Felsöka Tryckgivare partikelfilter?
Postat: sön 20 nov 2011, 21:10
Hej på er.
Har haft kontakt med Volvo verkstaden via farsan och bilen skall in om 1 ve cka på vanlig 18.000milars service först. Dem ville göra detta innan dem felsöker ifall det är nått som är fel på den vägen. Den skall ändå göras men jag tror inte det hjälper.
Dem sade även om det vart fel på givaren eller annat så hade det givit felkod(er) vilket jag inte har. Detta vet jag inte alltid stämmer. Inte alltid man får felkoder!
Problemet är att bilen regenererar partikelfiltret mer eller mindre hela tiden.
Har nu själv suttit å läst å skummat igenom funktionen för Partikelfiltret och det viktigaste jag hittar är Tryckgivaren till partikelfiltret. Givaren skall tydligen sitta i motorrummet nära batteriet. Har dock inte hittat någon bild på det ännu eller artikelnummer på denna.
Kan läsa bla: Differenstrycket får inte överstiga 100hPa vid tomgång.... Lätt kontrollerat så OK.
Sedan kan jag även läsa:
"Tryckgivare partikelfilter är en differenstryckgivare som mäter trycket före och efter partikelfiltret. Signalen från givaren används av styrenhet motor (ECM) för att kontrollera funktionen på partikelfiltret och dess verkningsgrad.
Om mätvärdet överskrider det lagrade max.värdet inleds evakuering (förbränning) av sotpartiklar i partikelfiltret.
Givaren jordas i styrenhet motor (ECM) och matas med 5 V från styrenhet motor (ECM). Beroende på tryckdifferensen före och efter partikelfiltret förändras värdet i givaren, vilket ger en signal mellan 0,5 - 4,5 V."
Vad jag behöver veta det maximala lagrade max.värdet är?? Så jag vet om jag kan utesluta tryckgivaren eller inte.
Någon som vet vilka värden tryckgivaren skall ha och även artikelnummer på den?
Gäller en Volvo V50 2.0D 2007.
//Kensy
Har haft kontakt med Volvo verkstaden via farsan och bilen skall in om 1 ve cka på vanlig 18.000milars service först. Dem ville göra detta innan dem felsöker ifall det är nått som är fel på den vägen. Den skall ändå göras men jag tror inte det hjälper.
Dem sade även om det vart fel på givaren eller annat så hade det givit felkod(er) vilket jag inte har. Detta vet jag inte alltid stämmer. Inte alltid man får felkoder!
Problemet är att bilen regenererar partikelfiltret mer eller mindre hela tiden.
Har nu själv suttit å läst å skummat igenom funktionen för Partikelfiltret och det viktigaste jag hittar är Tryckgivaren till partikelfiltret. Givaren skall tydligen sitta i motorrummet nära batteriet. Har dock inte hittat någon bild på det ännu eller artikelnummer på denna.
Kan läsa bla: Differenstrycket får inte överstiga 100hPa vid tomgång.... Lätt kontrollerat så OK.
Sedan kan jag även läsa:
"Tryckgivare partikelfilter är en differenstryckgivare som mäter trycket före och efter partikelfiltret. Signalen från givaren används av styrenhet motor (ECM) för att kontrollera funktionen på partikelfiltret och dess verkningsgrad.
Om mätvärdet överskrider det lagrade max.värdet inleds evakuering (förbränning) av sotpartiklar i partikelfiltret.
Givaren jordas i styrenhet motor (ECM) och matas med 5 V från styrenhet motor (ECM). Beroende på tryckdifferensen före och efter partikelfiltret förändras värdet i givaren, vilket ger en signal mellan 0,5 - 4,5 V."
Vad jag behöver veta det maximala lagrade max.värdet är?? Så jag vet om jag kan utesluta tryckgivaren eller inte.
Någon som vet vilka värden tryckgivaren skall ha och även artikelnummer på den?
Gäller en Volvo V50 2.0D 2007.
//Kensy