Sida 1 av 2

Trasig A/C, stenskott i kondensorn??? V50 2008

Postat: ons 18 maj 2011, 22:21
av greenbay
Har fått ovanstående diagnos från verkstaden. Men undrar: hur vanligt kan detta vara?
Eller är det egentligen fråga om korrosion dvs dåligt material?, som nu mörkas och hamnar på maskinförsäkringen??
/greenbay

Re: Trasig A/C, stenskott i kondensorn??? V50 2008

Postat: ons 18 maj 2011, 23:35
av VolvoB20
Mycket vanligt. Idiotkonstruktion.....

På min Supra har jag monterat ett nät som fångar upp stenskotten

Re: Trasig A/C, stenskott i kondensorn??? V50 2008

Postat: tor 19 maj 2011, 06:12
av Predator666
Det är nog vanligare än vad du tror. Det hände förra året på min gamla (08) V50.
Säger som ovanstående: Idiotkonstruktion. Dessutom är det ju inte helt billigt heller.

Re: Trasig A/C, stenskott i kondensorn??? V50 2008

Postat: fre 20 maj 2011, 08:52
av greenbay
Men ÄR det stenskott? Jag kan inte se ngt inom den yta som syns genom grillen.
Kan det vara korrosion, dvs dåligt materialval, som mörkas för att maskinförsäkringen skall ta "smällen"?
/greenbay

Re: Trasig A/C, stenskott i kondensorn??? V50 2008

Postat: fre 20 maj 2011, 17:34
av hwk
Det kunde ju sitta fint med en liten provtryckning av systemet så att man själv kan konstatera om det är det ena eller det andra..
Men jag tycker nog korrosion känns mindre troligt. Jag hade en Mitsubishi Galant -01 en gång i tiden som hade en rejält rostig kondensor som dessutom många rader av kylflänsarna hade ramlat bort på och den acn fungerade klockrent, utan läckage. Det jag vill ha sagt med det är att en kondensor kan vara väldigt dåligt skick men ändå vara tät..

Re: Trasig A/C, stenskott i kondensorn??? V50 2008

Postat: fre 20 maj 2011, 18:11
av xxargs
Är det kopparkondensor (kopparrör med aluminiumflänsar) så är dom mycket tåligare för korrosion än dagens kondensorer helt i alumimium.

aluminium är inte överdrivet korrosionståligt då salt och annat kan göra att normalt skyddande oxiden inte kan återetableras på ytan när den väl skadats av någon orsak utan korroderar vidare ofta till små pin-hål som går rakt igenom rörväggen.

det är ganska vanligt att aluminiumkondensor börja läcka pga. hål av korrosion

Re: Trasig A/C, stenskott i kondensorn??? V50 2008

Postat: fre 20 maj 2011, 18:15
av hwk
xxargs skrev:Är det kopparkondensor (kopparrör med aluminiumflänsar) så är dom mycket tåligare för korrosion än dagens kondensorer helt i alumimium.

aluminium är inte överdrivet korrosionståligt då salt och annat kan göra att normalt skyddande oxiden inte kan återetableras på ytan när den väl skadats av någon orsak utan korroderar vidare ofta till små pin-hål som går rakt igenom rörväggen.

det är ganska vanligt att aluminiumkondensor börja läcka pga. hål av korrosion

Men inte efter 2-3 vintrar?

Re: Trasig A/C, stenskott i kondensorn??? V50 2008

Postat: fre 20 maj 2011, 23:35
av greenbay
Volvo är ju inte direkt kända för hög kvalitet på kondensorna. Vi har haft 850 tidigare, de var usla, med materialval som orsakade korrosion på bara något år, därav min fråga ang V50:n.
/greenbay

Re: Trasig A/C, stenskott i kondensorn??? V50 2008

Postat: lör 21 maj 2011, 16:19
av xxargs
hwk skrev:
xxargs skrev:Är det kopparkondensor (kopparrör med aluminiumflänsar) så är dom mycket tåligare för korrosion än dagens kondensorer helt i alumimium.

