Sida 1 av 1

Turbotryck V50 T5

Postat: tor 06 apr 2006, 20:53
av kalsjo
Hej!

Någon som vet vad turbotrycket är på en V50 T5 (otrimmad)?

Tack för hjälpen?

/Kalle

Postat: fre 07 apr 2006, 08:31
av Perra N
För lite?! :wink: Eftersom jag hänger av dom med min 945 LTT+ :lol:
Skämt åsido, turbotrycket på en kompis bil varierar ganska mycket beroende på lufttryck, temp, fuktighet osv. Hans brukar ligga på peak 0,9-1,0, men ibland är det lite mindre, ibland lite mer.

Postat: fre 07 apr 2006, 09:26
av wendtan
Vad har du gjort med din 945 ltt då? De är ju inte direkt någon raket i standardutförande nämligen. Det innebär att du åker ifrån s60t5 med då en god vän har en sådan och de är väldigt jämnt mellan våra bilar.

Enkel matematik egentligen:
Tjänstevikt/effekt.

V50 T5: 1489/220: 6,77
945 Ltt: 1540/165: 9,33

Skillnaden är STOR standard.

Du behöver alltså: ca 240 hk för att åka jämt med den(Om luftmotståndet vore detsamma vilket de inte är då 945 är byggd som en ladugårdsvägg)
För att åka ifrån den på de viset du beskriver skulle jag gissa på kräver 30-40 hk till.

Postat: fre 07 apr 2006, 12:50
av Loner
Sen är ju frågan vad "hänger av betyder"

0-100km/h, 0-200km/h. 70-120km/h, 110-150km/h.

Speciellt 0-> tiderna är ju gynsamma för en bakhjulsdriven bil, och LTT är ju enkel att konvertera till FTT, men mer än så krävs för att matcha V50T5:ans prestanda. (även om det nu bara är en LTT det oxå)

/L

Postat: fre 07 apr 2006, 13:30
av C.W.
Det finns ju olika utförande på T5 motorn
B5254T4 5-cyl./ 2.5 Ltr/154 in3 / Turbo / 300 hp | S60/V70 R AWD
B5244T5 5-cyl./ 2.4 Ltr/147 in3 / Turbo / 256 hp | S60/V70 T5
B5254T2 5-cyl./ 2.5 Ltr/154 in3 / Turbo / 208 hp | S80/S60/V70/XC90 2.5T FWD/AWD, XC70 AWD
B5254T3 5-cyl./ 2.5 Ltr/154 in3 / Turbo / 218 hp | S40/V50 T5 FWD/AWD
B6294T 6-cyl./ 2.9 Ltr/178 in3 / Turbo / 268 hp | S80 T6, S80 T6 Premier, XC90 T6 AWD
B5244S 5-cyl./ 2.4 Ltr/149 in3 / Naturally Aspirated / 168 hp | S60/V70 2.4
B5244S6 5-cyl./ 2.4 Ltr/149 in3 / Naturally Aspirated / 165 hp | S60/V70 2.4

Postat: fre 07 apr 2006, 13:34
av Loner
C.W. skrev:Det finns ju olika utförande på T5 motorn
Ja, men din lista innehåller ju massa annat..

Pratar vi svensksåld så finns det 3 olika.

S60/V70 Gamla T5, 250hk, nya T5 260hk
S40/V50 T5 220hk

/L

Postat: fre 07 apr 2006, 13:38
av C.W.
jo, men min poäng är ju att skillnaden är väl enbart soft programeringen och inte mekanisk?

dvs om jag tror att jag har 220hk men eg har 210 som tydligen finns för V60 så påverkar det ju ochså resultatet för motorn i sig är ju densamma

Rätt :?:

Postat: fre 07 apr 2006, 14:40
av Perra N
En 945 LTT med 3" från turbon, utan kat, en dämpare, chips från BSR, annan bränsletrycksregulator, pysventil, ombyggt luftintag, laddar ca 1-1,1 bar. Original 135 hk med 0,3 i laddtryck, nu vet ifan hur hög effekten är! :wink:
Sen är det ju mellan 0-120 vi har provat. I toppfart är det ju inte lönt, för luftmotståndet är ju som på en tegelsten! Bakhjulsdrift är kul när man har fäste. Glömde att skriva att bilen har diffbroms med!

Postat: lör 08 apr 2006, 12:29
av jbl
C.W det är även mekaniskt det skiljer och inte bara mjukvara.

Postat: ons 19 apr 2006, 01:19
av turbomaniac
På min S40T5 så låg laddtryck orginal på ca 0,6 - 0,7 bar.
men det varierar ju lite bil till bil och även lufttryck och väder påverkar som sagt.