Sida 1 av 2

Extra ljus V50?

Postat: tor 23 mar 2006, 13:17
av StefanWR
Man blir ju lite "ha galen" när man har ny bil.

Har funderat på extraljusramp, men som någon sa
vad ska du ha det till när du har Bi-xenon ljus?
Tja, vad har man extraljus till, för att se bättre
eller för att bilen ska få en tuffa extriör. Nä, knappast

Det är en enorm skillnand på vanliga halogen och bi-xenon,
det är ju helt klart.

Har tittat lite i Hella och Bosch katalogerna, men vill
inte ha något som i övrigt stör bilens sköna linjer vilket
jag har en känsla av att det blir när man hänger på "stora ljus"

Att blanda olika ljus, är det så smart egentligen för att få
bättre ljus, eller ska man hålla sig till Xenon rakt av?

En ramp men små ljus lär tydligen bara ge ljus
rakt fram, men ser snyggt ut i den nedre grillen på V50.

Någon som har något förslag, på inte alltför stora lampor?
(kanske 3 st på en löstagbar ramp xenon/halogen)

MVH
//Stefan

Postat: tor 23 mar 2006, 13:24
av wendtan
mitt tips är nog isåfall att xenonkonvertera även helljusets halogenlampor så att du får äkta bixenon(och inte bara den där fuskversionen med en bländare). De lär bli klart bäst ur estetisk synpunkt med :D

Har fixat mitt lyse så här

Postat: tor 23 mar 2006, 16:52
av Ljusbusen
Hej jag har en V50 Svart med Bi-xenon
Kompleterade med att byta ut även helljuset till Xenon/HID och sedan även tre stycken hella 1000FF Xenon på en modifierad Volvo-orginalramp. Riktigt bra ljusbild blir det med detta. Kan fixa bilder på bilen så får du se om det faller dig i smaken? Skulle jag välja att lägga pengarna på något lyse så är det defenitivt bäst att köpa Hella 1000ff Xenon För att den ljusbilden som du får med dessa slår allt jag tidigare sett och då ska jag säga att jag på förra bilen även hade tre xenon från bosch som var betydligt större och klumpigare. Vart bor du i landet?

/ Andreas

Re: Har fixat mitt lyse så här

Postat: fre 24 mar 2006, 09:47
av StefanWR
Hej, Ja tack jag vill gärna se hur din V50 tar sig ut med 3 st 1000ff Xenon ljus..
Hm, om jag förstår dig rätt nu så är inte Bi-Xenon i original lika med att man har Xenon på hel-och halvljuset?



Ljusbusen skrev:Hej jag har en V50 Svart med Bi-xenon
Kompleterade med att byta ut även helljuset till Xenon/HID och sedan även tre stycken hella 1000FF Xenon på en modifierad Volvo-orginalramp. Riktigt bra ljusbild blir det med detta. Kan fixa bilder på bilen så får du se om det faller dig i smaken? Skulle jag välja att lägga pengarna på något lyse så är det defenitivt bäst att köpa Hella 1000ff Xenon För att den ljusbilden som du får med dessa slår allt jag tidigare sett och då ska jag säga att jag på förra bilen även hade tre xenon från bosch som var betydligt större och klumpigare. Vart bor du i landet?

/ Andreas

Re: Har fixat mitt lyse så här

Postat: fre 24 mar 2006, 10:28
av wendtan
Det finns väldigt få bilar med "riktig" bixenon. Phaeton är en av dom vet jag. De flesta andra biltillverkare använder sig av 2 st xenonlampor per bil, och bygger sen en bländare som håller ljusbilden nere vid halvljus för att sedan lyfta denna bländare vid helljus. Av stora delar av bilindustrin kallas detta bixenon, trotts att så egentligen inte är fallet.

Svaret på din fråga nedan är alltså ja, men det är inte samma sak som att man har en xenonlampa för halvljus och en för helljus(per sida).

Att xenonkonvertera Halogenlampan som sitter som "hjälp" till xenonhelljuset borde göra ganska mycket ljusmässigt.

StefanWR skrev:Hej, Ja tack jag vill gärna se hur din V50 tar sig ut med 3 st 1000ff Xenon ljus..
Hm, om jag förstår dig rätt nu så är inte Bi-Xenon i original lika med att man har Xenon på hel-och halvljuset?



