NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
#555304
Har fått indikationer att automaten i V50 D3 och D4 inte är bra, fick intrycket av att den ska växla dåligt och inte vara smidig i växlingarna allra helst jämfört med automaten i S/V60. Är väl samma lådor men olika mjukvaror eller är jag ute och cyklar?
Någon som har erfarenhet av detta?
av Kluster
#555306
Nja, kan jag inte direkt påstå, att automaten i D3/D4 växlar dåligt el dylikt men att det är skillnad på lådorna är det tydligen.
Se även http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... 40#p555107 där jumu01 har blandat ihop det lite först men sen visades det att det tydligen är olika automatlådor i V50 och V60.

Provkörde en D3 automat i våras och upplevde inte några indikationer på "dåliga" växlingar.
av jumu01
#555312
Som jag tidigare sagt i annan tråd så är automatlådan till D5 (215 hk) motorn en helt annan än den som sitter i My 12 för S40/V50 D3 och D4 motorerna, hade jag inte provkört S 60 D5 med automatlådan så skulle jag inte haft någon referens om att det finns bättre automatlådor än den som sitter i nuvarande S40/V50 med D3 och D4 motorn.

Jag skulle inte betala 17000 kr mer för den då den inte är av bränslebesparande karaktär och silkeslen som D5 (215 hk) automatlåda, mitt uttalande blev större än vad jag tänkt mig :oops: men det är upp till var och en att göra bedömningen om dessa olika automatlådor. Men det finns ju personer som inte kan av fysiska skäl köra annat än automatlåda förstår helt deras var av detta tillbehör.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#555314
Jag har alltid varit skeptisk till det där pratet om mjuka växlingar. Finns ingen (frisk) modern växellåda som växlar hårt. Däremot finns det tyvärr automatlådor som växlar segt där den ena växeln liksom slirar över i den andra. Inte min smak.
av DrChris
#555516
[quote="jumu01"]Som jag tidigare sagt i annan tråd så är automatlådan till D5 (215 hk) motorn en helt annan än den som sitter i My 12 för S40/V50 D3 och D4 motorerna, hade jag inte provkört S 60 D5 med automatlådan så skulle jag inte haft någon referens om att det finns bättre automatlådor än den som sitter i nuvarande S40/V50 med D3 och D4 motorn.


Automatkassen som sitter i V50 D3 og D4 er samme som sitter i V60 D3 OG D5. I V50 heter denne AWF21. I V60 heter den AW TF-80SC. Disse kassene blir produsert med ulike navn som f.eks. AWF-80 SC, TF80-SC, AWF21, AF40-6, AM6 og AW6A-EL.

Utvekslingene ser tilsynelatende lik ut for alle motorer med forhjulstrekk. Det som skiller er utvekslingen for biler med trekk på alle hjul, og at de har et annet Final Gear Ratio. Det er nok dette du opplever som "annerledes" når du har kjørt de ulike motorene. Det er dette ratio-et som bestemmer hvor mange runder motoren må gå "rundt" for at drivhjulet skal bruke på en "runde". Det er også med på å bidra til at de ulike motorene også har ulik toppfart. Selv om det er et Final Gear Ratio for hvert gir, oppgir normalt fabrikantene bare for det siste giret. Hvis det er ulike Ratio for hvert gir, burde det være "merkbart". Men dette skal ikke gjøre at en girkasse er bedre eller dårligere enn en annen.

V50 V60
D3/D4 D5 (FWD) D5 (AWD)
Første gir 4.148 4.148 3.385
Andre gir 2.370 2.370 1.905
Tredje gir 1.556 1.556 1.194
Fjerde gir 1.155 1.155 0.838
Femte gir 0.859 0.859 0.652
Sjette gir 0.686 0.686 0.540
Revers 3.394 3.394 3.231
Final Gear Ratio 2.840 3.075 3.329

Som noen andre her sier, opplever du nok i tillegg V/S60 D5 som en "bedre" bil med mer krefter. V/S 60 er jo også en relativt dyrere, nyere og mer påkostet bil, så det skulle jo bare mangle....

Jeg har kjørt V50 D3-R design MY11 med automat siden Oktober 2010, og synes det absolutt ikke er noe i veien med denne motor/girkasse kombinasjonen, tvert i mot er jeg meget fornøyd.

Som sagt, girkassene er nok "like", men ratio på differensialen kan skille D3/D4 og D5.

Håper det var oppklarende.

Christian / Norge
Användarvisningsbild
av Hedis62
#1543331
Vad är det för serviceintervaller på automatlådan i v50 d3?
Frågade på Volvo och fick svaret aldrig men i min värld så finns det ju ingen olja som inte behöver bytas
Användarvisningsbild
av Derank
#1543345
Dom flesta byter aldrig under bilens livstid, och det finns inget byte med i serviceintervallet. Men man kan byta varje år om man så vill det om det känns bättre. Så byt när du känner för det, om du nu vill.

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]