Sida 1 av 1

C30 kamrem samt serviceintervaller?

Postat: sön 18 mar 2012, 00:37
av natte
Hej!

Jag börjar bli sugen på en C30, men undrar lite ang. kamrem samt serviceintervallerna. Hur ser det ut med kamremen, har C30 kamrem eller kamkedja? Eller är det olika från motor till motor?

Samt hur ser serviceintervallerna ut? Är det någon speciell service man bör "akta" sig för?

Tack för alla svar!

Ha en bra kväll :D

/ Natanael

Re: C30 kamrem samt serviceintervaller?

Postat: sön 18 mar 2012, 01:39
av gooose
För att ge ett korrekt svar behövs mer info om Motor alternativ/ÅM
att ange alla olika alternativ skulle bara göra dig snurrig

Med 2,0D/1,6D skall vid var 12000 de mil byta partikelfilter vilket oftast är en kostsam service även om du gör allt arbete själv
Sedan skall man byta olja på Etanol bilarna vart 1000 mil vilket kan ge täta verkstads besök


//Gooose

Re: C30 kamrem samt serviceintervaller?

Postat: sön 18 mar 2012, 09:34
av natte
gooose skrev:För att ge ett korrekt svar behövs mer info om Motor alternativ/ÅM
att ange alla olika alternativ skulle bara göra dig snurrig

Med 2,0D/1,6D skall vid var 12000 de mil byta partikelfilter vilket oftast är en kostsam service även om du gör allt arbete själv
Sedan skall man byta olja på Etanol bilarna vart 1000 mil vilket kan ge täta verkstads besök


//Gooose
På 1,8F motorn, hur ser det ut med kamremen där? Årsmodell 09. Vad kostar oljebytena, 1000-1500 kanske?

Tack


//Natte

Re: C30 kamrem samt serviceintervaller?

Postat: sön 18 mar 2012, 15:26
av specos
1,8F har kamkedja - således inget kamremsbyte och skall normalt hålla bilens livslängd. Oljebyte varje 1000 mil. Min volvoverkstad tar 1295:- för detta. Ordinarie service var 2000:e mil. Stor service var 6000:e mil (kostar ca 3500-4500 beroende på verkstad).

Re: C30 kamrem samt serviceintervaller?

Postat: mån 19 mar 2012, 08:56
av natte
specos skrev:1,8F har kamkedja - således inget kamremsbyte och skall normalt hålla bilens livslängd. Oljebyte varje 1000 mil. Min volvoverkstad tar 1295:- för detta. Ordinarie service var 2000:e mil. Stor service var 6000:e mil (kostar ca 3500-4500 beroende på verkstad).
Toppen, tack för svar!

Finns det någon service som är speciell och koster extra mycket? (motsvarande kamremsbyte t.ex)

//Natte

Re: C30 kamrem samt serviceintervaller?

Postat: mån 19 mar 2012, 22:09
av hollan
vid 12000mil så skall förutom 6000mils med tändstift ect ventilerna justeras/kollas inga jättesummor men kostar ändå en slant

Re: C30 kamrem samt serviceintervaller?

Postat: tis 20 mar 2012, 22:39
av Gourmand
På 1,6 D samt 2,0 D (PSA)är det 24 000 mil /10 år som gäller, ej 12.000 mil. Däremot de 5-cylindriga dieslarna ( Volvos egna) är det 12.000 mil som gäller. 1,8 F är en Fordmotor med kamkedja.

Re: C30 kamrem samt serviceintervaller?

Postat: ons 21 mar 2012, 06:51
av hollan
Gourmand skrev:På 1,6 D samt 2,0 D (PSA)är det 24 000 mil /10 år som gäller, ej 12.000 mil. Däremot de 5-cylindriga dieslarna ( Volvos egna) är det 12.000 mil som gäller. 1,8 F är en Fordmotor med kamkedja.
fel! 18000mil på dom 5cyl motorerna
och dyra servicar på dieslar är var 6000mil gäller alla och var 12000mil på 4cyl upp till 2012 för då skall partikelfiltert bytas

Re: C30 kamrem samt serviceintervaller?

Postat: tor 22 mar 2012, 08:26
av Gourmand
Volvo anger själva 12 000 mil för t.ex D3-motorn. De korta kamremsbytesintervallen för de 5-cylindriga Volvodieslarna har även uppmärksammats i biltester.
Vad gäller parikelfiltret på PSA-motorerna (1,6 D o 2,0 D) är Volvo de enda som förespråkar partikelfilterbyte på dessa bilar och vid dessa miltal. Ett smaklöst sätt att lura av folk pengar mao.
Peugeot/Citroen (PSA) som konstruerat dessa motorer byter definitivt inte dessa partikelfilter. Som regel krävs en rengöring av filtret mellan 17 0000-2 0000 mil.

Re: C30 kamrem samt serviceintervaller?

Postat: tor 22 mar 2012, 08:56
av Gourmand
Jag får backa på uppgiften om 12.000 mila intevall för kamremsbyte på 5-cylindriga dieslarna. Läste fel. 15.000 mil, är det som Volvo uppger, enligt det jag senast såg.