Sida 1 av 2

funderar på en v50

Postat: sön 12 jun 2011, 18:28
av nordstjärnan
Tjena, det här är mitt första inlägg
Jag funderar nämligen på att köpa en v50, har idag en kia ceed diesel som jag köpte ny -08
men nu är jag sugen på nått annat. Vilken motor är driftsäkrast? har läst om svindyra servisar med partikelfilter byte(?????) jag trodde dom var underhållsfria. Jag vill ha en -08 eller nyare men vill helst inte betala över 200 och gärna med mycket utrustning.
vilken skulle du välja :-)-) :?:

Re: funderar på en v50

Postat: sön 12 jun 2011, 20:09
av tobcro
Tjenare! Jag har haft min första Volvo (någonsin) i några månader nu och jag resonerade som du först... att köpa något begagnat. Men sen fastnade jag för att köpa en ny D2. Miljöklassad, stabil modell med några år på nacken och bränsleekonomin var väl det jag tänkte.

Om jag är nöjd? Det får vi se efter onsdag, då bilen ska in och få ny mjukvara (har haft problem med knackningar och ryckig gång). Löses mina problem då så är jag kanonnöjd med bilen 8)

Re: funderar på en v50

Postat: lör 18 jun 2011, 12:54
av jonvon01
Hej!

Nypriset på V50 modellen har gått ner rejält under det sista halvåret. Nu står säljarna med MY11 (Limted Edition) i lager samtidigt som V50 Classic kommer ut för MY12.

Nu kör Volvo en kampanj för Volvo V50 Classic, i två olika nivåer – Standard eller Momentum. En ny V50 Classic med extrautrustning som standard börjar på ca 203.000 kr.

Utrustningspaketet Standard erbjuder Aluminium-panelinlägg i mittkonsoll och dörrpaneler som skapar en sportig inramning. Sportpedaler i aluminium med ribbor i gummi. Läderklädd sportratt med aluminium. Läderklädd växelspaksknopp. Bakre kromlist, en diskret markör för Classic, samt exklusiva rails i silver metallic.

Utrustningspaketet Classic Momentum innehåller allt ovan, samt LED varselljus som ersätter halvljus vid dagsljus. Aluminiumhjul Spider 7X17, samt läderklädsel. Farthållare och regnsensor m m följer också med :-)

Väljer du till Momentum så kostar det ytterligare 10 000 kr och det är ett riktigt bra pris. Du får en hel del extra utrustning.

Till Volvo V50 Classic kan du välja mellan fyra motorer. Störst är D3-motorn med 150 hästkrafter. Motoralternativen 2.0F, D2 och DRIVe S/S är miljöbilsklassade.

Jag gjorde en miss när jag köpte min senaste bil begagnat. Det var en MY10 med Momentum (DRIVe S/S, ca 4000 mil). Jag betalade 209.900 kr men bara 2 månader senare så kunde jag köpa samma modell med Momentum-paket för 214.900, ny!

Mig veterligen så är det endast stora dieselmotorn (D5) som är självregenererande. Vill du ha just denna motor så kan du inte välja V50 Classic! Övriga dieselmotorer (D2, D3 och DRIVe) har större genomgångar vid 6000 mil (ev. påfyllning) och 12000 (byte av partikelfilter).

Om du har ca 200 000 kr att röra dig med så ha lite is i magen och vänta in Classic utförandet (leverans i september/oktober). Då får du en ny bil som är välutrustad och som samtidgt har den nya växellådan med 6 växlar :-)

Gå in på <www.volvocars.se> och klicka på Erbjudande uppe till höger. Välj V50 Classic, sedan är det bara att börja bygga den bil du vill ha 8)

Mvh Jonas

Re: funderar på en v50

Postat: lör 18 jun 2011, 15:14
av Kluster
jonvon01 skrev: Mig veterligen så är det endast stora dieselmotorn (D5) som är självregenererande. Vill du ha just denna motor så kan du inte välja V50 Classic! Övriga dieselmotorer (D2, D3 och DRIVe) har större genomgångar vid 6000 mil (ev. påfyllning) och 12000 (byte av partikelfilter).

Mvh Jonas
Även D3 och D4 har nu ett underhållsfritt partikelfilter.

Re: funderar på en v50

Postat: sön 19 jun 2011, 01:51
av jonvon01
Här finner ni senaste informationen: <http://www.volvocars.com/se/all-cars/vo ... e_MY12.pdf> (2011-06-19).

