Sida 1 av 10

Bränsleförbrukning V50 2007 2.0D * LÖST! *

Postat: sön 13 nov 2011, 15:51
av timebandit
Hej på er.

Skapar en ny tråd då mina problem inte passar D2 tråden.

Bilen har nu rullat ca 17660mil.

Har alltid legat på faktiska 0.7l per mil i snitt när jag väl tankat upp bilen. Färddatorn visade då runt 0.55-0.6. Har vart så i ca 500mil. För några dagar sedan har jag börjat hålla mer koll på förbrukningen så samtidigt som jag började hålla koll märkte jag att efter den senaste regenereringen av DPF så sjönk förbrukningen ner till 0.4-0.5 vilket är kanon.
Så i förrgår började förbrukningen gå upp igen. Nu vid motorvägskörning vid konstant fart 90-100km/h så drar den allt mellan 0.7 och 0.9 och det är inte riktigt så bra. Samtidigt känner man småryckningar då och då. Speciellt på jämnt gaspådrag.
Bilen är pigg och accelererar bra som den skall och den är inte trött på något sätt (ännu).

Innan motorn är kall så ligger förbrukningen 0.35-0.55. Precis innan motortempen når dess fulla arbetstemperatur känner man hur det rycker till snabbt i bilen och förbrukningen drar upp till minst 0.7 konstant. Går inte att få ner den ens om jag kör i 40-60km/h på valfri växel. Och motorvägen drar den över 0.8.
Så håller man koll på färddatorn hela tiden så kan man ibland se att den rasar ner till 0.4-0.5 igen men för att efter några sekunder gå upp till över 0.8 igen.

Så här har det faktiskt inte varit förut så nu måste jag ta tag i detta misstänker jag. Kollade idag och då var senaste regenereringen för 12.1km sedan. Skall ta och kolla igen när min laptop har laddat upp sig. Körde några mil idag så den borde inte ha regenererat igen hoppas jag.

Om bilen regenererar för ofta/mycket/länge, vad är dem vanligaste orsakerna till detta? Additivet är slut? Vid 18.000mil så skall ju additivet fyllas på och jag är bara 400mil ifrån.

På min gamla V70 så var det fel på luftmassemätaren som det var fel på när jag hade ryckningar osv. Dock gick det inte att mäta upp felet för felet var aldrig konstant samt att värdena verkade alltid vara bra. Gjorde då testet att helt enkelt koppla ur kontaktstycket till den. På så sätt fick hittade jag felet på den delen.
Går det att göra så på dessa nyare bilarna också? Koppla ur luftmassemätaren å se om det hjälper?


Funderar på att lämna in bilen 400mil i förväg för service för 18.000mil och se om det kan hjälpa.


//Kensy

Re: Bränsleförbrukning V50 2007 2.0D

Postat: sön 13 nov 2011, 16:00
av jumu01
Har det byts partikelfilter på din bil timebandit vid 12000 mil?
Egr ventilen kan också vara ett spöke också.
Om det går att koppla ur luftmassemätaren har jag ingen kunskap om tyvärr.

Re: Bränsleförbrukning V50 2007 2.0D

Postat: sön 13 nov 2011, 16:32
av timebandit
DPF byttes vid 12.000mil enligt kvitto från Bilia osv.

Gick ner å kollade bilen igen.

När jag läste ut när den regenererade sist så stod mätaren på ca 16mil. Då hade den regenererat för 12.1km sedan.
Körde ca 3 till 3.5mil hem och precis så läste jag ut igen. Mätaren står på 19.8mil och bilen säger att den regenererade för 5.8km sedan!

Den verkar alltså regenerera var 3e mil eller nått? WTF??

Frågan är även om det finns andra komponenter som påverkar detta om tex EGR som du nämnde? Eller är det helt enkelt nått fel med DPF? Tex Additivet?
Har ALDRIG fått upp nått meddelande om att filtret är fullt som det står i manualen att det kan göra om man kör för korsta sträckor.

Blir nog tyvärr att lämna in den på service omgående om ni inte har några tips eller funderingar som man kan prova att göra?

