Sida 1 av 1
Hjullager HUB
Postat: sön 22 apr 2012, 23:43
av Evert
Blir inte riktigt klok på det här med hjullager fram på S40N -06. På de flesta ställen sägs det att man måste ha en "press" för att byta hjullager. Det förstår jag. Det jag inte fattar är om jag köper en HUB, är ite hjullagren redan på plats i HUBBEN så att ja slipper momentet med att pressa dit nya lager ? Tacksam för svar på min fundering.....lämnade in för ca 6 mån sedan för byte på vänster sida, nu låter den högra. Tänkte om det går byta själv för att spara lite pengar...(men har ingen press och har inte lust att värma/kyla för att byta lager som jag tidigare gjort med skiftande resultat).
Mvh/ Evert
Re: Hjullager HUB
Postat: mån 23 apr 2012, 10:26
av getsome
Är det en hub så ska det vara hela navet där du inte behöver pressen , priset på delen borde vara en indikation på vad som medföljer. > 1000 kr = helt nav (om du inte köper på Volvo dvs) runt 400-500 endast lager.
Eller fråga säljaren som borde kunna upplysa.
Re: Hjullager HUB
Postat: sön 06 maj 2012, 00:10
av Evert
Kan nu besvara min egen fråga. Köpte en ny hub på Mekonomen. Frågade om det behövdes en "press" för att montera. Nix det behövs inte sa man. Det jag inte visste var att hubben skulle pressas in i spindeln. Köpte en press på Biltema som inte fungerade. Fick svetsa ihop en burk som jag kunde få över hubben och pressa. Nu är den i alla utbytt. Det sorgliga är att det tydligen inte var fel på den för jag har ljudet kvar. Låter som ett skorrade lager fortfarande. Mest omkring 80-100 km/tim.
Hur låter en krasslig drivknut ?
Re: Hjullager HUB
Postat: mån 07 maj 2012, 07:30
av getsome
En kass drivknut låter som mest när du gör fullt rattutslag , den ska vara riktigt slut för att låta rakt fram , en kass knut låter som ett knackande typ tändare mot en bordsskiva av trä. Känn på ALLA lager runt bilen även det som är bytt , har du glapp är lagret till 99% säkerhet kasst , även nya lager kan vara kassa från fabrik (har själv varit med om det), Det är inte dina däck som låter (har också varit med om detta och bytt lager i onödan när det visade sig vara en liten skruv som satt i däcket utan att det pös).Har även varit med om att en billig biltema fälgsida inte satt fast riktigt och gjorde ett kasst lager ljud i hastigheter över 80 knyck, tror förvisso du har alufälgar så den iden kan vi nog skippa. Känn även så du inte har glapp i leder , då kan ju hjulet vandra lite och ge ett vinande ljud
Re: Hjullager HUB
Postat: ons 09 maj 2012, 13:03
av Evert
Ok,
Tack för den infon. Funderar på att åka till Mekonomen och be dom lyssna......dom har ju bytt det ena och jag det andra men lagren kommer ju från samma ställe.....
Har tröttnat för ögonblicket och parkerat bilen..
Mvh/ Evert