Sida 1 av 1

Lönar sig Start/Stop?

Postat: lör 07 jan 2012, 22:02
av Earendil
Hej!

Jag funderar på att byta ut min törstiga V70 Classic -08 2.4i mot en mindre kärra nu när man inte behöver köra runt med barnvagn mer.
Är sugen på en V50 DRIVe MY10-11 eller kanske en D2 -11. Funderar på om man ska lägga de extra pengarna som Start/Stop innebär. Jag kör inte mycket stadstrafik så jag tror inte själva start/stop i sig gör någon större nytta, men däremot kanske regenerativ bromsning. Vilka erfarenheter har ni på forumet om skillnad i förbrukning mellan start/stop och utan start/stop?

Re: Lönar sig Start/Stop?

Postat: lör 07 jan 2012, 22:21
av Lövet
Det är minimal effekt i verkliga livet men det ger utslag i EU-körcykeln så skatten blir lägre åtminstone.

Re: Lönar sig Start/Stop?

Postat: sön 08 jan 2012, 02:49
av Earendil
Ok, det är förstås sant. Men om jag köper en 2 år gammal bil i vår så slipper jag åtminstone skatten helt i 3 år. Därefter så kommer det ju att påverka andrahandsvärdet på kärran.

Re: Lönar sig Start/Stop?

Postat: sön 08 jan 2012, 10:33
av Lightivity
Skatten är inte lägre på S/S. Bilen är skattefri fem år precis som D2 därefter är skatten exakt samma storlek på båda bilarna.

Re: Lönar sig Start/Stop?

Postat: sön 08 jan 2012, 11:17
av Lightivity
Lite fakta från http://www.skatteverket.se/privat/skatt ... 03864.html
Skatten består av:
Ett grundbelopp på 360 kronor/år
Koldioxidbeloppet är 20 kronor/gram koldioxidutsläpp över 120 gram/kilometer vid blandad körning.

För fordon som är utrustade med teknik för drift med en bränsleblandning som till övervägande del består av alkohol, eller helt eller delvis med annan gas än motorgas, är koldioxidbeloppet 10 kronor/gram koldioxid som bilen vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 120 gram (t.ex. etanol, metangas).

Om det för fordon som avses under andra punkten ovan finns uppgift om ett sådant fordons utsläpp av koldioxid vid drift med en bränsleblandning som till övervägande del består av alkohol, eller helt eller delvis med annan gas än motorgas, ska den uppgiften användas.

För bilar som kan drivas med dieselolja ska summan av grundbeloppet och koldioxidbeloppet multipliceras med en bränslefaktor om 2,55. Ett miljötillägg tillkommer med
a) 500 kronor för bilar som blivit skattepliktiga för första gången (i Sverige) före utgången av år 2007 och
b) 250 kronor för bilar som blivit skattepliktiga för första gången (i Sverige) efter utgången av år 2007.