NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#545108
Hej
Min fru har en S40N-04 och idag såg vi fukt på gummimattorna höger fram och bak.
Lyfte på dom och kände att golvmattorna och då speciellt bak var mycket blöta.

Vi har inte sett eller anat ngt läckage så att regnvatten kan ha tagit sej in.
Det verkar vara mycket fukt runt värmeutsprutet under höger framstol. Kan det vara så att när Ac går så rinner kondensvattnet in i systemet istället för ut under bilen?
Om det är så hur gör man för att ev, få ordning på den rätta dräneringen.
ECC fungerar som den ska, men jag ser inget vatten under bilen när jag parkerar, så därför misstänker jag att det kan vara kondens från ac som tränger in i bilen via luftkanalerna. Är det möjligt?
Tack för alla konstruktiva svar i förväg och gärna med förslag på åtgärder för att fixa detta problem.
Ulf
#545126
Har kollat lite mer noggrant och det verkar inte vara fukt i luftutblåset under stolen???
Finns det ngn dräneringsplugg under bilen som kan ha gott sönder eller så som gör att regnvatten från vägbanan stänker in i bilen?
Mycket fukt och konstigt verkar det och som sagts i tidigare inlägg, jag ser inget vatten under bilen när dem har körts med ac på?, Var tar i såfall kondensvattnet vägen?
Tack igen för ideer och synpunkter
Ulf
#545149
Vet inte riktigt hur det ser ur på Volvo, men har själv en Bmw som har en formpressad plastmatta som är limmad mot det stora hålet i dörren bakom dörrklädseln. när limmet hade släppt så kom vattnet som ska rinna ut genom dräneringen i botten på dörren in på golvet. Det som man lättast kunde kolla på, var när det hade regnat och dörrklädseln var blöt i nederkant. Vet som sagt inte hur det är på Volvo, men kan vara värt att kolla.
#545224
LÖST

Det var som ngn tidigare hänvisade till problem med dräneringen under matta vid konsolen på på passagerarsidan.

Där sitter en gummigenomföring som leder vattnet genom plåtgolvet så det kan rinna ut. Den genomföringen hade hoppat ut och allt kondensvattnet har runnit under mattan och där gjort den genomblöt. Nu gäller det att torla upp mattan så det inte blir mögel under den. Tur att det är varmt ute och jag har först svampat ut mänder med vatten och sedan använt en värmepisto med ganska låg effektl, men det är fortfarande lite fuktigt så nu får en kupevärmare stå på i natt. Hoppas det hjälper så man inte måste ut med säten och därefter golvmattan
Tack för era svar
Ulf
Bromsljus

Hurvida man egentligen får eller inte ska ja[…]

Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa ga[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Använd Vparts guide för att mäta br[…]

Tändstift rätt på spolen? Yup.