NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Först så måsta jag få tacka att jag får vara medlem i detta ypperliga forum.

Bilen, Volvo V50 T5 AWD 2006, 6000Mil

Problemet:
Bilen går riktigt dåligt, känns som en sugmotor med på 130-140hk (fast med pyttelite laddtryck).

Man hör att turbon viner litegrann och jag hör även ett pssch ljud vid växlingar osv. dock så vill inte laddtrycket infinna sig riktigt. Kopplar jag bort strömmen till magnetventilen eller till lmm så går bilen ytterst lite sämre.
Jag har bytt magnetventil, dragit fast alla slangar m.m.

Häromdagen så fick jag låna en "ppc chiptrimdosa" som jag provade att ladda in vilket gjorde att bilen nu nästan känns som original, känns som om jag ungefär har 200 hk med chippet (jag kör inte med det chippet och har inga planer på att göra det heller, vill att bilen skall gå som de är tänkt).

Jag misstänker själv att något är feljusterat gällande "grundladdtrycket" efter att ha läst på detta forum men jag vet inte riktigt hur man åtgärdar det, jag har inte heller någon mätare för laddtrycket.

De volvoverkstäder som jag varit i kontakt med har ingen aning om vad grundladdtrycket skall vara.
Bilbolaget där bilen var inlämnad pratade om att dom justerar det maximala trycket som turbon skall kunna ladda och enligt dom så skall v50 t5 ladda maximalt 0,27, detta hade dom verifierat genom att montera loss turbon och kört tryckluft genom denna.

Något tips på vad som kan göras?
Någon som har koll på vad grundladdtrycket skall vara?

Tacksam för tips

Historien bakom felet:

Det hela började med att bilen lämnades in på service hos bilbolaget, 6000 mil service.Bilen hade aldrig varit trimmad innan service.

När jag hämtade ut bilen gick den ej att köra, hände inget när jag tryckte ner gaspedalen (förräns efter 2 sekunder), gaspedalen hade en fördröjning (?), inget laddtryck fanns och bilen var väldigt skum.
Jag vände direkt och lämnade in bilen igen och frågade vad de gjort, men de hade såklart inte gjort något.

Bilbolaget hade bilen inne för felsökning i 3 dagar och jag fick höra de mest fantastiska ideér om vad felet var som skulle kosta allt ifrån 20 till 30 tusen kronor att åtgärda. Jag förklarade för dom att det var dom som förstört bilen och att jag inte hade för avsikt att betala en krona för åtgärderna.

Efter 3 dagar så ringde dom och sa att bilen var klar, de förklarade att felet berodde på att laddtrycket var nedskruvat på turbon så att den inte laddade men att de nu hade justerat upp trycket till maximala 0,27.
När jag pratade med mekanikern så hörde jag att han hittade på nya saker allt eftersom jag ställde frågor.

Bilen gick nu att köra men den gick inte något vidare, fortfarande ingen turboeffekt, men jag hade tappat allt förtroende för denna verkstad, så jag ville inte lämna in den igen.

När jag åker hem så märker jag att det skramlar under huven, öppnar och ser en massa skruvar som ligger där.
Delar till luftintag sitter löst (luftfilterbox, insugsslangar m.m). Skruvar fast dessa och tänker sedan inte mer på saken, orkar inte ringa bilverkstaden ännu en gång.

Jag lyckas hitta till detta superforum och läser på lite om olika felorsaker, och efter det så hittar jag direkt en slang som var lös mellan insug och magnetventil.
Jag sätter tillbaka denna slang och helt plötsligt så känner jag att turbon laddar "pyttelite" i alla fall.

Mvh
/I
Senast redigerad av 1 Inadequate, redigerad totalt 0 gånger.
Kräv en utförlig beskrivning från Bilbolaget om vad de specifikt gjort med turbo/laddtrycksstyrning så att du sen kan lämna in bilen till en annan Volvoverkstad.
Verkar vara ypperligt inkompetent klåpare som har varit i din bil och rotat tyvärr..

Max laddtryck för B5254T7 är 0.7bar och inte 0.27. Grundladdtrycket ska förmodligen vara högre än 0.27 det också.
Grundladdtryck justeras mha en stång som skruvas via wastegaten, inte fan monterar man av turbon och blåser tryckluft genom den.. :-(O)
Dessutom finns det klara angivelser från Volvo hur denna stång ska justeras.

