Sida 1 av 1

Dieselvärmar elendet.

Postat: lör 31 dec 2011, 11:38
av Haddock
Jag har tidigare skrivit i detta forum om min dieselvärmare en ebenspräcker som har gett sig.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=62042
Lite uppdatering efter att den vart genomgången på volvo verkstad så använde jag den en handfull gånger efter servicen och den fungerade 4 - 5 gånger med timer.
När jag sedan i September / oktober i år skulle dra igång värmaren igen så fungerade första gången. Andra gången när timern stod på kom det så mycket rök att om grannarna hade sett de hade de ringt brandkåren för motorn såg ut att stå i brand och sedan så slutade den att fungera.
Bokade en tid på volvo igen och fick en tid i slutet av November då de endast konstaterade att det var många felkoder och tog bort dessa. Men vad som orsakade felkoderna fanns det ingen förklaring till. Men de fick igång dieselvärmaren iallafall. Den fungerade med timer en gång sedan dog den igen. Och nu har jag fått en tid i slutet av januari. "suck"

Jag är medveten om att batteriet påverkar brännaren och batteriet är inte nytt men endå bra och man får bra värden på det.
Det jag har tänkt på gällande batteriet är att när kylan ligger på så påverkas även batteriets kapacitet och det blir svårare att dra igång en motor om det är ett par minusgrader ute. Om då spänningen sjunker så borde de kunna påverka brännaren eftersom den stängs av om det inte finns tillräckligt med spänning / ström i batteriet. Men det har ju endast varit -7 här i södra Sverige några nätter i höst / vinter så det tycker jag inte borde påverka.

Bilen har till största delen gått som pendlar bil ca 18 mil om dagen tre dagar i veckan 9mil enkel resa så bilens batteri har hunnit ladda upp sig under den tiden.
Nu har jag dock under senare delen av hösten bara pendlat 6 mil om dagen 3 mil enkel resa. Men jag tycker ju att det borde vara okej endå med batteriets kondition.

Diesel finns det i tanken.

Finns det en underhålls manual från volvo om hur man ser efter en ebensprecher ?
Behövs aldrig en värmare servas ?
Om inte volvo klarar detta var vänder jag mig då?

Ännu en kall vinter.

Re: Dieselvärmar elendet.

Postat: sön 01 jan 2012, 14:22
av StringerBell
Haddock skrev: Finns det en underhålls manual från volvo om hur man ser efter en ebensprecher ?
Inte vad jag vet, men Eberspächer har egen information som borde gälla för dem som sitter i Volvo.

Re: Dieselvärmar elendet.

Postat: sön 01 jan 2012, 16:18
av Haddock
Varma råd. ang värmaren
http://www.eberspaecher.se/servlet/PB/s ... _klima.pdf

En sak att fundera på är om man nu råkar ha fläkten på max så kan det dra en del ström, bättre att ha den på låg hastighet och mycket värme, värmen kommer ju ut endå.

Någon som vet vilken modell av värmare som sitter i en volvo V50 ?

Re: Dieselvärmar elendet.

Postat: sön 01 jan 2012, 17:56
av StringerBell
Haddock skrev:Varma råd. ang värmaren
http://www.eberspaecher.se/servlet/PB/s ... _klima.pdf

En sak att fundera på är om man nu råkar ha fläkten på max så kan det dra en del ström, bättre att ha den på låg hastighet och mycket värme, värmen kommer ju ut endå.
Du behöver inte bry dig om ovanstående! Eftersom värmaren i V50 styrs av bilens egen programmering sköter den allt det där automatiskt.

Re: Dieselvärmar elendet.

Postat: mån 02 jan 2012, 21:07
av Haddock
Kom att tänka på en sak.
En värmare har en temperatursensor för att känna av när det är läge att köra igång.
Det borde vara en och samma sensor som mäter temperaturen som visas i färddatorn.
Bilens temperatursensor har varit otillförlitlig.
Några gånger under hösten har den visat mycket lustiga värden en gång visade den -30 när det knappt var +7 ute.
Kan detta vara orsaken till bekymmret tro?

Re: Dieselvärmar elendet.

Postat: mån 02 jan 2012, 21:12
av timebandit
Svar ja på att den använder samma tempgivare. Dvs den som sitter i vänster backspegel.
Värmaren skall tydligen bara fungera vid temperaturer under 15 grader eller dylikt. Värmaren körs olika länge osv beroende på yttertemperturen.
Detta när jag frågat hos bilia.

Re: Dieselvärmar elendet.

Postat: mån 02 jan 2012, 22:45
av StringerBell
Haddock skrev: Bilens temperatursensor har varit otillförlitlig.
Några gånger under hösten har den visat mycket lustiga värden en gång visade den -30 när det knappt var +7 ute.
Kan detta vara orsaken till bekymmret tro?
Bingo. (tror jag)