Sida 1 av 1
V50 1.8F -2008, hur göra rembyte x2 ?
Postat: tis 31 jan 2012, 21:31
av bilen
Jag har en Volvo V50 1.8F årsmodell 2008 där jag upptäckt en liten "spricka" på remmen (driver vattenpump och generatorn antar jag).
Undrar om någon kan förklara hur man byter remmen eller har en instruktion för hur man gör det.
En av de saker som gör mig lite konfunderad är den separata kortare rem som går utanför den ovannämda. Det verkar som den måste bort
för att demontera den ovannämnda längre remmen och hur gör man det?
Den kortare remmen verkar gå til A/C kompressorn.
Någon som vet?
Re: V50 1.8F -2008, hur göra rembyte x2 ?
Postat: ons 01 feb 2012, 10:22
av SvenB
Du verkar ha motsvarande kunskaper som jag. Jag hade inte försökt göra det själv.
Re: V50 1.8F -2008, hur göra rembyte x2 ?
Postat: ons 01 feb 2012, 10:56
av bilen
Det är väl inte kärnfysik, bara man får veta hur man gör :) Någon som gjort detta borde kunna tala om om det är svårt eller inte samt ge lite instruktion. Det är på detta sätt man lär sig bilen.
Re: V50 1.8F -2008, hur göra rembyte x2 ?
Postat: ons 01 feb 2012, 11:18
av gooose
för att byta den"kortare" remmen till Ac kompressorn så finns det ingen remspännare vilket innebär att den är rätt krånglig att få på
Gör följande
1 Rita ner hur remmarna går ac rem är enkel men den inre krångligare gör en liten enkel skiss
2 skär av Ac rem
3 lossa inre rem genom att släppa remspännaren till denna rem
4 åter montera den långa inre remmen en tidigare dragning
5 justera rem så att den är ordentligt spänd , dra åt justeringen
6 montera Ac rem genom att "kränga" på den , kan hjälpa lite om du kan dra runt motorn samtidigt
som du kränger på den Men akta fingrarna så du inte klämmer dig
Är du minsta osäker på Ac rem så låt någon annan utföra detta det är inte många hundra för att få bytt denna
det är mer om man kan hur man gör så blir det enkelt Detta istället för att du skall lägga timmar på den
//Gooose
Re: V50 1.8F -2008, hur göra rembyte x2 ?
Postat: ons 01 feb 2012, 11:21
av PaS83
Byte av generator på en T5:a, kanske är till någon hjälp!?
http://forums.swedespeed.com/showthread ... eplacement
Re: V50 1.8F -2008, hur göra rembyte x2 ?
Postat: ons 01 feb 2012, 21:42
av wille87
bilen skrev:Jag har en Volvo V50 1.8F årsmodell 2008 där jag upptäckt en liten "spricka" på remmen (driver vattenpump och generatorn antar jag).
Undrar om någon kan förklara hur man byter remmen eller har en instruktion för hur man gör det.
En av de saker som gör mig lite konfunderad är den separata kortare rem som går utanför den ovannämda. Det verkar som den måste bort
för att demontera den ovannämnda längre remmen och hur gör man det?
Den kortare remmen verkar gå til A/C kompressorn.
Någon som vet?
när man byter den inre långa remen så måste som sagt den yttre bort först, gör lättast igenom att släppa dom 4st skruvar som ac kompressor sitter på upp i oljetråget och sedan vika ner kompressorn och ta bort remmen.
Den inre finns det ingen vanlig remspännare på utan det är en sträckrem. för att demontera denna tar du bort dom 2st övre bultarna till den remhjulet som sitter längst upp rakt övanför genratorn från översidan samt så släpper du på mutter som sitter på en pinnbult igenom spännaren o sedan kan du stoppa ner t.ex en förlängare för 1/2tum i hålet rakt ner i spännare och vrida den åt vänster mot kylvätskeburken .. krävs rätt mycke kraft för att vidra tillbaka när den nya remmen är på alltså du vinkar spännaren åt vä om du står framför bilen på så viss kan man byta remmen..
ta hjälp av tex en domkraft när ac kompressor skall monteras sitter styrstift på tråg som skall passas in
hoppas det kan vara till någon hjälp,, är dock lite pilligt vid montering av den långa remmen då den är mycket thight
Re: V50 1.8F -2008, hur göra rembyte x2 ?
Postat: lör 16 feb 2013, 15:13
av kalles
Bytte inre drivremmen idag, man måste man lossa på ac kompressorn för att ta bort den yttre remmen 4 bultar+ 1 till skydd för kompressorn+1 till kablage. Underkörningsskyddet måste naturligtvis tas bort först. Köpte en uppdaterad remmspännare + rem lite längre tack vare placeringen. Nackdelen var att den nya remmspännaren krävde längre bultar (70mm) Spännaren kan man vrida tillbaka med en 17 ringnyckel (vänstergängad bult m8) annars är det inte så avancerat.