Gamla 1,6 Drive vs. D2?
Postat: sön 26 dec 2010, 17:35
Såg i senaste Teknikens Värld att dom testade Mazda 3 som begåvats med ny diesel från PSA.
Den "nya" dieseln är vad jag förstår samma motor som Volvos D2?
PSA verkar ha gjort motorn "omodernare" nu med bara 2 ventiler per cylinder och bara en kamaxel.
Den gamla motorn har väl 4 ventiler per cylinder och 2 kamaxlar?
Att den är omkonstruerad förklarades med att den inre friktionen minskar drastiskt med "bara" 2 ventiler och en kamaxel jämfört med 4 ventiler och 2 kamaxlar per cylinder.
Låter helt rimligt, MEN jag tycker jag sett nån tråd om att D2 drar mycket bränsle också?
En jobbarkompis har en D2 och han är inte riktigt nöjd, och ändå är han en som kör lugnt och försiktigt.
Har även jobbarkompis med en Drive utan start/stopp, och han är jättenöjd med förbrukningen.
Provade faktiskt en V50 D2 för nån vecka sen och jag tyckte också att den drog en hel del.
Visserligen kallstartades den och det var 10 gr. kallt, men jag fick 0.62 i medelförbrukning/mil efter en tur på kanske 1,5 mil mestadels landsväg.
Provade faktiskt en V60 D3 vid samma tillfälle (samma förutsättningar med kall bil, samma provsträcka), och jag körde faktiskt lite hårdare med den och den drog 0,64 i medelförbrukning/mil.
En fördel är väl att det inte än nån serviceintervall på partikelfiltret, som annars kostar nånstans mellan 0,5-1 kr/mil på den gamla modellen, så totalt blir nog kostnaden +-0 även om D2 drar lite mer, även om jag inte tror att ev. merförbrukning på D2 jämfört med den gamla kommer upp i dom pengarna?
Den "nya" dieseln är vad jag förstår samma motor som Volvos D2?
PSA verkar ha gjort motorn "omodernare" nu med bara 2 ventiler per cylinder och bara en kamaxel.
Den gamla motorn har väl 4 ventiler per cylinder och 2 kamaxlar?
Att den är omkonstruerad förklarades med att den inre friktionen minskar drastiskt med "bara" 2 ventiler och en kamaxel jämfört med 4 ventiler och 2 kamaxlar per cylinder.
Låter helt rimligt, MEN jag tycker jag sett nån tråd om att D2 drar mycket bränsle också?
En jobbarkompis har en D2 och han är inte riktigt nöjd, och ändå är han en som kör lugnt och försiktigt.
Har även jobbarkompis med en Drive utan start/stopp, och han är jättenöjd med förbrukningen.
Provade faktiskt en V50 D2 för nån vecka sen och jag tyckte också att den drog en hel del.
Visserligen kallstartades den och det var 10 gr. kallt, men jag fick 0.62 i medelförbrukning/mil efter en tur på kanske 1,5 mil mestadels landsväg.
Provade faktiskt en V60 D3 vid samma tillfälle (samma förutsättningar med kall bil, samma provsträcka), och jag körde faktiskt lite hårdare med den och den drog 0,64 i medelförbrukning/mil.
En fördel är väl att det inte än nån serviceintervall på partikelfiltret, som annars kostar nånstans mellan 0,5-1 kr/mil på den gamla modellen, så totalt blir nog kostnaden +-0 även om D2 drar lite mer, även om jag inte tror att ev. merförbrukning på D2 jämfört med den gamla kommer upp i dom pengarna?