Sida 1 av 1

Första finbilen, vågar man handla långmilare v50 -10

Postat: mån 18 jul 2011, 10:05
av AtlasSwe
Hej forumet,

nyreggad som jag är hoppas jag på ett råd i första finbils-affären. Från att ha ägt ett antal 245/745/945 och själv gjort allt underhåll har det i och med kommande barn och annat som ställer krav på komfort och driftsäkerhet blivit dags för en annan typ av bil. Valet har fallit på en v50 drive 1.6. Jag ser att det finns en del med kompletta serviceböcker som ser fina ut.

Priserna faller dock markant på unga ( 09/10 ) långmilare ( 9.000 - 12.000 ), vågar man satsa på en sådan? Skall man hålla uppsikt på något speciellt? Vad händer med lager och bussningar vid många mil?

Och finns det något man kan göra själv eller är det bara att glömma? Det kanske inte behövs? (Jag är ingen bilmek men händig och "förstår" teknik)

Re: Första finbilen, vågar man handla långmilare v50 -10

Postat: mån 18 jul 2011, 10:10
av kaffeperkulator
En av anledningarna till att dom faller vid just 9-12k mil är den stora servicen vid 12000 som innefattar partikelfilterbyte. Den servicen verkar gå på från 12000 och uppåt.

Re: Första finbilen, vågar man handla långmilare v50 -10

Postat: mån 18 jul 2011, 18:40
av Gourmand
kaffeperkulator skrev:En av anledningarna till att dom faller vid just 9-12k mil är den stora servicen vid 12000 som innefattar partikelfilterbyte. Den servicen verkar gå på från 12000 och uppåt.
Den servicen är inget att oroa sig för. Finns för det första ingen anledning att byta partikelfiltret. Partikelfiltret håller sig ofta "fräscht" upp till 17-18000 mil. När det är dags larmar bilens dator och då gör man rent filtret, antingen själv eller genom att anlita en mindre privat bilverkstad, gärna en Peugeot/Citroenverkstad, där man gör dessa små operationer regelbundet. Detta under förutsättning att du inte huvudsakligen kör korta sträckor och mycket stadstrafik, s.k. "svåra förhållanden". En dieselmotor måste regelbundet bli ordentligt varmkörd och komma upp i ordentlig arbetstemperatur, annars blir det problem förr eller senare. 9-12000 långmil är bätttre än 4000 mil, bestående av korta körningar med sällan varmkörd motor. Vad gäller bussningar och andra förslitningsdelar är det tiden mer än milen som sliter. Dessa motorer har extremt lång livslängd och bör betraktas som lagom "inkörda" vid de miltal trådskaparen avser. En V50 1,6Drive bör nog kunna vara ett mycket tryggt köp vid dessa miltal.

Re: Första finbilen, vågar man handla långmilare v50 -10

Postat: mån 18 jul 2011, 19:55
av Lövet
Gör man som du skriver har inte bilen följt tillverkarens servicerekommendationer = maskinskadeförsäkringen är borta. På en 12000 milare kanske det inte spelar någon roll dock eftersom den ändå inte gäller såvida man inte köper på Volvo ÅF och använder Volvia då den gäller till 15k. Själv skulle jag dock inte köpa en bil som inte servats som den ska - vad har ägaren snålat in på i övrigt?

Re: Första finbilen, vågar man handla långmilare v50 -10

Postat: mån 18 jul 2011, 22:03
av AtlasSwe
Tackar till er båda, det var ganska exakt vad jag trodde då.

Så allt beror på hur långsiktigt man tänker äga bilen. Skall man köpa och äga i tio år så är det nog ett utmärkt köp, skall man byta redan om ett par år så är det inte ett alternativ att använda sunt förnuft och hoppa över serviceintervallerna.

Visst man kan inte fixa datorn utan verkstad men att blåsa ur partickelfilter, byta andra filter, olja, klossar och andra slitdelar funkar även på en sån bil eller?

För mig finns bara ett aber då, jag skulle ju ha en bil som jag slapp göra annat än dammsuga och spola av...

(En bil med 11.200mil från -10 bör ha gått på ett för bilen perfekt sätt, det lär vara långkörningar på landsväg)

Re: Första finbilen, vågar man handla långmilare v50 -10

Postat: tis 19 jul 2011, 00:55
av Gourmand
Bilen ska naturligtvis servas på ett vettigt sätt. Vettig service innefattar dock inte ett helt onödigt byte av partikelfiltret. Det är bara dumt och har inte ett dyft med snålhet att göra. Partikelfiltret har inte evig livslängd, men det finns ingen som helst anledning att ha fasta bytesintervall för detta. Rengöring och påfyllning av dieseladditiv är allt som behövs. Precis som Citorn/Peugeot gör med samma motor. En 12000-milaservice bör inte kosta mer än högst 4-5000:- utan partikelfilterbyte.

Re: Första finbilen, vågar man handla långmilare v50 -10

Postat: tis 19 jul 2011, 02:03
av Lövet
Gourmand skrev:Bilen ska naturligtvis servas på ett vettigt sätt. Vettig service innefattar dock inte ett helt onödigt byte av partikelfiltret. Det är bara dumt och har inte ett dyft med snålhet att göra. Partikelfiltret har inte evig livslängd, men det finns ingen som helst anledning att ha fasta bytesintervall för detta.
Problemet är ju bara att Volvo tycker annorlunda och därmed nollar du kvarvarande garantier och maskinskadeförsäkring. Köper man dock en 12k milare så kanske man räknar med att stå för allt själv. Men det är viktigt att belysa effekterna av vad du skriver.

Re: Första finbilen, vågar man handla långmilare v50 -10

Postat: tis 19 jul 2011, 02:32
av jumu01
AtlasSwe skrev: (En bil med 11.200mil från -10 bör ha gått på ett för bilen perfekt sätt, det lär vara långkörningar på landsväg)
Skulle jag vara i dina kläder så skulle jag förhandla med köparen att göra prisavdrag vad det kostar att byta partikelfiltret eller om denna service görs före affären om inte strunta i objektet då det kommer att finnas andra objekt och där du ev stöter på ett exemplar där denna service är gjord! :-)-)
Allt detta med tanke på att det är bara är 800 mil till den stora servicen!
Eller också så försöker du finna en D5 som inte har detta problem!

Re: Första finbilen, vågar man handla långmilare v50 -10

Postat: tis 19 jul 2011, 10:13
av Bosa
Alternativt kika på D2 från My11 och se till så att motorn D4162T är vad som sitter i bilen, underhållsfritt partikelfilter i den.

Vad gäller partikelfiltret på en MY10 så skulle jag då följa Volvos rekommendationer och inte frångå deras rekommendationer.
Jag personligen har avpolleterat både 1,6D och 2,0D just pga att jag vill undvika partikelfilterkostnaderna och vill inte hålla på med nån icke rekommenderad lösning hos tredjepartsverkstad och jag skulle definitivt inte köpa en bil där servicerekommendationerna inte har följts. Å andra sidan kanske du ska ha kvar bil länge och då behöver du inte tänka på andrahandsvärdet på samma sätt.

Men jag lutar nog mer åt Jumus håll, prisavdrag för byte av partikelfilter alternativt att den servicen görs innan köp.
Är det dessutom inte just superlåg milkostnad du är ute efter så är förslaget med D5 riktigt bra. :)