NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marres
Hejsan!
Jag är inte direkt någon "mekarnas mek" om man säger så...
När vet man att det är dags att byta bromsskivor?
Jag bytte belägg runt om för ca: 2månader sen, och nu hör man ett dovt relativt högt ljud när jag bromsar (när jag har kört i ca: 10min. före det låter inget)...
Det låter som om ljudet kommer bakifrån, och dom skivorna har fått en rostbeläggning på sig som inte går att "bromsa bort"...
Betyder detta att skivorna är slut?
Rekomenderas det att isåfall byta skivor runt om? Eller räcker det med dom bak? Skivorna fram "ser" bra ut...

Bilen är en V50-04.

Tacksam för några vitsord =)
Användarvisningsbild
av poseidon
Hur är det med hjullagren då?

Man måste bromsa ganska hårt för att bakbromsarna skall gå i. Ligg i +100 å bromsa till noll snabbt. Glöm inte å kolla backspegeln innan.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Det brukar stå stansat i skivan vilka mått den får ha, sedan är det bara att mäta.

.
av Marres
Jag behöver inte bromsa speciellt hårt för att det ska börja låta, sen låter det högre ju hårdare jag bromsar...
Hur vet man om hjullagren börjar bli dåliga då?
Hur beter sig bilen/bromsarna då?

Ps. Jag kan också nämna att när jag bytte däck så sprayade jag på lite olja på skruvarna, då kom det litegrann på bromsskivan också... Är det nåt som kan påverka?

Sen blir jag inte klok på varför det inte låter "från början", utan först efter ca:10minuters körning...?

Tack
Användarvisningsbild
av CarMan
Du har rostiga skivor bak o då byter du bara skivor bak.
normalt set ska man alltid byta bromsbelägg samband med skivbte, för att säkeställa att bromsbelägget får anläggning mot hela skivans yta (annars får man rost där belägget inte nuddar skivan, vilket resulterar till att även nya skivan blir förstörd)
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]