Sida 1 av 1

Fukt på bakljusen och förbrukning D2

Postat: sön 29 jan 2012, 01:37
av bandolin
Är det normalt att det alltid är imma, eler mer som droppar på insidan av baklyktorna?
Har varit det konstant sen mitten av september. Har påtalat detta och bilia säger att det
är helt normalt på vintern. Har aldrig upplevt det med någon annan bil jag haft. Börjar tröttna
nu. Min bil har gått 570 mil. Det är en D2 drive av 2012 års modell. Den vill ha ca 0,8 liter per mil
blandad körning, mot 0,42 enligt spec vid ren stadskörning. Funderar på att anlita en advokat. Vad
tror ni, kan man få rätt? Just det här med förbrukningen finns det ju flera trådar om. Någon som hänger
på och gör en gemensam anmälan? Jag vill reklamera min bil...

Re: Fukt på bakljusen och förbrukning D2

Postat: mån 30 jan 2012, 13:31
av Willis
bandolin skrev:Är det normalt att det alltid är imma, eler mer som droppar på insidan av baklyktorna?
Har varit det konstant sen mitten av september. Har påtalat detta och bilia säger att det
är helt normalt på vintern. Har aldrig upplevt det med någon annan bil jag haft. Börjar tröttna
nu. Min bil har gått 570 mil. Det är en D2 drive av 2012 års modell. Den vill ha ca 0,8 liter per mil
blandad körning, mot 0,42 enligt spec vid ren stadskörning. Funderar på att anlita en advokat. Vad
tror ni, kan man få rätt? Just det här med förbrukningen finns det ju flera trådar om. Någon som hänger
på och gör en gemensam anmälan? Jag vill reklamera min bil...
Eftersom bilen är flångans ny så har du ju nybilsgarantin. Använd den och be Volvo kolla på varför det kommer fukt på bakljusen.
Troligen någon list som kanske inte sitter rätt eller liknande.

Vad gäller förbrukningen så finns det många fall där köparen t.ex. vill stämma tillverkaren för felaktig information (som ex. eftersom du nämner advokat). Men ingen köpare vinner den fighten eftersom motorerna testas i olika cykler och det finns mycket mer i verkligheten som påverkar förbrukningen. Som hur man som förare kör, trafiken, naturliga orsaker, korta sträckor (?) och förbrukningen börjar minska mer och mer ju längre bilen har gått. Än så länge har din i fråga bara gått 570 vilket betyder att förbrukningen kommer att minska upp till runt 1000 eller 1500 mil, lite olika.

Om inte annat kanske Volvo kan ta en titt på det med, men jag tror inte dem kommer lägga mycket tid på det så länge inga felkoder dyker upp eller något annat är väldigt fel.

Re: Fukt på bakljusen och förbrukning D2

Postat: lör 11 feb 2012, 17:59
av bandolin
Tack för ditt svar Willis. Har insett att det inte är någon idé att anlita en advokat. Du verkar insatt i sånt. Men faktum är att jag inte får någon hjälp från Bilia. /Har inte svarat tidigare pga att jag varit bortrest/. När det gäller fukten på baklyktorna beror det, enligt dom på, att jag använder kupevärmaren flitigt.. Helt normalt. Tankade igår och då hade bilen dragit 1,15 liter per mil blandad körning. Ok, det är kallt och bränslevärmaren går naturligtvis igång för att hålla motorn varm, men här handlar det om en förbrukning som är 300 procent mer än spec! Det här är min första dieselbil men jag har aldrig någonsin haft en bil som vill ha så mycket bränsle som denna. Och den här bilen skulle vara den snålaste av alla bilar i Sverige. Förstå min frustration. Valde DrivE för att ytterligare få lägre förbrukning. Det kostade ca 5000 kr extra. Ska lämna in bilen igen nu på fredag. Har dock inga förhoppningar på att dom kommer att lösa problemet då det inte kommer att komma upp några felkoder. Nämnas kan också att min arbetskamrat har en s40 D5 av 2010 års modell. Han kör bara stadskörning och har en förbrukning på ca 0,85. Vad skulle hända om jag anlitade en advokat? Har man inte, normalt sett, skydd från såna kostnader genom hemförsäkringen?