Sida 1 av 2

s40 och v50 Vanliga fel och service

Postat: tis 03 maj 2011, 06:19
av volvofantast
Vilka är de vanligaste felen på v50d och s40d årsmoddeler 2006-2008?
När myter man kammrem och partikelfiler på dessa?

Re: s40 och v50

Postat: mån 06 jun 2011, 22:17
av JohanX
Vad jag kan läsa är det runt 16000 servicen

Re: s40 och v50

Postat: tis 07 jun 2011, 02:09
av KenZoo
förekommer vibrationer i bilen på -06 och skall vara åtgärdat på sena -07or
(rätta mig)

och då är det drivaxlarna som orsakade det.

Re: s40 och v50

Postat: tis 07 jun 2011, 12:12
av JohanX
24 000 milen / 10 år gammal bil (vilket som kommer först) byter dom kamrem enligt Helmia Bil, Karlstad. (http://www.helmia.se)
Partikelfilter vid 12 000mil.

Re: s40 och v50

Postat: tor 12 apr 2012, 14:08
av S4020D
Partikelfilter rekommenderar Helmia och övriga Volvo verkstäder byta var 6000 mil, dock helt onödigt!
Man kan köra till man får felmeddelande att filtret är igensatt, det är inget krav och inget som händer om man inte byter det. Det gynnar enbart Volvo verkstaden. Additivpåfyllningen kontrolleras vid varje service och normalt sett behöver man inte fylla på speciellt mycket. Min S40 2,0D av 2008 års modell var idag inne på 12000 mil service och jag betalade 2500kr för den servicen.
Att byta partikelfilter är bara en rekommendation av Volvo. Har frågat en insatt mekaniker i Göteborg om detta och det är samma sak från modellår 2008 och framåt som för 2010, man byter bara partikelfilter när det är helt igensatt, det är samma filter på båda årsmodeller sitter integrerat på avgasröret. Det som händer vid igensatt filter är att man tappar dragkraft, dock får man felmeddelande först långt innan detta, så det Helmia föreslår på 12000 mil service är att klassa som RÅN.
Kör och var glad, anlitar man auktoriserad verkstad gäller fortfarande garantier.

Re: Re: s40 och v50

Postat: tor 12 apr 2012, 18:09
av bjornligan
S4020D skrev:Partikelfilter rekommenderar Helmia och övriga Volvo verkstäder byta var 6000 mil, dock helt onödigt!
Man kan köra till man får felmeddelande att filtret är igensatt, det är inget krav och inget som händer om man inte byter det. Det gynnar enbart Volvo verkstaden. Additivpåfyllningen kontrolleras vid varje service och normalt sett behöver man inte fylla på speciellt mycket. Min S40 2,0D av 2008 års modell var idag inne på 12000 mil service och jag betalade 2500kr för den servicen.
Att byta partikelfilter är bara en rekommendation av Volvo. Har frågat en insatt mekaniker i Göteborg om detta och det är samma sak från modellår 2008 och framåt som för 2010, man byter bara partikelfilter när det är helt igensatt, det är samma filter på båda årsmodeller sitter integrerat på avgasröret. Det som händer vid igensatt filter är att man tappar dragkraft, dock får man felmeddelande först långt innan detta, så det Helmia föreslår på 12000 mil service är att klassa som RÅN.
Kör och var glad, anlitar man auktoriserad verkstad gäller fortfarande garantier.

