Sida 1 av 1
Geartronic 6 - farligt startskutt
Postat: ons 21 sep 2011, 13:48
av bob75
Jag har nyss köpt en ny Volvo S40 D4 med automatlåda. Oftast efter ett stopp svarar bilen direkt utan fördröjning så fort bromsen släpps men ibland gör den inte det. Om jag då ger ett lätt tryck på gaspedalen skuttar bilen iväg
vilket kan sluta mycket illa med bil- och personskada i t ex ett parkeringshus. Har någon mött detta problem?
Re: Geartronic 6 - farligt startskutt
Postat: ons 21 sep 2011, 19:54
av crumpets
Får du detta problem även om du håller i bromsen en stund innan du drar iväg? Oftast brukar det ju kännas ett "klunk" i drivlinan när man lägger i D, med bromsen i. När klunket tar en liten stund på sig får man effekten du beskriver.
Re: Geartronic 6 - farligt startskutt
Postat: tor 22 sep 2011, 07:54
av bob75
crumpets skrev:Får du detta problem även om du håller i bromsen en stund innan du drar iväg? Oftast brukar det ju kännas ett "klunk" i drivlinan när man lägger i D, med bromsen i. När klunket tar en liten stund på sig får man effekten du beskriver.
Ett varmt tack för ditt svar. Tyvärr uttryckte jag mig något oklart. Följande avsågs: Jag stannar bilen vid ett trafikljus, i en bilkö, för att släppa fram en fotgängare etc, drar åt handbromsen och ligger kvar i position D. Det har då hänt vid några tillfällen när jag släpper handbromsen att bilen inte direkt och utan dröjsmål går i gång , varför jag försiktigt trycker på körpedalen, varvid bilen rusar iväg med ett skutt. Tacksam för din kunniga kommentar.
Re: Geartronic 6 - farligt startskutt
Postat: tor 22 sep 2011, 08:55
av Kluster
Varför lägger du i handbromsen, istället för att hålla bromsen nedtryckt, när du släpper förbi någon vid ett övergångsställe eller stannar vid ett rödljus? :roll:
Inte så hemma på det mekaniska men jag antar att det byggs upp någon form av tryck när du har D ilagd + handbromsen.
Om det rödljus med långa intervaller kan man ju lägga i P och ev lägga i handbromsen.
Re: Geartronic 6 - farligt startskutt
Postat: tor 22 sep 2011, 12:08
av bob75
Kluster skrev:Varför lägger du i handbromsen, istället för att hålla bromsen nedtryckt, när du släpper förbi någon vid ett övergångsställe eller stannar vid ett rödljus? :roll:
Inte så hemma på det mekaniska men jag antar att det byggs upp någon form av tryck när du har D ilagd + handbromsen.
Om det rödljus med långa intervaller kan man ju lägga i P och ev lägga i handbromsen.
Verkar plausibelt. Ett stort tack för din kommentar.
Re: Geartronic 6 - farligt startskutt
Postat: tor 22 sep 2011, 17:02
av kallessida
inte så att de är tyck backassistans? alltså sådan som hjälper dig vid start i backe?