
av Knight8806
Huruvida filtret håller i ditt fall går inte att säga på rak arm. Det beror på hur den ser ut helt enkelt. Att köra vidare med samma partikelfilter tror jag inte alls Volvo rekommenderar! Då kan man i princip friskriva sig från allvarliga motorfel som kan inträffa i framtiden eftersom du ej har fullföljt serviceplanen.
Det som du troligen har hört talas om är att man kan köra vidare tills att färddatorn säger till. Med det menar man att datorn talar om när det behöver fyllas på additiv. Det tycker jag är något man bör undvika.
Additiv fylls ju på för att tillsammans med dieseloljan förbränna allt sot i partikelfiltret under körning. Om additivet inte fylls på eller filtret inte byts, så kommer sot och diverse partiklar att täppa igen filtret, vilket gör att dieseloljan rinner ner genom förbränningsväggen och in i motorn där den fylls över maxnivå. Det gör i sin tur att motorn går i högvarv och till slut skär.
Re: 2.0D service 12000 mil
Postat: tis 08 maj 2012, 19:03
av specos
...vilket det stått mycket om i Vi Bilägare. Samtidigt....om du ska ha bilen ett tag så får du ju slå ut kostnaden per mil. Säg att filtret orsakar en kostnad på 8000 kr (exkl vanlig service). 8000/ 12 000 mil = 67 öre per mil. Säg att du kan köra med filtret i 3000 mil till, då sparar du 3000*0,67=2000 kr. Detta förutsätter ju då att du har bilen till 27 000 mil...Ställ det i paritet med hur hög risk det är att motorn skär. Vilket du antagligen inte har någon kännedom om, men tydligen är det inte helt osannolikt. Jämför med vad en ny motor kostar.
Re: 2.0D service 12000 mil
Postat: tis 08 maj 2012, 19:11
av MatsO
Jag fick priser mellan 12 och 13´när jag frågade
Re: 2.0D service 12000 mil
Postat: tis 08 maj 2012, 21:58
av absolut7
Min ska in för 12000 milaservicen nu på fredag, landade på 12900:- hos Volvo. Dom var snabba att påpeka att bara materialkostnaderna gick på nästan 10000:- vilket jag inte betvivlar. Det är bara att bita i det sura och betala vill inte veta av nåt motorhaveri..
2.0D service 12000 mil
Postat: tor 10 maj 2012, 04:52
av pompe90
Motorhaveri ligger mellan 20-30.000 och detta är utöver att byta till nytt filter åh andra saker som egenligen skulle bytas på bilen.
Gör ej va många gör, snåla med service. Det mår ingen bra utav.
Priserna är faktiskt sanna men tråkigt att dom är så höga, filtrer går mellan 6-8000 kr att köpa in för verkstaden från volvo. (2-3000kr från ebay england om man gör det själv)
Min volvo verkstad säger att lämpligast är var 2000:e milen att göra olje byte. Vilket jag nu kommer strikt att följa pga att jag har haft ett motorhaveri med förra motorn(den höll 11.700mil, där det handlade om snålande med service hos förra ägaren)
Så, följ serviceplanen. Det är värt de!
2.0D service 12000 mil
Postat: tor 10 maj 2012, 11:40
av Andis
Holly vilket pris förstår att man sätter i halsen när man får det presenterat.
Ursäkta dum fråga.
Men blir det verkligen mer ekonomi att köra diesel med såna choker till service kostnad?
Eller nu mer kanske man kör diesel för man gillar motokaraktären med grym kraft på låga varv.
Hoppas det går bra med servicen för dig.
Med vänlig hälsning,
Andis
Re: 2.0D service 12000 mil
Postat: tor 10 maj 2012, 14:15
av timebandit
Det beror ju även på hur mycket man kör. Kör man bara korta sträckor så lönar det väl sig inte egentligen.
Men sedan beror det ju helt på vad man jämför med också.
Tex våran gamla V70 drog runt 1 liter per mil, V50 drar 0.62 liter per mil. Blir ju en slant och en piggare bil.
Vi köpte inte våran 2.0D annat än just att den är pigg å go att köra samt mindre än våran förra då vi inte behöver en stor bil som V70.
Efter 12 eller 15 tusen mil så upphör dessutom dem flesta viktiga garantierna osv så vid 24.000mil så kan man ju tex antingen göra DPF bytet själv och/eller köpa det från England för 2400:- istället för ca 8500:-.
Partikelfiltret kostar ca 8500:- på Bilia och Additiven kostar ca 1000:-. Så 13-14 tusen tycker jag låter rimligt även om det är väldigt mycket pengar.
Varför skulle Meca eller Mekonomen slarva och inte fylla på additiv osv? Då skulle deras rykte snabbt gå i botten då det kan bli stora problem om det inte sköts. Frågan är om dem verkligen är så mycket billigare mot Bilia? Det mesta är ju en kostnadsfråga idag.
Re: 2.0D service 12000 mil
Postat: tor 10 maj 2012, 22:14
av SvenB
Aquila skrev:Nu är det dags för 12000 mils service på min V50 2.0D.
De prisuppgifter jag fått från två olika Volvo verkstäder är ca 13000 SEK och ca 14000 SEK.
Vet någon om de här priserna är rimliga? Kan någon tala om vad de fått för priser på motsvarande service?
Har någon gjort motsvarande service hos Mekonomen eller Meca? Vågar man lite på dem när det gäller partikelfiltret och additiv?
Den största delen av kostnaden för servicen är partikelfiltret. Enligt vissa här på forumet behöver inte filtret bytas vid 12000 mil utan håller betydligt längre. Kan någon bekräfta att man vågar strunta i partikelfilterbytet vid service? Vad finns det för risker med att inte byta filtret enligt serviceplanen.
Mvh Per
Var bor du? Om du bor i ett "storstadsområde" lönar det sig att få prisuppgift från en Volvoverkstad på landsorten. Många som bor i Stockholm åker till Flen med dessa stora servicar, det lönar sig.
Re: 2.0D service 12000 mil
Postat: fre 11 maj 2012, 10:40
av Aquila
Jag bor inte i något storstadsområde utan de priser jag fått från Volvo är från Jönköping respektive Mjölby.
Eftersom jag (till skillnad från ganska många andra verkar det som) var medveten om servicekostnaden när jag köpte bilen så har jag räknat med att 12000 milsservicen ska kosta över 10000 SEK.
När det gäller Mekonomen och Meca har jag fått kostnadsförslag från två Mecaverkstäder och två Mekonomenverkstäder, en av dessa fyra verkstäder lyckades förstå att det ingår påfyllnad av additiv och byte av partikelfilter i servicen trots att jag skrev med både modellbeteckningen på bilen och registreringsnumret i förfrågan.
Som slutsats bör det vara en del som bokar service helt ovetande om att det ska fyllas på additiv hos en verkstad som också är ovetande, detta kan vara en orsak till de havererade motorer man hör talas om.