aluminium är inte överdrivet korrosionståligt då salt och annat kan göra att normalt skyddande oxiden inte kan återetableras på ytan när den väl skadats av någon orsak utan korroderar vidare ofta till små pin-hål som går rakt igenom rörväggen.

det är ganska vanligt att aluminiumkondensor börja läcka pga. hål av korrosion

Men inte efter 2-3 vintrar?
jag har fått 18/8 rostfri ståltermos att tappa vakum pga. pin-hål korrision efter 3-4 veckor med saltlake i termosen (kylblandningar) - inte en gång utan 3 ggr på helt olika fabrikat av termos innan jag förstod varför

det jobbiga med trycksatta system som bil-AC är att det räcker med ett enda pyttehål någonstanns i hela systemet för systemet förr eller senare skall bli tomt och 2-3 vintrar med vägsaltindränkt kondensor är lång tid i jämförelse med dom 3-4 veckorna för mina termosar, som dessutom var gjort i rostfritt och inte aluminium...

BMW-folket har haft stora problem med detta på vissa modeller som hade fläkten framför kondensorn istället för bakom - i skräpet och löven som samlades där bakom fläkten på vintern så frodades korrisionen av kondenson som i en del fall rasade redan efter några få år här i norden.

Problement är att sönderkorriderande kondensorer är en nordiskt problem med saltade vägar och det är för liten marknad för att det skall påverka design och materialvalen för kondensorerna då det dom övriga 95% av marknaden är styrande och har inte problemet med korrosion inom bilens garantitid med dagens billigare aluminiumkondensorkonstruktioner.

Re: Trasig A/C, stenskott i kondensorn??? V50 2008

Postat: lör 21 maj 2011, 20:54
av hwk
xxargs skrev:
hwk skrev:
xxargs skrev:Är det kopparkondensor (kopparrör med aluminiumflänsar) så är dom mycket tåligare för korrosion än dagens kondensorer helt i alumimium.

aluminium är inte överdrivet korrosionståligt då salt och annat kan göra att normalt skyddande oxiden inte kan återetableras på ytan när den väl skadats av någon orsak utan korroderar vidare ofta till små pin-hål som går rakt igenom rörväggen.

det är ganska vanligt att aluminiumkondensor börja läcka pga. hål av korrosion

Men inte efter 2-3 vintrar?
jag har fått 18/8 rostfri ståltermos att tappa vakum pga. pin-hål korrision efter 3-4 veckor med saltlake i termosen (kylblandningar) - inte en gång utan 3 ggr på helt olika fabrikat av termos innan jag förstod varför

det jobbiga med trycksatta system som bil-AC är att det räcker med ett enda pyttehål någonstanns i hela systemet för systemet förr eller senare skall bli tomt och 2-3 vintrar med vägsaltindränkt kondensor är lång tid i jämförelse med dom 3-4 veckorna för mina termosar, som dessutom var gjort i rostfritt och inte aluminium...

BMW-folket har haft stora problem med detta på vissa modeller som hade fläkten framför kondensorn istället för bakom - i skräpet och löven som samlades där bakom fläkten på vintern så frodades korrisionen av kondenson som i en del fall rasade redan efter några få år här i norden.

Problement är att sönderkorriderande kondensorer är en nordiskt problem med saltade vägar och det är för liten marknad för att det skall påverka design och materialvalen för kondensorerna då det dom övriga 95% av marknaden är styrande och har inte problemet med korrosion inom bilens garantitid med dagens billigare aluminiumkondensorkonstruktioner.
Fytusan! Sen gör det ju inte saken bättre att trycket är som allra högst i den delen som är absolut mest utsatt.. En ny aluminiumkondensor till tex en v50 kostar ju närmre 3000 riksdaler på avantia, nån som har koll på vad den kostar på volvo? Eller hur priserna på avantia står sig mot orginalpriser rent generellt?