trodde additiv var 6000 och partikel 12k iaf 1,6d

Re: Re: s40 och v50

Postat: tor 12 apr 2012, 19:55
av Gourmand
bjornligan skrev:
S4020D skrev:Partikelfilter rekommenderar Helmia och övriga Volvo verkstäder byta var 6000 mil, dock helt onödigt!
Man kan köra till man får felmeddelande att filtret är igensatt, det är inget krav och inget som händer om man inte byter det. Det gynnar enbart Volvo verkstaden. Additivpåfyllningen kontrolleras vid varje service och normalt sett behöver man inte fylla på speciellt mycket. Min S40 2,0D av 2008 års modell var idag inne på 12000 mil service och jag betalade 2500kr för den servicen.
Att byta partikelfilter är bara en rekommendation av Volvo. Har frågat en insatt mekaniker i Göteborg om detta och det är samma sak från modellår 2008 och framåt som för 2010, man byter bara partikelfilter när det är helt igensatt, det är samma filter på båda årsmodeller sitter integrerat på avgasröret. Det som händer vid igensatt filter är att man tappar dragkraft, dock får man felmeddelande först långt innan detta, så det Helmia föreslår på 12000 mil service är att klassa som RÅN.
Kör och var glad, anlitar man auktoriserad verkstad gäller fortfarande garantier.

trodde additiv var 6000 och partikel 12k iaf 1,6d
Det är uppenbarligen en seglivad myt att partikelfiltret ska bytas vid 12.000 mil. Tyvärr är det de auktoriserade Volvoverkstäderna som odlar just denna myt.
När filtret blir igensatt går det utmärkt att rengöra, ofta vid betydligt högre miltal än 12.000 mil (beroende på typ av körning), sen kan du köra minst 12.000 mil till osv. Eolysvätskan (dieseladditiv) fylls på vid behov och kontrolleras i samband med sedvanlig service.

Re: s40 och v50 Vanliga fel och service

Postat: tor 12 apr 2012, 20:26
av MatsO
Volvos serviceplan säger byte vid 12000 mil på partikelfiltret. (kolade för en 2.0D jag funderade på men den blev det inte)

Re: Re: Re: s40 och v50

Postat: tor 12 apr 2012, 22:17
av bjornligan
Gourmand skrev:
bjornligan skrev:
S4020D skrev:Partikelfilter rekommenderar Helmia och övriga Volvo verkstäder byta var 6000 mil, dock helt onödigt!
Man kan köra till man får felmeddelande att filtret är igensatt, det är inget krav och inget som händer om man inte byter det. Det gynnar enbart Volvo verkstaden. Additivpåfyllningen kontrolleras vid varje service och normalt sett behöver man inte fylla på speciellt mycket. Min S40 2,0D av 2008 års modell var idag inne på 12000 mil service och jag betalade 2500kr för den servicen.
Att byta partikelfilter är bara en rekommendation av Volvo. Har frågat en insatt mekaniker i Göteborg om detta och det är samma sak från modellår 2008 och framåt som för 2010, man byter bara partikelfilter när det är helt igensatt, det är samma filter på båda årsmodeller sitter integrerat på avgasröret. Det som händer vid igensatt filter är att man tappar dragkraft, dock får man felmeddelande först långt innan detta, så det Helmia föreslår på 12000 mil service är att klassa som RÅN.
Kör och var glad, anlitar man auktoriserad verkstad gäller fortfarande garantier.

trodde additiv var 6000 och partikel 12k iaf 1,6d
Det är uppenbarligen en seglivad myt att partikelfiltret ska bytas vid 12.000 mil. Tyvärr är det de auktoriserade Volvoverkstäderna som odlar just denna myt.
När filtret blir igensatt går det utmärkt att rengöra, ofta vid betydligt högre miltal än 12.000 mil (beroende på typ av körning), sen kan du köra minst 12.000 mil till osv. Eolysvätskan (dieseladditiv) fylls på vid behov och kontrolleras i samband med sedvanlig service.
myt ja. men det var mer att det hävdades att Volvo sa var 6000:e mil vilket dom ej gör

Re: s40 och v50 Vanliga fel och service

Postat: fre 13 apr 2012, 20:48
av jumu01
Undvik 2.0D pga av rusning av motorn där det slutar med motorras, sedan svindyrt underhåll av partikelfiltret.
Man i frågarsätter om partikelfiltret är orsaken till motorrusningen som slutar i motorhaveri.