NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#540856
Hej! Vi har en V50 1.8F som vi köpte för två år sedan. Den är årsmodell 2008, den var m a o ett år gammal, och har nu gått ca 4500 mil. Vi har kört den på etanol (från Jet) utom på vintern när vi kör på bensin. I höstas började bilen tjuvstanna när jag rullade på tomgång, t ex i en bilkö, men det var inga problem att starta den igen. Ibland är den även väldigt "trött" på morgonen, man kommer inte igång utan att gasa på lite extra så att motorn kommer igång.Trodde att det berodde på att det var kallt och gick över till bensin och då försvann problemen. Nu i vår gick jag tillbaka till etanol, och då började problemet igen. För en vecka sedan högg den väldigt och verkade inte vilja starta alls på morgonen, men med lite extra gas gick den igång, gick dock väldigt ojämnt. Dessutom började en gul lampa lysa. Körde till jobbet och ringde Upplands Motor som bad oss bärga dit bilen, vi skulle absolut inte köra den. Väl där upptäcker de att spridarna är helt igensatta av etanol och sockerkristaller. De menar att etanolproducenterna snabbproducerar etanol och att den därför har dålig kvalitet. Nu undrar jag: har fler råkat ut för detta? var tankar ni? vad har ni fått för förklaring? har ni drivit det vidare mot Volvo eller bensinbolag? vi kommer självklart att kontakta Jet, men det vore intressant om fler har drabbats. Det kostade oss 4800:-, och vi blev rekommenderade att köra på bensin. Men det är ju en flexifuel vi köpt.
#540869
Ja, det är inte ovanligt att etanolen håller lite halvdan kvalité...
kör var 4e tank på bensin så rensar det ur.

Volvo kan inte rå för att etanolen inte håller en jämn & bra kvalité
#541204
Just nu verkar vi vara nere i en svacka igen när det gäller Etanolkvalitèn. Tappar man ur bränsle ur flera bilar som tankat etanol på olika ställen så ser man med blotta ögat att kvalitèn varierar. Även problemen med spridare,bränslepumpar osv har
ökat på senare tid och det beror på kvalitèn på etanolen. Dom som inte köpt sina etanolbilar för att köra på etanol utan kör dom på bensin har inte dom här problemen.

Skyll på bensinbolagen/tillverkarna
#541646
Jag har i princip alltid tankat på St1 här i Norrköping/Linköping utan problem. Men på senare tid har jag gått över till Statoil. Än så länge inga problem. Att jag tankar på statoil beror på att statoil använder etanol från Agroetanol. Känns extra bra att tanka etanol producerad inom landets gränser. Jet borde ju ha samma etanol som statoil, så ditt inlägg oroar mig lite.
#541960
MattiasD skrev:Jag har i princip alltid tankat på St1 här i Norrköping/Linköping utan problem. Men på senare tid har jag gått över till Statoil. Än så länge inga problem. Att jag tankar på statoil beror på att statoil använder etanol från Agroetanol. Känns extra bra att tanka etanol producerad inom landets gränser. Jet borde ju ha samma etanol som statoil, så ditt inlägg oroar mig lite.
Visste inte att Jet ägs av Statoil. Vi ska givetvis kontakta leverantören, och gör de inget får det väl bli Expressen....
#1400194
Ber om ursäkt om jag väcker liv i en gammal tråd men ville inte skapa en ny med samma innehåll.

V50 från 2011, en 2.0F med en ägare förutom mig. Förmodligen har förra ägaren enbart kört etanol precis som jag själv alltid tankar etanol i bilen förutom en gång nu i somras så jag inte fick tag i etanol där vi var på semester. Fick tanka vanlig bensin och efter det började avgasreningslamoan lysa. Körde upp tanken iallafall och i med etanol igen och lampan slockna efter adapteringen. Men.. så en dag för någon vecka sedan kom lampan lysande och bilen gick ohyggligt dåligt. Kraftlös och svarade dåligt på acceleration.
Lämnade in den på Volvoverkstan som felsökte och där konstaterades igensatta spridare på 2 cylindrar. Förmodligen har felet byggts upp över tid med symptom som vibrationer vid tomgång men det är försvunnet nu med nya spridare. Så visst går det nu att köra på etanol i alla fall dagens. Sen var det ett konstigt sammanträffande att det blev så här efter en tank bensin.
Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]

Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&ou[…]

Hejsan. jag har nåt skumt fel i min framvag[…]

Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya fj&[…]