Sida 1 av 1

Stolt över C30 2.0F R design

Postat: tis 12 jul 2011, 20:27
av Neptunx
Haft min bil i ett par dagar nu och rent ärligt så är jag glad att jag bytte.

Innan jag ger någon sorts sammanfattning ska jag berätta litet om vad jag hade innan, en Mercedes C180 classic , ganska gammal.
För de som inte kört en bensin mercedes så finns det ett par klycshor jag vill slå hål på , de är underbara bilar.
Bilarna är tysta, de drar grymt mycket mindre bensin är många andra märken, har hyfsade motorer och mycket litet servicenivå . (gamla c180 ) . Bilarna har bas-lyx ofta, finns nästan ingen mercedes utan ädelträ ac och sidokrock etc så bilen jag hade var egentligen mer utrustad än den jag nu fick, varför jag bytte var för att jag dels hade rost på skärmarna (ett tidigt 2000-tals problem) och dels för att det blev en tjänstebil i stället för privat.

Mercedes rostar sällan på bärande delar, så står man i valet mellan en ny mercedes och en volvo, inte en chans på volvo.

Därmed sagt , låg min bensinförbrukning på en ganska pressad 1,8 litare i stan runt litern och utan problem på 0,7 på landsväg, detta på en bil som är i tvåtonsklassen. Min gamla E -klass låg där med , bensinförbrukning har de alltid varit bra på , mercedes altså, ett mycket oförtjänt rykte som de dras med bara för att bilen antas dra mycket då de väger en jäkla massa. Det är landsvägslok som gör jobbet.

Nå c30 då i jämförelse? Lastmöjligheten ungefär likvärdig. En mindre mercedes (ja c180 är liten mot tex e-modellerna) har ganska liten /låg höjd i aktern , vilket gör att man faktiskt får in högre saker i c30 än i min gamla mercedes. Bensinförbrukningen, är definitivt inte bra i volvon , mercan ägde den på landsväg. Vad jag däremot upplever positivt är att i stan kan jag tanka e85 på den nya, och den kostar runt tian , och det blir billigare även om det blir marginella saker, dock kändes en full tank för 400 pix roligare än motsvarande för mercan som rymmer duktiga 25 liter mer. Hur det visar sig över tiden är för tidigt att säga, men jag tror ärligt inte c30:an drar mindre soppa , tvärtom.

Ljudmässigt vinner mercan med, c30 bullrar i framvagnen, däcken hörs , någonting som man i en mercedes inte märker, allt är tyst där förutom ac systemet .

Så varför är jag positiv till den nyaste (har 2012 års modell nu) volvon?

Jo -r designen gör den ganska snygg (svart metallic) , den har en bra klimatanläggning som är riktigt tyst när den gjort "sitt" . telefon och farthållare i ratten är genomtänkt , och för föraren, äger den här bilen alla jag någonsin suttit i.

Platsen för föraren är enorm , jag på mina 1.98 meter sitter som i en dröm. Motorns drivsystem, jag är ju van vid en annan typ av transmission , är mycket bra även på låga varv. Jag skulle dock inte rekommendera mindre motor för den som funderar, det känns som om bilen har rätt minumum -nivå så att säga, i mitt utförande är den ett piggt vilddjur, har dock läst mycket om den mindre motorn och den vill jag nog inte rekommendera.

Blandning i tanken skulle jag nog säga rent ut, kör antingen eller i tanken, blanda inte soppan. Det verkar som bilen går jämnare på koherent bränsle av någon av typerna , jag provade 50/50 och den kändes litet skuttig just då. Vid ren e85 är det inga problem, dock är den inte lika rå i motorn som om du tankar den med riktig bensin, men det är ju en följd av bränslevalet.

Körmässigt, går bilen som en raket . Jag vet inte om den ganska minimala spoilern jag har spelar någon roll men fart, upplever man inte alls, dvs man blåser gärna i överkant på gott och ont. Ska man köra ensam som jag i jobbet och på landsväg är det den möjligen, den enda bilen just nu man gör det riktigt bra i.

När jag reser behöver jag mest litet kläder och min dator och telefon. HTC desire hittade den direkt via blåtanden med senaste android programvaran , något jag tror tidigare testare haft problem med men som nu löst sig iom nyare android system , telefon -nada problem att få att fungera.

Det enda minus , sammanfattat jag ser med denna bil är :

*jag vet inte hur den långsiktigt beter sig vad gäller motorproblem/ andra fel. C30 generellt har få problem statistiskt i besiktningsstatistiken
*vägbuller från främre däcken, kan komma sig av att jag har lågprofilsdäck ? (dock ej jättestörande, man kan ha en konversation i 110 utan problem men det hörs ganska mycket)
* ska man åka fler än två, kräver det planering .
* farligt låg i framvagnen på vintern, det här är egentligen en mini-person-sportvagn eller vad de nu tänkt den som, men den är trots allt med alla paket litet för dyr för en liten barnfamilj mot vad man får för de pengarna annars. Jag ser den som en riktigt rolig gammaldags sportbil med kanske inte så imponerande prestanda som körglädje.

Plus:

Barnsätesgrejer finns för den lilla familjen, passagerarkudden stängs enkelt av med förarnyckeln i höger dörr
Telefon, usb , bluetoot och all lullull fungerar klockrent och stabilt (just it-systemen äger )
Förarplatsen, mycket genomtänkt, känns litet som man kör flygplan , en riktigt kul bil att köra och den tar kurvor och svängar som en rejäl sportvagn trots att det egentligen är en vanlig småbil.
Fjädring: mycket distinkt
Lastförmågan: mycket mer än man tror
Fack för tex karta och cd/usb prylar: mycket bra
Min tog en ipod (första generationes stora på 50 GB hårdisk) direkt i usb uttaget utan problem.


Tips vid köp:
Köp inte telefon/farthållare om du verkligen inte behöver det. Jag tror det kostar och använder man det inte så ofta är det onödigt mot insatsen , däremot upplever jag att som tjänstebil skulle jag för mitt liv aldrig byta den mot en v70 eller 60 klassen, never ever. "nya" r designen känns som en helt annan bil mot den förra, och vanliga c30 är egentligen samma bil men det känns ändå som en helt annan klass.
Lägg pengarna om möjligt på plastmattor i hela bilen, tror att de är i någon sorts tygmaterial annars för jag fick med dessa som tillbehör efter att de stoppar i R -designens saker och de såg tråkiga ut om vi får en blöt vinter.

Mycket bra bil. :D