Ljusbusen skrev:Hej jag har en V50 Svart med Bi-xenon
Kompleterade med att byta ut även helljuset till Xenon/HID och sedan även tre stycken hella 1000FF Xenon på en modifierad Volvo-orginalramp. Riktigt bra ljusbild blir det med detta. Kan fixa bilder på bilen så får du se om det faller dig i smaken? Skulle jag välja att lägga pengarna på något lyse så är det defenitivt bäst att köpa Hella 1000ff Xenon För att den ljusbilden som du får med dessa slår allt jag tidigare sett och då ska jag säga att jag på förra bilen även hade tre xenon från bosch som var betydligt större och klumpigare. Vart bor du i landet?

/ Andreas

Postat: fre 24 mar 2006, 10:57
av C.W.
Hej,
Är ny ägare till V50 och ny i forumet.
Kan du förklara det här med Xenon på V50, altså två ljus varav ett Xenon samt ett halogen.
För bättre ljusbild bör man altså byta ut halogen lampan till Xenon.
Är det tillåtet från Volvo med hänsyn till garantier och trafiksäkerhet?
Om OK, hur gör man? Är det 'bara' att köpa en Xenon för 600:- och sätta i eller måste det konverteras mera :?:

Postat: fre 24 mar 2006, 15:12
av wendtan
C.W. skrev:Hej,
Är ny ägare till V50 och ny i forumet.
Kan du förklara det här med Xenon på V50, altså två ljus varav ett Xenon samt ett halogen.
För bättre ljusbild bör man altså byta ut halogen lampan till Xenon.
Är det tillåtet från Volvo med hänsyn till garantier och trafiksäkerhet?
Om OK, hur gör man? Är det 'bara' att köpa en Xenon för 600:- och sätta i eller måste det konverteras mera :?:
Om du tittar in i din strålkastare så ser du en xenonlins och en "vanlig" halogenlampa. Det är dock inte så enkelt att du bara byter lampan, en xenonlampa behöver ett styrdon(ballast) som kan alstra de 20 000 Volt som behövs för att tända lampan. När den väl är tänd sen så drar den typ 35W vilket är mindre än en standard halogen lampa som iregel ligger på 55W. Hur trafiksäkerheten ifrågasätts förstår jag inte riktigt då det inte finns några ramar för hur ett helljus skall lysa, värre är det ju med halvljus där de kan blända om det står fel osv.
Det kostar ca 3500 kr för ett komplett kitt från exempelvis xenonkungen.se eller liknande. Det går även utmärkt att xenonkonvertera dimljusen om man känner för det( oftast görs detta av rent estetiska skäl dock)

Hoppas detta skingrade lite av dimman i ämnet :D

Postat: fre 24 mar 2006, 21:02
av ER
LightOn men stora riktiga lampor typ Bosch Navigator Blue Halogen@xenon rockar fett som med sin 100-200m breda och 1,7km långa VITA ljusmatta. Du slipper kompromissa med ljuset som småramper/lampor/fipplande med helljuset alltid innebär oavsett ljustyp men kan ändå ta av hela rampen för att slippa åka omkring med lamporna när dom inte behövs eller störa bilens normala linjer. På min bil så ser du inte 3-ljusfästet och kablaget när ljusen är avtagna.
Även om just S40N/V50 sägs ha bra helljus enligt vi bilägare så är det bäst att montera philips Bluevision där för att inte förstöra det vita trevliga ljuset ihop med riktiga och avtagbara extraljus för bästa säkerhet. Lite overkill med äkta xenon i helljuset när det ändå inte kan mäta sig med riktiga extraljus@xenon.
Till dimpottorna föredrar jag philips Diamond Vision som är det mest xenonlika halogenlampa som jag känner till och sett.

Postat: mån 27 mar 2006, 11:14
av C.W.
Hej ER.
Skulle vara trevligt med en bild på ekipaget och rampen.
:wink:

Postat: mån 27 mar 2006, 11:46
av ER
C.W. skrev:Hej ER.
Skulle vara trevligt med en bild på ekipaget och rampen.
:wink:
Då skall jag fixa fram dom bilder jag har på det hela.

EDIT: Det här gick inte som jag hade tänkt mig :cry: så det får bli en nödlösning via mobilkamera tills vidare.
Allt med xenonkonverteringen till extraljusen ligger bakom kofångarplasten under vänster framljus och är inget man ser utan att riva halva fronten.

BildBild