Re: Bränsleförbrukning V50 2007 2.0D

Postat: sön 13 nov 2011, 16:53
av jumu01
Tyvärr så låter det som något är fel, då du ändå har en nalkande service så är det lika bra att få reda ut detta bekymmer också, jag skulle nog låta en tekniker ta hand om det,(el-och motorstyrningsproblem ger mig ett högt blodtryck med huvudvärk och dåligt humör och då är det enklare att överlåta dessa problem till en servicetekniker visserligen kostar det men främjar trots allt min hälsa).
Hoppas det inte blir alltför dyrt för dig timebandit.

Om man kör mycket stadstrafik har jag för mig att motorn regenererar oftare det är kortare intervaller men inte så korta som du beskriver.

Re: Bränsleförbrukning V50 2007 2.0D

Postat: sön 13 nov 2011, 17:06
av timebandit
Ja, det är jag också överens om. Står så i manulen också. Visst kör jag ett antal korta sträckor men då är motorn oftast redan varm.
Jag kör visserligen bara strax över 5mil till jobbet tur å retur varje vardag.

Får ta kontakt med verkstan och se vad dem säger. Hittade en likande tråd om att det kan vara fel på tryckgivaren i partikelfiltret.
Det är bara å fylla på med information om ni har någon och när verkstan har fått säga sitt så lovar jag att återkomma om det.

Re: Bränsleförbrukning V50 2007 2.0D

Postat: mån 14 nov 2011, 07:52
av getsome
Hur kollar men när den regenererat ? Har Vida med DICE men är nybörjare på detta och själv inte hittat var just detta ska läsas ur.

Re: Bränsleförbrukning V50 2007 2.0D

Postat: mån 14 nov 2011, 16:30
av timebandit
Diagnostik -> Bilkommunikation.

Välj ECM och så lär du nog förstå.


Mitt problem blir nog snart akut misstänker jag. Oljenivån lär stiga snabbt i denna takten! Fan också. Har skickat farsan att ta kontakt med Volvo verkstad vid sitt jobb.

Nu har jag dessa siffror på regenereringarna...

Vid 16mil hade den regenererat för 12.1km sedan.
Vid 19.8mil hade den regenererat för 5.8km sedan.
Vid 22.8mil hade den regenererat för 3.8km sedan.
Vid 25.3mil hade den regenererat för 1.5km sedan.

Sedan kan jag lova att den regenererat lite mer än så för det ser jag lätt på färddatorn. Den går ner till låg förbrukning någon kort minut och sedan rycker det till och förbrukningen stiger till 0.8 - 0.9 igen!

Helvette. Oavsett om problemet löser sig eller inte så köper jag nog aldrig en Volvo diesel igen eller tom en Volvo alls... Å jag som bara kör Volvo...

En felkod borde ju fasen sättas när den regenererar så här ofta!!


Helt otroligt hur mycket man får upp när man söker på problemet men inga lösningar??
Om verkstan inte hittar felet till rätt peng så löser jag in skiten å tar en KIA eller Hyundai eller nått...

Re: Bränsleförbrukning V50 2007 2.0D

Postat: tis 15 nov 2011, 07:23
av getsome
Tack för info men den utläsningsmöjligheten finns inte på min 2006:a eller så är min Vida version skum.
Vad får du för värden om du läser av differentialtryck givaren till partikelfällan i ECM ?
Jag tror nämligen din givare kan spöka och tvinga in datorn i regen läge , på min bil så pendlar den mellan 0-30 om jag står stilla och gasar upp till 2500 varv , får du ingen skillnad eller värde över 80-100 så tolkar datorn som att filtret är fullt och regenererar , kan även vara sot i just slangarna till givaren som ger skuma värden, det finns även en kille på ett engelskt forum som rensat ur sitt partikelfilter (slagit hål i det) och tryckt dit en potentiometer till kontakten till just denna givare för att lura datorn att "känna" av ett tryck som inte finns där och på så viss går bilen ALDRIG in in regen läge , om du vill kan jag plocka fram det inlägget / lägga utt ett kopplingsschema så kan du iaf testa om det är där felet ligger

Re: Bränsleförbrukning V50 2007 2.0D

Postat: tis 15 nov 2011, 09:18
av Gourmand
timebandit skrev:Diagnostik -> Bilkommunikation.

