Sida 1 av 3
2010 2,0D och partikelfilterbyte?
Postat: ons 02 mar 2011, 18:33
av WSAB
Nån som vet om det på 2010:års modell fortfarande är med partikelfilterbyte vid X antal mil som servicepunkt, eller om det inte finns nån bytesintervall längre på den årsmodellen?
Bilen jag är intresserad av står vid en Peugeotåterförsäljare och det är ju "deras" motor i bilen.
Försäljaren sa att på Peugeot så ska filtret bara kollas vid 18000 mil, medan han sa att på Volvo så säger displayen till vid ca. 13000 mil att det ska bytas?
Men han kanske bara pratade i egen sak?
Nån som vet hur det verkligen fungerar?
Om det bara är och tuta å köra så länge det går?
Re: 2010 2,0D och partikelfilterbyte?
Postat: ons 02 mar 2011, 18:54
av Doffen
om det er PSA 2.0 D motoren på 136 hk, så skal filteret IKKE byttes. Skal ei heller ikke ettefylles noe renseveske.
Dette var beskjeden jeg fikk ifra Volvo Norge iallefall.
Men uansett er det bare å tute å kjøre så lenge det ikke er noe feilmelding. Ingen vits i å bytte før det faktisk er tett uansett.
Re: 2010 2,0D och partikelfilterbyte?
Postat: ons 02 mar 2011, 19:06
av Marbas
Lite osäker här, men finns det inte både ett partikelfilter samt en partikelfälla, eller det var bara på de äldre motorerna? Jag har fått förklarat för mig att partikelfällan ska bytas vid 24 000 mil, och det kostar skjortan, men det var iof på en 2006 eller 2007.
Re: 2010 2,0D och partikelfilterbyte?
Postat: ons 02 mar 2011, 20:03
av WSAB
Ja, det är PSA 136 hk-motorn. 24000 mil är det ju en bit till då denna bara gått ca. 2000 mil.
Har för mig att jag såg nånstans att 1,6 och 2 liters-motorerna inte hade nåt byte efter om jag minns rätt, tillverkade efter mars 2009, men jag vet inte om det stämmer?
Eller om det i 1,6 litersversionen gäller den nya motorn i D2?
Re: 2010 2,0D och partikelfilterbyte?
Postat: ons 02 mar 2011, 21:57
av Doffen
Slik jeg forstod av forklaringen til Volvo Norge, så avhenger det hvor mye varme motoren klarer å generere selv.
2.0 D motoren klarer å produsere nok varme til å ha en effektiv rensing av partikkelfilteret, og dette klarer den uten additiv.
1.6 D Har ikke høy nok varmeutvikling til å ha en effektiv rensing av partikkelfilteret, selv med additiv. Derfor sies det at filteret bør byttes etter 120 000 km. Men dette avhenger jo av kjøremønster :)
Re: 2010 2,0D och partikelfilterbyte?
Postat: tor 03 mar 2011, 14:14
av jumu01
Jag har en PSA 2.0 D motor på 136 hk.
Additivvätska påfyllt vid 6000 mil och filtret skall bytas vid 12000 mil!
Re: 2010 2,0D och partikelfilterbyte?
Postat: tor 03 mar 2011, 15:04
av Doffen
jumu01 skrev:Jag har en PSA 2.0 D motor på 136 hk.
Additivvätska påfyllt vid 6000 mil och filtret skall bytas vid 12000 mil!
Da er det tydeligvis forskjell på V70 2.0 D og S40 2.0 D motoren
På min V70 2.0 D er det ingen tank for påfylling av additiv.
Re: 2010 2,0D och partikelfilterbyte?
Postat: tor 03 mar 2011, 15:22
av Kluster
jumu01 skrev:Jag har en PSA 2.0 D motor på 136 hk.
Additivvätska påfyllt vid 6000 mil och filtret skall bytas vid 12000 mil!
Vad gick det "kalaset" på vid 6000 mil?
Re: 2010 2,0D och partikelfilterbyte?
Postat: tor 03 mar 2011, 15:35
av wendtan
Påfyllning additiv + service brukar ligga på ca 6000 kr.
Min sambos 2,0D -08 fick precis sitt partikelfilter utbytt vid 12000 mil.
Re: 2010 2,0D och partikelfilterbyte?
Postat: sön 06 mar 2011, 06:59
av jumu01
Kluster skrev:jumu01 skrev:Jag har en PSA 2.0 D motor på 136 hk.
Additivvätska påfyllt vid 6000 mil och filtret skall bytas vid 12000 mil!
Vad gick det "kalaset" på vid 6000 mil?
6400 kr på bilbolaget i Umeå.
Någon 12000 mila service tänker jag inte uppleva då bilen skall avyttras innan detta byte!