Sida 1 av 1

Hur lång livslängd får turbon med start/stoppteknik?

Postat: fre 09 sep 2011, 20:48
av WSAB
Som maskinförare är nästan det första man får lära sig, att låta motorn knalla en stund för att skona turbon, innan man stänger av den.

Det förfarandet rimmar dåligt med start/stopptekniken på dagens bilar som stoppar motorn mellan "fullgasaccelerationerna" mellan rödljusen.

Låter inte skonsamt för turbon som ideligen snurrar fast den får dåligt med smörjning, i och med att motorn stoppats.

Även utan start/stopp så vrider dom flesta av motorn direkt när man stannar har jag märkt.

Egentligen inte konstigt att det byts en hel del turboaggregat på verkstäderna.

Re: Hur lång livslängd får turbon med start/stoppteknik?

Postat: lör 10 sep 2011, 10:27
av CrossFireX
Problemet är inte att smörjningen försvinner, utan att den kvarvarande oljan i turbon koksar av värmen eftersom turbon står stilla. (Dock borde detta heller inte vara ett problem då moderna helsyntetoljor idag klarar av rätt höga temperaturer)
Men nya turboaggregat är väl vattenkylda har jag för mig, så borde egentligen inte vara något problem där heller.

Det är hårda och kontrollerade tester på mekaniken i dagens bilar, så tror inte biltillverkarna skulle göra en sådan stor felberäkning att turbon tar stryk.

Re: Hur lång livslängd får turbon med start/stoppteknik?

Postat: lör 10 sep 2011, 10:47
av Lövet
Det har med att man behövde köra turbobilar på tomgång ett tag innan de slogs av försvann nån gång tidigt 90-tal. Nu nämns det inte i instruktionsböcker annat än vid "forcerad körning" och liknande. Misstänker att entreprenadmaskiner inte har samma kylning av turbon.

Re: Hur lång livslängd får turbon med start/stoppteknik?

Postat: mån 12 sep 2011, 22:39
av henrikjohansson82
En annan fundering är ju hur startmotor och så mår efter 5-10 år?

Måste ju öka slitage på diverse prylar, nej D2 känns som ett säkrare köp!

Re: Hur lång livslängd får turbon med start/stoppteknik?

Postat: mån 12 sep 2011, 23:05
av crumpets
Det är inte vanliga startmotorn som används, teknikfientliga gubbe.

Startstopp verkar ha tagit över facklan från etanolen som nåt alla forntidskramande förståsigpåare ska gråta blod över. Såna som kämpade för förgasarens fortlevnad och spådde trasiga motorer när bensinen blev blyfri.

Re: Hur lång livslängd får turbon med start/stoppteknik?

Postat: tis 13 sep 2011, 15:35
av henrikjohansson82
Jag är absolut inte teknikfientlig! Men vad är det som får igång motorn igen då som inte slits? Många verkar ju onekligen ha blivit stående med bilar som inte vill hoppa igång igen!

Re: Hur lång livslängd får turbon med start/stoppteknik?

Postat: tis 13 sep 2011, 16:42
av CrossFireX
Motorn stängs ju bara av om man kört, tror det var 5 km, om batteriet har tillräckligt med kraft, osv.. Dessutom är det skillnad på att starta en kall motor jämfört med en varm. Bilar med S/S har starkare och bättre startmotorer. Sen finns de ju sådana som tror att allt slits...

Jag tycker att allt som spar på vår miljö är värt att testa, speciellt om vi bilälskare ska få fortsätta köra bil i framtiden...