Se till att få reda på vad de gjort med din bil och låt någon annan rätta till det. Vore klädsamt med kompensation från Bilbolaget också men det kan vara för mycket att förvänta av ett gäng uppenbara klåpare.
Tyvärr så kan de inte förklara vad de gjort, jag var i kontakt med verkmästaren också men fick inga mer svar, jag ville inte skriva ner alla turer som jag varit inne hos dom eftersom detta inlägg då riskerar att bli världens längsta..
Svaret var att "laddtrycket hade justerats ner, jag har haft ner turbon på bänken nu och kört tryckluft igenom den och justerat maxtrycket" På frågan om felet att trycket justerats ner så svarade han att han aldrig varit med om det men att saker händer.

Kompensation kan jag inte heller få enligt dom eftersom felet som uppstått enligt deras mening ej kan ha hänt efter en vanlig 6000mil service.

De ringde mig då bilen var inlämnad och sa att servicen var påbörjad, inga felkoder fanns m.m och undrade om de skulle byta en glödlampa osv.
Då jag hämtade bilen så körde jag 100 meter och sedan så gick jag direkt in igen och informerade om felet. nu sa mekanikern att det fullkomligen "sprutade" in felkoder i systemet,men att de inte var deras fel.

Pratade med mekanikern på telefon dag1, han informerade då att turbon var o.k eftersom han kört bilen med "allt bortkopplat" och då laddade det på "utan bara helvete", så turbon verkar ju vara hel. Han läste även in hela mjukvaran på nytt i databoxen.

Jag ringde verksmästaren dag 2 då jag inte hört något från dom och då så sade han att "ja, nu kanske den här killen inte är den mekaniker som du behöver för att lösa detta men nu sätter jag min bästa kille på jobbet", han informerade att killen som servat min bil samt börjat felsökningen inte var anställd och jag fattade det som om han var en praoelev.
I dagsläget så finns det inte en chans att de kommer att hjälpa mig då det kan hända att jag råkade yttra några hårda ord eftersom servicen kostade nästan 6000:- och allt blev bara fel. De ville dessutom först ha betalt för 3 dagars felsökning.

De jag försöker lista ut är vad som kan ha gått fel så jag kan lämna den till någon annan, jag misstänker att det blir riktigt dyrt om jag låter en annan firma felsöka i flera dagar. jag fick hjälp av en vän att byta magnetventilen efter att ha läst på detta forum, men det blev ingen skillnad, byta lmm ger ingen skillnad heller så den verkar också hel.

Min teori om vad som hänt är att mekanikern råkat lossa på slangen mellan insuget och magnetventilen, när jag sedan återvända med bilen så kollade han inte den utan började justera helt andra saker.
Frågan blir då, hur mycket kan ha gått fel? kan det vara så enkelt som att GLT är fel?
Finns det något som de kan ha skruvat på som inte en "riktig" mekaniker kan hitta ganska enkelt?

Det finns bara en bilbolaget här i byn så jag måste åka till en mindre firma.

/i
Inadequate skrev:Tyvärr så kan de inte förklara vad de gjort, jag var i kontakt med verkmästaren också men fick inga mer svar, jag ville inte skriva ner alla turer som jag varit inne hos dom eftersom detta inlägg då riskerar att bli världens längsta..
Svaret var att "laddtrycket hade justerats ner, jag har haft ner turbon på bänken nu och kört tryckluft igenom den och justerat maxtrycket" På frågan om felet att trycket justerats ner så svarade han att han aldrig varit med om det men att saker händer.

Kompensation kan jag inte heller få enligt dom eftersom felet som uppstått enligt deras mening ej kan ha hänt efter en vanlig 6000mil service.

De ringde mig då bilen var inlämnad och sa att servicen var påbörjad, inga felkoder fanns m.m och undrade om de skulle byta en glödlampa osv.
Då jag hämtade bilen så körde jag 100 meter och sedan så gick jag direkt in igen och informerade om felet. nu sa mekanikern att det fullkomligen "sprutade" in felkoder i systemet,men att de inte var deras fel.

Pratade med mekanikern på telefon dag1, han informerade då att turbon var o.k eftersom han kört bilen med "allt bortkopplat" och då laddade det på "utan bara helvete", så turbon verkar ju vara hel. Han läste även in hela mjukvaran på nytt i databoxen.

Jag ringde verksmästaren dag 2 då jag inte hört något från dom och då så sade han att "ja, nu kanske den här killen inte är den mekaniker som du behöver för att lösa detta men nu sätter jag min bästa kille på jobbet", han informerade att killen som servat min bil samt börjat felsökningen inte var anställd och jag fattade det som om han var en praoelev.
I dagsläget så finns det inte en chans att de kommer att hjälpa mig då det kan hända att jag råkade yttra några hårda ord eftersom servicen kostade nästan 6000:- och allt blev bara fel. De ville dessutom först ha betalt för 3 dagars felsökning.

