Dieselvärmar elendet.
Postat: lör 31 dec 2011, 11:38
Jag har tidigare skrivit i detta forum om min dieselvärmare en ebenspräcker som har gett sig.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=62042
Lite uppdatering efter att den vart genomgången på volvo verkstad så använde jag den en handfull gånger efter servicen och den fungerade 4 - 5 gånger med timer.
När jag sedan i September / oktober i år skulle dra igång värmaren igen så fungerade första gången. Andra gången när timern stod på kom det så mycket rök att om grannarna hade sett de hade de ringt brandkåren för motorn såg ut att stå i brand och sedan så slutade den att fungera.
Bokade en tid på volvo igen och fick en tid i slutet av November då de endast konstaterade att det var många felkoder och tog bort dessa. Men vad som orsakade felkoderna fanns det ingen förklaring till. Men de fick igång dieselvärmaren iallafall. Den fungerade med timer en gång sedan dog den igen. Och nu har jag fått en tid i slutet av januari. "suck"
Jag är medveten om att batteriet påverkar brännaren och batteriet är inte nytt men endå bra och man får bra värden på det.
Det jag har tänkt på gällande batteriet är att när kylan ligger på så påverkas även batteriets kapacitet och det blir svårare att dra igång en motor om det är ett par minusgrader ute. Om då spänningen sjunker så borde de kunna påverka brännaren eftersom den stängs av om det inte finns tillräckligt med spänning / ström i batteriet. Men det har ju endast varit -7 här i södra Sverige några nätter i höst / vinter så det tycker jag inte borde påverka.
Bilen har till största delen gått som pendlar bil ca 18 mil om dagen tre dagar i veckan 9mil enkel resa så bilens batteri har hunnit ladda upp sig under den tiden.
Nu har jag dock under senare delen av hösten bara pendlat 6 mil om dagen 3 mil enkel resa. Men jag tycker ju att det borde vara okej endå med batteriets kondition.
Diesel finns det i tanken.
Finns det en underhålls manual från volvo om hur man ser efter en ebensprecher ?
Behövs aldrig en värmare servas ?
Om inte volvo klarar detta var vänder jag mig då?
Ännu en kall vinter.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=62042
Lite uppdatering efter att den vart genomgången på volvo verkstad så använde jag den en handfull gånger efter servicen och den fungerade 4 - 5 gånger med timer.
När jag sedan i September / oktober i år skulle dra igång värmaren igen så fungerade första gången. Andra gången när timern stod på kom det så mycket rök att om grannarna hade sett de hade de ringt brandkåren för motorn såg ut att stå i brand och sedan så slutade den att fungera.
Bokade en tid på volvo igen och fick en tid i slutet av November då de endast konstaterade att det var många felkoder och tog bort dessa. Men vad som orsakade felkoderna fanns det ingen förklaring till. Men de fick igång dieselvärmaren iallafall. Den fungerade med timer en gång sedan dog den igen. Och nu har jag fått en tid i slutet av januari. "suck"
Jag är medveten om att batteriet påverkar brännaren och batteriet är inte nytt men endå bra och man får bra värden på det.
Det jag har tänkt på gällande batteriet är att när kylan ligger på så påverkas även batteriets kapacitet och det blir svårare att dra igång en motor om det är ett par minusgrader ute. Om då spänningen sjunker så borde de kunna påverka brännaren eftersom den stängs av om det inte finns tillräckligt med spänning / ström i batteriet. Men det har ju endast varit -7 här i södra Sverige några nätter i höst / vinter så det tycker jag inte borde påverka.
Bilen har till största delen gått som pendlar bil ca 18 mil om dagen tre dagar i veckan 9mil enkel resa så bilens batteri har hunnit ladda upp sig under den tiden.
Nu har jag dock under senare delen av hösten bara pendlat 6 mil om dagen 3 mil enkel resa. Men jag tycker ju att det borde vara okej endå med batteriets kondition.
Diesel finns det i tanken.
Finns det en underhålls manual från volvo om hur man ser efter en ebensprecher ?
Behövs aldrig en värmare servas ?
Om inte volvo klarar detta var vänder jag mig då?
Ännu en kall vinter.