Sida 1 av 3
V50 1.8F, bra begagnad bil?
Postat: ons 21 dec 2011, 19:40
av coupas
Hej Volvo-människor,
Jag funderar litet grann på att slå till på en 1.8F. Men känner mig litet osäker efter ha läst på detta och andra forum. Dyr service? Dyr i drift överhuvudtaget?
Om man ska investera typ 120k så måste man ju ta reda på så mkt som möjligt innan.
Vad anser jag rullar forumet om:
Volvo V50 1.8F Flexifuel Kinetic
RegnummerRNG140
Mil 9 392
FordonstypKombi
DrivmedelBensin/etanol
Fordonsår2007
FärgGrön
VäxellådaManuell
Effekt:125 hk
Reg datum:2006-09
Pris119.000 kr
Bensin/etanol
NYA VINTEHJUL INGÅR
Komplett servicebok
Bakre mittarmstöd m muggh
Larm - Volvo Guard
Mugghållare fram
12volt eluttag i lastutr.
Nyckelavst. kr-kudde pass
Något särskilt jag bör kolla upp gällande denna modellen?
Eller ska jag istället gå upp till 189k och slå till på en 1.6Drive MY11 ?
Känner mig så förvirrad, vill inte göra en dålig affär. Min första bil, och jag gillar V50!
Tack tack alla snälla för all info ni kan tänkas dela med er.
Re: V50 1.8F, bra begagnad bil?
Postat: ons 21 dec 2011, 20:30
av WinjO
Köpte en V50 1,8F Momentum -08 för någon månad sen och är hur nöjd som hälst vist några piggare hästar hade varit kul men inte nödvändigt.
Tycker nog att du ska kolla runt mer för du bör kunna hitta en V50 med mer utrustning och några mil mindre för 120K.
Re: V50 1.8F, bra begagnad bil?
Postat: tor 22 dec 2011, 01:21
av Knight8806
Om jag vore i dina kläder skulle jag slå till på V50:n 1.6 Drive MY11. Dels är det en nyare modell, miljöklassad, bättre förbrukning etc. Den andra som du beskriver (1.8F) är enligt registreringsuppgifterna också miljöklassad, men jag tror inte det stämmer i dagsläget då vi har ett nytt krav för koldioxidutsläpp, Euro5 som tillåter koldioxidutsläpp på 119 g/km eller lägre för att vara miljöklassad.
Min erfarenhet är att man rekommenderar dieselbilarna framför etanol. Det som säljer bra just nu är diesel och visserligen blir skatten något dyrare, men det tjänar man in ganska lätt om man kör mycket.
Om du ändå känner för 1.8F:n som du beskriver här ovan så bör du rimligen kontrollera bilen noga för eventuella rostskador. Komplett servicebok i all ära, men har den förra ägaren gjort servicen vid rätt intervall. När gjordes den sista servicen? Vid 6000 mil byter man även bränslefilter, iaf på dieselbilarna.
Re: V50 1.8F, bra begagnad bil?
Postat: tor 22 dec 2011, 22:51
av Rydell
Låter dyrt själv köpte jag en 1.8f my08 5400 mil på mätaren för 116 tusen hos bilhandlare (Volvo).
Den är miljöklassad 900 kr i skatt och billig försäkring.
Re: V50 1.8F, bra begagnad bil?
Postat: lör 24 dec 2011, 11:26
av JE Jr
Nog kom väl faceliften till modellår 08? En sån borde gå att klämma in i 120K-budgeten, och den har en hel del små trevliga förbättringar
Re: V50 1.8F, bra begagnad bil?
Postat: mån 26 dec 2011, 10:32
av SvenB
Knight8806 skrev: Den andra som du beskriver (1.8F) är enligt registreringsuppgifterna också miljöklassad, men jag tror inte det stämmer i dagsläget då vi har ett nytt krav för koldioxidutsläpp, Euro5 som tillåter koldioxidutsläpp på 119 g/km eller lägre för att vara miljöklassad.
Den ÄR miljöklassad. Skärpning av miljökraven gäller nya bilar. Jag är dessutom tveksam till om det gäller etanoldrivna bilar. Jag har en 1,8F den har under de två år/3.000 mil jag haft den kostat 4.232:- i service (995+ 2242+995) och förbrukar i genomsnitt 0,94 lit E85/mil. Inga reparationer eller garntifel. Min är dessutom en MY 10, så den är skattebefriad. Det är den billigaste bil jag ägt hittills.
Re: V50 1.8F, bra begagnad bil?
Postat: mån 26 dec 2011, 11:11
av Lövet
Om man kan vänja sig vid den lite lägre prestandan med 1.8F så lär den vara ett av de mest prisvärda begagnatköp man kan göra. Täta serviceintervall gör att de oftast är välservade, låg skatt, inga dyra servicar (motorn har både kamkedja och saknar partikelfilter). Det finns många som har gått som tjänstebilar som har rätt så trevlig utrustning. Själv skulle jag titta efter Momentum eller Summumutrustade bilar i den prisklassen. Kinetic känns lite naken tycker jag och halvljuset är riktigt dåligt utan xenonljus.
Re: V50 1.8F, bra begagnad bil?
Postat: mån 26 dec 2011, 17:30
av coupas
Tack tack till alla som delgett sina tankar.
Jag hoppar över just denna och spanar efter mer utrustade bilar för ungefär samma pris..
Re: V50 1.8F, bra begagnad bil?
Postat: mån 26 dec 2011, 23:31
av Knight8806
KKR - Om jag skulle köpa en V50 (1.8F) idag som "Coupas" beskriver, skulle jag då ha rätt att utnyttja samtliga skattelättnader/fördelar som de nya bilarna (med de nya miljökraven) får?
Re: V50 1.8F, bra begagnad bil?
Postat: mån 26 dec 2011, 23:53
av Lövet
Det är inte särskilt mycket lättnader kvar. Köper du en ny miljöbil idag så slipper du fordonsskatten i 5 år, sen finns i vissa kommuner lite gratis parkeringsplatser. Eftersom fordonsskatten på en 1.8F är 930 spänn så är det alltså väldigt små pengar i sammanhanget.
Förmånsvärdesreduktionen är inte kvar på etanolbilar och har aldrig funnits för miljödieslar och eftersom det är en begagnad bil så är det inte intressant med den ändå.