Volvo D2 manuell skak/vibrationer i ratten
Postat: fre 30 mar 2012, 09:28
Hej!
Jag har idag en V70 T4 och V50 Flexifuel. Tänkte byta V50 mot en ny V50 D2 Classic Momentum. Testade en D2 förra veckan. Blev direkt förvånad innan jag körde iväg då ratten vibrerade kraftigt. När jag lade i en växel och körde iväg försvann vibrationerna. Närmade mig en rondell och kopplade varpå jag känner vibrationerna direkt. Så var det hela tiden då man hade kopplingen nere. Så fort motorn går på tomgång dvs att ingen växel drar uppträder vibrationer. Varvtalet låg strax under 1000. Två timmar senare tog jag med min fru och då testade vi en V50 D2 på en annan Volvoanläggning. Samma vibrationer. Testade då en V60 D2. Här var vibrationerna mindre. Åkte hem och ringde en granne som har en V70 D3 samt en ny Passat 140 Diesel. Lite vibrationer i D3:an men inte kännbart i Passaten. Kände en dag senare på min brors Audi Q5, inget skak/vibration alls. I helgen testade vi en Peugeot diesel med automat 112hk samt en manuell Ford Focus 95hk. Inga vibrationer/skak mer än skillnaden mellan Bensin/Diesel. Testade igår en D2 på Bilia Haga Norra. Tog en lång tur där jag fick stanna/växla mycket. Lite vibrationer var det. Ungefär som V60 D2 skulle jag säga. På slutet tänkte jag inte så mycket på detta så detta kansek är något man "glömmer bort" efter ett tag? Vad säger ni med D2? Är det extra mycket vibrationer i ratten jämfört med bensin eller andra dieslar? Är det någon uppdatering som tar bort detta? Tacksam för all input innan ett eventuellt köp
Jag har idag en V70 T4 och V50 Flexifuel. Tänkte byta V50 mot en ny V50 D2 Classic Momentum. Testade en D2 förra veckan. Blev direkt förvånad innan jag körde iväg då ratten vibrerade kraftigt. När jag lade i en växel och körde iväg försvann vibrationerna. Närmade mig en rondell och kopplade varpå jag känner vibrationerna direkt. Så var det hela tiden då man hade kopplingen nere. Så fort motorn går på tomgång dvs att ingen växel drar uppträder vibrationer. Varvtalet låg strax under 1000. Två timmar senare tog jag med min fru och då testade vi en V50 D2 på en annan Volvoanläggning. Samma vibrationer. Testade då en V60 D2. Här var vibrationerna mindre. Åkte hem och ringde en granne som har en V70 D3 samt en ny Passat 140 Diesel. Lite vibrationer i D3:an men inte kännbart i Passaten. Kände en dag senare på min brors Audi Q5, inget skak/vibration alls. I helgen testade vi en Peugeot diesel med automat 112hk samt en manuell Ford Focus 95hk. Inga vibrationer/skak mer än skillnaden mellan Bensin/Diesel. Testade igår en D2 på Bilia Haga Norra. Tog en lång tur där jag fick stanna/växla mycket. Lite vibrationer var det. Ungefär som V60 D2 skulle jag säga. På slutet tänkte jag inte så mycket på detta så detta kansek är något man "glömmer bort" efter ett tag? Vad säger ni med D2? Är det extra mycket vibrationer i ratten jämfört med bensin eller andra dieslar? Är det någon uppdatering som tar bort detta? Tacksam för all input innan ett eventuellt köp
