Sida 1 av 1

Serva 1,6D S/S själv vid 6000 mil

Postat: mån 09 jan 2012, 17:50
av jaj
Kostnaden för en 6000 mil servis hos bilia är över 6000Kr

Det viktigaste som görs för bilens livslängd är byte av motorolja och olje filter, nytt bränslefilter och påfylning av regenereruingsvätska.

Frågor.
Var sitter bränslefiltret?
Var under bilen sitter tanken för reg. vätskan?

Någon som (har gjort jobbet själv och har) lite tips?

Undras

P.S.
Bilen är utanför garati och kommer att köras långt innan den byts bort så stämplarna är inte så viktiga.

Re: Serva 1,6D S/S själv vid 6000 mil

Postat: mån 09 jan 2012, 21:57
av Raymond
Dieselfilteret sitter frammtil på høgersidan av motorn, men bare for å varna dig, det kan vara ett smärre helv... å få fram diesel etter byte av det. Några gånger går det smärtfritt, og andra gånger måste man köra tryckluft i tanken mens man pumpar med en spesialblåsa ala utombordaretank for att få snurr på motorn igjen.

Additiv/regen.vesketanken sitter ovanför bakvagnen. Lett for å bli litt søl når man fyller, men når man kan trixen går det ganska bra. Enda jag er osikker på, er om tankräknaren trigger en felkod. När man fyller på verkstaden, måste man nollstille räknaren med diagnosutstyret.

Re: Serva 1,6D S/S själv vid 6000 mil

Postat: mån 09 jan 2012, 22:21
av hollan
Additiv/regen.vesketanken sitter ovanför bakvagnen. Lett for å bli litt søl når man fyller, men når man kan trixen går det ganska bra. Enda jag er osikker på, er om tankräknaren trigger en felkod. När man fyller på verkstaden, måste man nollstille räknaren med diagnosutstyret.[/quote]

jo man skall in med vida och nolla adaptivräknaren annars tror den tanken är tom när den inte är det och tänder motorlampan
och diselfiltert kan jag bara hålla med föregående talare det behövs helst 2pers en som blåser i tanken och en som vrider på nyckeln annars får du aldrig igång den
jag brukar lossa utlopper på filtert och blåsa på tills dieseln kommer fram igenom filtert

Re: Serva 1,6D S/S själv vid 6000 mil

Postat: fre 13 jan 2012, 13:54
av rodi
Jag har också en v50 1.6d och min bränslefilter ser ut så här;

http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1

Additiva Eolys vätska 3 Liter kostar ca 1400kr med frakt till Sverige på ebay.de

Re: Serva 1,6D S/S själv vid 6000 mil

Postat: fre 13 jan 2012, 14:33
av PaS83
3 kilo additiv kostar kring tusenlappen hos Volvo...

Re: Serva 1,6D S/S själv vid 6000 mil

Postat: tis 17 jan 2012, 10:53
av jaj
hollan skrev:Additiv/regen.vesketanken sitter ovanför bakvagnen. Lett for å bli litt søl når man fyller, men når man kan trixen går det ganska bra. Enda jag er osikker på, er om tankräknaren trigger en felkod. När man fyller på verkstaden, måste man nollstille räknaren med diagnosutstyret.
jo man skall in med vida och nolla adaptivräknaren annars tror den tanken är tom när den inte är det och tänder motorlampan
och diselfiltert kan jag bara hålla med föregående talare det behövs helst 2pers en som blåser i tanken och en som vrider på nyckeln annars får du aldrig igång den
jag brukar lossa utlopper på filtert och blåsa på tills dieseln kommer fram igenom filtert[/quote]


Hej.
Jag trodde att det fans en nivågivare i tanken för adaptivet!
Volvos lösning tänd motorlampan om amatörservice är utförd ?
Hur långt kan man köra innan lampan tänds?

Jag trodde de moderna diselmotorerna var självluftande, men det låter oroväckande att råka köra tom tank på bilen, samma problem gissar jag?

Kanske dags att köpa en "Vida sats" ? (förr räckte det långt med en verktygslåda och verkstadshandbok)
:D

Re: Serva 1,6D S/S själv vid 6000 mil

Postat: tis 17 jan 2012, 12:19
av rodi
Jag trodde också att det var självluftande...

Så här står det i Instruktionsboken

Bränslestopp
Inga speciella åtgärder behövs efter ett
bränslestopp. Bränslesystemet avluftas automatiskt
om tändningen står i läge II under ca
60 sekunder innan startförsök påbörjas.

Re: Serva 1,6D S/S själv vid 6000 mil

Postat: tis 17 jan 2012, 22:04
av hollan
vet inte vad som gäller en 06a men en drive har ingen själv luftning den fejkar bränslestopp om man kör tomt just för att filter och ledningar inte skall bli tomma
själv luftning har alla dieslar i volvo ända tillbax till 760td om vi pratar 5 och 6 cyl men det gällde det inte i denna tråden

Re: Serva 1,6D S/S själv vid 6000 mil

Postat: tis 17 jan 2012, 23:41
av hozz
(förr räckte det långt med en verktygslåda och verkstadshandbok)
Det var tider det! Tusan om man inte längtar tillbaka till den tiden.