De jag försöker lista ut är vad som kan ha gått fel så jag kan lämna den till någon annan, jag misstänker att det blir riktigt dyrt om jag låter en annan firma felsöka i flera dagar. jag fick hjälp av en vän att byta magnetventilen efter att ha läst på detta forum, men det blev ingen skillnad, byta lmm ger ingen skillnad heller så den verkar också hel.

Min teori om vad som hänt är att mekanikern råkat lossa på slangen mellan insuget och magnetventilen, när jag sedan återvända med bilen så kollade han inte den utan började justera helt andra saker.
Frågan blir då, hur mycket kan ha gått fel? kan det vara så enkelt som att GLT är fel?
Finns det något som de kan ha skruvat på som inte en "riktig" mekaniker kan hitta ganska enkelt?

/i

Jag lider med dig.

Är det så att du har allt klart för dig att det är firman som är problemet och du kan bevisa detta så skulle jag anmäla dom till ARN. Dvs Allmänna Reklamations Nämnden. Prata med dom. Vänta med betalningen till allt är klart. Dom kan ge dig råd.
Jag skulle aldrig ge mig om jag visste att jag hade rätt.
Inadequate skrev:Tyvärr så kan de inte förklara vad de gjort, jag var i kontakt med verkmästaren också men fick inga mer svar, jag ville inte skriva ner alla turer som jag varit inne hos dom eftersom detta inlägg då riskerar att bli världens längsta..

/i
Vanligtvis justerar man somsagt GLT på stången som löper från WGn. Men innan man börjar skruva där så lär man vilja vara säker på att det verkligen är WG-staget som är felinställt, annars kan man skruva i evigheter och ändå aldrig nå rätt värde. Sen är det inte fråga om en 740 TIC och då vill man veta vilket värde det är man ska försöka spänna in, borde gå att få data på det från Volvo.

Vidare är kalibrerad laddtrycksmätare att rekommendera så att man inte skruvar i blindo.

Att ställa in GLT är ingen rocketscience om man bara har lite koll på prylarna och har rätt värden på handen. Men man bör veta på förhand att det är WG-stången som är grunden till problemet. Den ska vara korrekt inspänd från fabrik och det ska en hel del till innan den "ändrar" sig. Att den kärvar på bilar som 850/940 turbo som är äldre och rullat långt är sin sak men på en -06 som rullat 6000mil?? Inte omöjligt men osannolikt. Ännu mer osannolikt att den skulle börjat kärva över några nätter hos bilverkstan.

Går bilen bra iövrigt? Inga ryckningar? Du har kollat LMM och MV säger du, men tändstiften? luftfilter? vakuumslangar? Felsök alla andra möjliga orsaker innan du börjar skruva på WGn.
Ursäkta om jag lånar tråden men måste fråga.

Är det någon annan än jag som upplever ett vinande ljud innan turbon börjar ladda? jag har laddtrycksmätare så vid -0.5 till 0 bar i laddtryck och speciellt vid -0.3 bar så viner det HÖGT. Kollat och kollat anslutningar för tryckrör och luftfiltrets insug men det är fan tätt. Någon som vet vad det kan bero på?
Bilden som goddamnswede postade var den jag såg tidigare och som hjälpte mig att hitta felet som mekanikern inte hittade.
Jag har kört bilen som den är i 2 veckor så den fungerar ju, dock så är prestandan som en 2.4 utan turbo.
Inga missljud, inga ryckningar, väldigt svagt laddtryck.

Jag har fått hjälp att kolla MV och LMM, jag har sprutat med läcksökningssprej på samtliga slangar.
Tändstift och luftfilter har jag inte kollat men de skall vara nya eftersom de byttes på servicen.

Jag har hittat en ny mekaniker nu som skall hjälpa mig, han skulle kontakta volvo för att få reda på vilket grundladdtryck det skall vara på denna modell, skall med bilen till honom om 2veckor.

Bilen skall besiktas nästa vecka, har fått muntligt från volvo att om bilen inte går igenom besiktningen pga emissionskraven så skall de åtgärda så att den gör det kostnadsfritt.

btw, pcv-fällan problemet har jag tydligen också, viner väldigt tyst men om jag öppnar oljepåfyllningen eller stickan så blir det tyst, märkte det nu. Kan det påverka laddrycket?

Tack för hjälpen och alla tips, jag uppdaterar allt eftersom så får ni veta vad som kommer fram.

/i
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]