Sida 1 av 1

ingen laddström ut till släpet, eftermontera drag

Postat: mån 09 maj 2011, 12:52
av wendtm
Hej!
Jag har en volvo v50 t5 -04 som jag precis eftermonterat drag på.
köppte delarna på skruvat.se, både drag och 7poligt uttag.
Det gick rätt smidigt att montera fast jag valde att ta ut all inredning i bagaget i stället för böjja på den.

På slutet så skulle man sättain en 20amp. säkring i säkringslådan i motorrummet på placering f14 (backvarnare+släputtag) Jag har ingen backvarnare men det satt redan en 40 amp säkring där så jag lät den vara.

Men nu när jag mäter med multimeter så får jag inte ut några volt på plint 2 och 3 vid uttaget (jord+laddning av släp)
Hur skall jag lösa detta?
tacksam för svar

Re: ingen laddström ut till släpet, eftermontera drag

Postat: mån 09 maj 2011, 14:50
av Camel
Du behöver troligen ladda mjukvara. Stift 2 har olika funktion beroende på mjukvarualternativ till TRM (trailer module). Fungerar de övriga funktionerna, bromsljus, blinkers, etc? Jag tror du behöver mjukvara även för dessa.

Re: ingen laddström ut till släpet, eftermontera drag

Postat: mån 09 maj 2011, 15:42
av wendtm
Ja blinkers m.m. fungerar, (man kopplar på sig och snor signal från glödlampor)
Sen så kopplade man sig på en röd sladd som hadde en grå platskoppling som låg under mattan höger bak i bilen som inte varit inkopplad nånstans innan, antar att det är den som skall mata ut strömmen.

Re: ingen laddström ut till släpet, eftermontera drag

Postat: mån 09 maj 2011, 15:55
av Camel
Det verkar som du gjort en konventionell inkoppling och inte använt Volvos TRM. Bilens originallampor strömförsörjs från CEM (central styrenehet) och jag är inte så säker på att det är bra med den ökade strömförbrukningen per lamputgång. Jag föredrar att använda TRM. Den kräver dock mjukvara.
För att få laddningsström måste du då själv koppla in önskad spänning på stift 2. Vet inte om man enkelt hittar något på din bilmodell det borde finnas en fördragen röd ledning med konstant +12V på via säkring F14. Den borde du kunna använda, via ett relä som du styr på på önskat sätt. Det är kanske inte alltid som man vill ha spänning på stift 2 när bilens motor är avstängd. Obs, sätt gärna en mindre separat säkring på kabeln till stift 2 (förslagsvis 15A). Oroginal är F14 på 40A, det är för mycket för kablaget mellan bil och släp.