Mvh Jonas

Re: funderar på en v50

Postat: tis 12 jul 2011, 08:55
av larhol
Hej, är ny på detta forum.
Har nu beställt en ny V50 D2 Classic Momentum 2012 via Volvo i Karlshamn. Var i valet
och kvalet mellan V50, Audi A3 Sportback och BMW 118. I slutändan föll Audin och BMW
bort pga mindre lastskapacitet samt högt pristillägg på utrustning. Volvo V50 har ju funnits
i några år nu och verkar vara en beprövad konstruktion. Utrustningsnivån på
den modell jag beställt är väldigt hög. (Skinnklädsel, Xeon, Parkeringssensorer,Larm,
Dragkrok mm.) Detta kunde inte Audi och BMW matcha. Motsvarande utrustning låg
ca 35000:- över V50. Valet föll också på D2 motorn utan Drive/Stop, då man får dra
betydligt mer last. Väntar nu på leverans i september och hoppas jag valt rätt då jag
aldrig tidigare ägt en Volvo. MVH LH

Re: funderar på en v50

Postat: tis 12 jul 2011, 09:05
av Brainy
Hej & Välkommen hit!
Hoppas du kommer trivas både med bilen och detta forum!

Re: funderar på en v50

Postat: tis 12 jul 2011, 10:43
av Kluster
Hej och grattis till nya bilen! :-)-)
Väntar själv på min Ice White V50 D3 Classic Mom med automat, slutet av augusti! 8)

Läs mer om om detta här http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=68597

Re: funderar på en v50

Postat: tis 12 jul 2011, 12:17
av SvenB
jonvon01 skrev:
Om du har ca 200 000 kr att röra dig med så ha lite is i magen och vänta in Classic utförandet (leverans i september/oktober). Då får du en ny bil som är välutrustad och som samtidgt har den nya växellådan med 6 växlar :-)
Och vill du inte vänta, köp en ny MY-11, det finns många kvar hos handlarna. Att köpa en begagnad om du har 200.000:- att spendera skulle inte jag göra. Det går nog att få förmånlig finansiering på en MY-11.

Re: funderar på en v50

Postat: tis 12 jul 2011, 20:35
av cyberlelle
jonvon01 skrev:Hej!

Nypriset på V50 modellen har gått ner rejält under det sista halvåret. Nu står säljarna med MY11 (Limted Edition) i lager samtidigt som V50 Classic kommer ut för MY12.

Nu kör Volvo en kampanj för Volvo V50 Classic, i två olika nivåer – Standard eller Momentum. En ny V50 Classic med extrautrustning som standard börjar på ca 203.000 kr.

Utrustningspaketet Standard erbjuder Aluminium-panelinlägg i mittkonsoll och dörrpaneler som skapar en sportig inramning. Sportpedaler i aluminium med ribbor i gummi. Läderklädd sportratt med aluminium. Läderklädd växelspaksknopp. Bakre kromlist, en diskret markör för Classic, samt exklusiva rails i silver metallic.

Utrustningspaketet Classic Momentum innehåller allt ovan, samt LED varselljus som ersätter halvljus vid dagsljus. Aluminiumhjul Spider 7X17, samt läderklädsel. Farthållare och regnsensor m m följer också med :-)

Väljer du till Momentum så kostar det ytterligare 10 000 kr och det är ett riktigt bra pris. Du får en hel del extra utrustning.

Till Volvo V50 Classic kan du välja mellan fyra motorer. Störst är D3-motorn med 150 hästkrafter. Motoralternativen 2.0F, D2 och DRIVe S/S är miljöbilsklassade.

Jag gjorde en miss när jag köpte min senaste bil begagnat. Det var en MY10 med Momentum (DRIVe S/S, ca 4000 mil). Jag betalade 209.900 kr men bara 2 månader senare så kunde jag köpa samma modell med Momentum-paket för 214.900, ny!

Mig veterligen så är det endast stora dieselmotorn (D5) som är självregenererande. Vill du ha just denna motor så kan du inte välja V50 Classic! Övriga dieselmotorer (D2, D3 och DRIVe) har större genomgångar vid 6000 mil (ev. påfyllning) och 12000 (byte av partikelfilter).

Om du har ca 200 000 kr att röra dig med så ha lite is i magen och vänta in Classic utförandet (leverans i september/oktober). Då får du en ny bil som är välutrustad och som samtidgt har den nya växellådan med 6 växlar :-)

Gå in på <www.volvocars.se> och klicka på Erbjudande uppe till höger. Välj V50 Classic, sedan är det bara att börja bygga den bil du vill ha 8)

Mvh Jonas
Idag så är även partikelfiltret till D2 motorn underhållsfritt.