- lör 18 sep 2010, 10:31
#446735
Först så måsta jag få tacka att jag får vara medlem i detta ypperliga forum.
Bilen, Volvo V50 T5 AWD 2006, 6000Mil
Problemet:
Bilen går riktigt dåligt, känns som en sugmotor med på 130-140hk (fast med pyttelite laddtryck).
Man hör att turbon viner litegrann och jag hör även ett pssch ljud vid växlingar osv. dock så vill inte laddtrycket infinna sig riktigt. Kopplar jag bort strömmen till magnetventilen eller till lmm så går bilen ytterst lite sämre.
Jag har bytt magnetventil, dragit fast alla slangar m.m.
Häromdagen så fick jag låna en "ppc chiptrimdosa" som jag provade att ladda in vilket gjorde att bilen nu nästan känns som original, känns som om jag ungefär har 200 hk med chippet (jag kör inte med det chippet och har inga planer på att göra det heller, vill att bilen skall gå som de är tänkt).
Jag misstänker själv att något är feljusterat gällande "grundladdtrycket" efter att ha läst på detta forum men jag vet inte riktigt hur man åtgärdar det, jag har inte heller någon mätare för laddtrycket.
De volvoverkstäder som jag varit i kontakt med har ingen aning om vad grundladdtrycket skall vara.
Bilbolaget där bilen var inlämnad pratade om att dom justerar det maximala trycket som turbon skall kunna ladda och enligt dom så skall v50 t5 ladda maximalt 0,27, detta hade dom verifierat genom att montera loss turbon och kört tryckluft genom denna.
Något tips på vad som kan göras?
Någon som har koll på vad grundladdtrycket skall vara?
Tacksam för tips
Historien bakom felet:
Det hela började med att bilen lämnades in på service hos bilbolaget, 6000 mil service.Bilen hade aldrig varit trimmad innan service.
När jag hämtade ut bilen gick den ej att köra, hände inget när jag tryckte ner gaspedalen (förräns efter 2 sekunder), gaspedalen hade en fördröjning (?), inget laddtryck fanns och bilen var väldigt skum.
Jag vände direkt och lämnade in bilen igen och frågade vad de gjort, men de hade såklart inte gjort något.
Bilbolaget hade bilen inne för felsökning i 3 dagar och jag fick höra de mest fantastiska ideér om vad felet var som skulle kosta allt ifrån 20 till 30 tusen kronor att åtgärda. Jag förklarade för dom att det var dom som förstört bilen och att jag inte hade för avsikt att betala en krona för åtgärderna.
Efter 3 dagar så ringde dom och sa att bilen var klar, de förklarade att felet berodde på att laddtrycket var nedskruvat på turbon så att den inte laddade men att de nu hade justerat upp trycket till maximala 0,27.
När jag pratade med mekanikern så hörde jag att han hittade på nya saker allt eftersom jag ställde frågor.
Bilen gick nu att köra men den gick inte något vidare, fortfarande ingen turboeffekt, men jag hade tappat allt förtroende för denna verkstad, så jag ville inte lämna in den igen.
När jag åker hem så märker jag att det skramlar under huven, öppnar och ser en massa skruvar som ligger där.
Delar till luftintag sitter löst (luftfilterbox, insugsslangar m.m). Skruvar fast dessa och tänker sedan inte mer på saken, orkar inte ringa bilverkstaden ännu en gång.
Jag lyckas hitta till detta superforum och läser på lite om olika felorsaker, och efter det så hittar jag direkt en slang som var lös mellan insug och magnetventil.
Jag sätter tillbaka denna slang och helt plötsligt så känner jag att turbon laddar "pyttelite" i alla fall.
Mvh
/I
Bilen, Volvo V50 T5 AWD 2006, 6000Mil
Problemet:
Bilen går riktigt dåligt, känns som en sugmotor med på 130-140hk (fast med pyttelite laddtryck).
Man hör att turbon viner litegrann och jag hör även ett pssch ljud vid växlingar osv. dock så vill inte laddtrycket infinna sig riktigt. Kopplar jag bort strömmen till magnetventilen eller till lmm så går bilen ytterst lite sämre.
Jag har bytt magnetventil, dragit fast alla slangar m.m.
Häromdagen så fick jag låna en "ppc chiptrimdosa" som jag provade att ladda in vilket gjorde att bilen nu nästan känns som original, känns som om jag ungefär har 200 hk med chippet (jag kör inte med det chippet och har inga planer på att göra det heller, vill att bilen skall gå som de är tänkt).
Jag misstänker själv att något är feljusterat gällande "grundladdtrycket" efter att ha läst på detta forum men jag vet inte riktigt hur man åtgärdar det, jag har inte heller någon mätare för laddtrycket.
De volvoverkstäder som jag varit i kontakt med har ingen aning om vad grundladdtrycket skall vara.
Bilbolaget där bilen var inlämnad pratade om att dom justerar det maximala trycket som turbon skall kunna ladda och enligt dom så skall v50 t5 ladda maximalt 0,27, detta hade dom verifierat genom att montera loss turbon och kört tryckluft genom denna.
Något tips på vad som kan göras?
Någon som har koll på vad grundladdtrycket skall vara?
Tacksam för tips
Historien bakom felet:
Det hela började med att bilen lämnades in på service hos bilbolaget, 6000 mil service.Bilen hade aldrig varit trimmad innan service.
När jag hämtade ut bilen gick den ej att köra, hände inget när jag tryckte ner gaspedalen (förräns efter 2 sekunder), gaspedalen hade en fördröjning (?), inget laddtryck fanns och bilen var väldigt skum.
Jag vände direkt och lämnade in bilen igen och frågade vad de gjort, men de hade såklart inte gjort något.
Bilbolaget hade bilen inne för felsökning i 3 dagar och jag fick höra de mest fantastiska ideér om vad felet var som skulle kosta allt ifrån 20 till 30 tusen kronor att åtgärda. Jag förklarade för dom att det var dom som förstört bilen och att jag inte hade för avsikt att betala en krona för åtgärderna.
Efter 3 dagar så ringde dom och sa att bilen var klar, de förklarade att felet berodde på att laddtrycket var nedskruvat på turbon så att den inte laddade men att de nu hade justerat upp trycket till maximala 0,27.
När jag pratade med mekanikern så hörde jag att han hittade på nya saker allt eftersom jag ställde frågor.
Bilen gick nu att köra men den gick inte något vidare, fortfarande ingen turboeffekt, men jag hade tappat allt förtroende för denna verkstad, så jag ville inte lämna in den igen.
När jag åker hem så märker jag att det skramlar under huven, öppnar och ser en massa skruvar som ligger där.
Delar till luftintag sitter löst (luftfilterbox, insugsslangar m.m). Skruvar fast dessa och tänker sedan inte mer på saken, orkar inte ringa bilverkstaden ännu en gång.
Jag lyckas hitta till detta superforum och läser på lite om olika felorsaker, och efter det så hittar jag direkt en slang som var lös mellan insug och magnetventil.
Jag sätter tillbaka denna slang och helt plötsligt så känner jag att turbon laddar "pyttelite" i alla fall.
Mvh
/I
Senast redigerad av 1 Inadequate, redigerad totalt 0 gånger.