Välj ECM och så lär du nog förstå.


Mitt problem blir nog snart akut misstänker jag. Oljenivån lär stiga snabbt i denna takten! Fan också. Har skickat farsan att ta kontakt med Volvo verkstad vid sitt jobb.

Nu har jag dessa siffror på regenereringarna...

Vid 16mil hade den regenererat för 12.1km sedan.
Vid 19.8mil hade den regenererat för 5.8km sedan.
Vid 22.8mil hade den regenererat för 3.8km sedan.
Vid 25.3mil hade den regenererat för 1.5km sedan.

Sedan kan jag lova att den regenererat lite mer än så för det ser jag lätt på färddatorn. Den går ner till låg förbrukning någon kort minut och sedan rycker det till och förbrukningen stiger till 0.8 - 0.9 igen!

Helvette. Oavsett om problemet löser sig eller inte så köper jag nog aldrig en Volvo diesel igen eller tom en Volvo alls... Å jag som bara kör Volvo...

En felkod borde ju fasen sättas när den regenererar så här ofta!!


Helt otroligt hur mycket man får upp när man söker på problemet men inga lösningar??
Om verkstan inte hittar felet till rätt peng så löser jag in skiten å tar en KIA eller Hyundai eller nått...
Hav tröst ! Fel blir det på alla bilar, inte minst Kia och Hyundai. Du har ingen Volvo-diesel, du har en PSA-diesel och den motorn är känd för att hålla länge. Används i uppdaterad och omarbetad version i bl.a. nya Citroen C5 med lägre förbrukning och högre effekt än i V50-versionen. Istället för att anlita en s.k. servicetekniker från Volvo bör du kunna anlita en mindre, privat Citroen/Peugeot- verkstad, där det fortfarande finns riktiga bilmekar. De har en helt annan erfarenhet av att arbeta med dieslar än t.ex Bilia. Dessutom är det PSA som har konstruerat partikefiltret, om det nu är det som spökar.

Re: Bränsleförbrukning V50 2007 2.0D

Postat: tis 15 nov 2011, 19:06
av timebandit
getsome skrev:Tack för info men den utläsningsmöjligheten finns inte på min 2006:a eller så är min Vida version skum.
Vad får du för värden om du läser av differentialtryck givaren till partikelfällan i ECM ?
Jag tror nämligen din givare kan spöka och tvinga in datorn i regen läge , på min bil så pendlar den mellan 0-30 om jag står stilla och gasar upp till 2500 varv , får du ingen skillnad eller värde över 80-100 så tolkar datorn som att filtret är fullt och regenererar , kan även vara sot i just slangarna till givaren som ger skuma värden, det finns även en kille på ett engelskt forum som rensat ur sitt partikelfilter (slagit hål i det) och tryckt dit en potentiometer till kontakten till just denna givare för att lura datorn att "känna" av ett tryck som inte finns där och på så viss går bilen ALDRIG in in regen läge , om du vill kan jag plocka fram det inlägget / lägga utt ett kopplingsschema så kan du iaf testa om det är där felet ligger
Jag hittar det först om man klickar på Mjukvara. Sedan kommer du vidare.
Kommer inte ihåg men imorgon skall jag kolla på trycket till givaren. Återkommer. På Bilia idag trodde dem att det kunde avhjälpas med service å additiv påfyllning.

Ja, du får mer än gärna ta och kolla upp den lösningen så får jag kolla på det och överväga det.


@Gourmand:
Absolut blir det fel på alla bilar men vissa fel kan jag acceptera och andra inte.
Är du säker på att en mindre Citroen/Peugeot- verkstad kommer ha bättre kunskap? För dem måste ju ändå ha lite kännedom om Volvobilar också? Eller är DPF helt separat från övriga komponenter?