Sida 1 av 2

luftryck! C 30

Postat: tis 26 jul 2011, 10:07
av Mackarena
När jag köpte bilen var luftrycket 2.9 bar eller vad det heter.
Jag tyckte det var för mycket och släppte ut till 2,5..
Nu frågar jag er, vad är det bästa för en C 30?
Två personer och lätt packning...

Mvh mackaren
Tack på förhand.

Re: luftryck!

Postat: tis 26 jul 2011, 10:34
av hanss
Jag kör på 2,8.. Känns som en bra kompromiss mellan komfort och bränsleförbrukning.

Re: luftryck!

Postat: tis 26 jul 2011, 17:03
av matwil
3,0 i våran V50

Re: luftryck!

Postat: tis 26 jul 2011, 20:37
av Bojjan
matwil skrev:3,0 i våran V50
Vad har du för profil/storlek på dom däcken?

Johan

Re: luftryck!

Postat: ons 27 jul 2011, 04:35
av ThomasT
Mackarena skrev:När jag köpte bilen var luftrycket 2.9 bar eller vad det heter.
Jag tyckte det var för mycket och släppte ut till 2,5..
Nu frågar jag er, vad är det bästa för en C 30?
Två personer och lätt packning...

Mvh mackaren
Tack på förhand.
Det finns inget "det bästa" när det gäller lufttryck, men man kan utgå ifrån biltillverkarens rekommendation och moderera efter eget huvud.

Alltså med mer tryck = lättare rull, lite mindre slitage, sämre komfort och lite bättre styrrespons. Du bör inte gå under biltillverkarens rekommendation i tryck och inte gärna över 2.9-3.0bar.

Rekommenderat tryck står i dörröppningen.

.

Re: luftryck!

Postat: ons 27 jul 2011, 08:12
av matwil
Bojjan skrev:
matwil skrev:3,0 i våran V50
Vad har du för profil/storlek på dom däcken?

Johan

Det sitter orginal libra 15" 195*65. (Michelin energy)

Re: luftryck!

Postat: ons 27 jul 2011, 09:07
av Bosa
3,0 låter väldigt mycket för den dimensionen, rekommenderat av Volvo vid maxlast och hastigheter över 160km/h ska man ha 2,8 i fram och 2,6 i bak. Som jämförelse hade jag 2,9 i 215/40-17 på förra bilen som var en V40.

Re: luftryck!

Postat: ons 27 jul 2011, 09:25
av matwil
3,0 är mycket i dom däcken. Men det är inga problem, bara köra på.

Re: luftryck!

Postat: ons 27 jul 2011, 09:41
av Pippolei
Jag har kört ett bra tag med 3,2 (3,4 maxtryck enl däcktillverkaren) i mina 205/50 R17"
och det blev mer lättrullat och mycket bättre kurvtagning :wink:

Men nu har jag minskat till 2,8 för lite bättre komfort. Det blev väldigt bullrigt med det högre däcktrycket.

Re: luftryck!

Postat: ons 27 jul 2011, 16:54
av ThomasT
Det du upplever som att det är bättre kurvtagning är att styrresponsen är skarpare, men däckens förmåga att uppta sidokrafter försämras vid så höga däckstryck.

.