Hur lång tid har ni haft bilen på verkstad som längst
Postat: lör 04 sep 2010, 20:48
Servade bilen i början av Juli-10. En vanlig årsservice + service 2.0 + Polestartrim , som jag beställde när jag ändå skulle in (Japp, trimmet fanns i broschyren som tillgänglig då).
Min servicetekniker ringer mig senare på dagen och säger att bilen är klar att hämtas, men han hade problem att lägga in Polestartrimmet. Han hade hållt på hela eftermiddagen utan att lyckas få in trimmet,tror han. Något var fel med VIDA, min bil och Polestarprogrammet, som inte gillade varandra. Han visste inte om trimmet satt i bilen. I och med att han hade problem att lägga in trimmet så skickades en teknisk rapport till Volvo. Några dagar senare får han svar att trimmet finns till min bil från vecka 36 ??:-/ . Nåväl, det jag upptäckte direkt när jag hämtade bilen efter servicen var att den gula triangeln för antispinn inte tänds upp när man avaktiverarar den, men däremot stod det i displayen att den var " Antispinn Av". OK. jag trodde detta var som det skulle. Säkert något som ingår i "service 2.0". Sedan började fönsterrutan på passagerardörren åka ned ca 1cm när jag åker iväg med bilen (med ett jäkla tjut från rutan från 70km/tim och uppåt) . Detta händer kanske 5-6 gånger sedan upphör felet. Jag besiktigar bilen 27/7-10 och killen kan inte läsa ur OBD2-uttaget och kan inte överhuvudtaget läsa ut något, ingen kontakt. Han frågar mig om bilen är trimmad. Jag vet inte,får han till svar av mig. Om så är det originaltrimmat. Enligt honom kan han normalt läsa av avgasvärden och annat direkt från uttaget, nu blev det en manuell koll utanför, som förr i tiden. Nu börjar jag bli lite misstänksam om vad som skedde när jag lämnade in bilen. Vi åker i väg på semester ca 200 mil med bilen utan problem (förrutom rutan som åker ned någon gång).
På morgonen 25/8-10 ska jag till jobbet och får inte igång bilen. Startspärr+ fel antipinn-parkeringshjälp-styrservo, dyker upp i display. Bilen nästan stendöd. Stereo och lysen fungerar. Får tips om att batteriet kan vara dåligt och lossa minuskabeln en stund ska hjälpa. Laddar batteriet och lossar kabel, inget funkar. I ett sista desperat försök, kopplar jag in min BSR-dosa för att lägga in det gamla programmet i bilen, den håller på en liten stund och sedan står det i dosan "Inget svar från ECU".
Ringer assistans och bilen bärgas till Bilia. Där har bilen stått i skrivandets stund i snart 2 veckor. Jag vet att bilen står inne på verkstaden, men hur länge?
Någon som haft bilen inne för reperation längre tid än så?
Min servicetekniker ringer mig senare på dagen och säger att bilen är klar att hämtas, men han hade problem att lägga in Polestartrimmet. Han hade hållt på hela eftermiddagen utan att lyckas få in trimmet,tror han. Något var fel med VIDA, min bil och Polestarprogrammet, som inte gillade varandra. Han visste inte om trimmet satt i bilen. I och med att han hade problem att lägga in trimmet så skickades en teknisk rapport till Volvo. Några dagar senare får han svar att trimmet finns till min bil från vecka 36 ??:-/ . Nåväl, det jag upptäckte direkt när jag hämtade bilen efter servicen var att den gula triangeln för antispinn inte tänds upp när man avaktiverarar den, men däremot stod det i displayen att den var " Antispinn Av". OK. jag trodde detta var som det skulle. Säkert något som ingår i "service 2.0". Sedan började fönsterrutan på passagerardörren åka ned ca 1cm när jag åker iväg med bilen (med ett jäkla tjut från rutan från 70km/tim och uppåt) . Detta händer kanske 5-6 gånger sedan upphör felet. Jag besiktigar bilen 27/7-10 och killen kan inte läsa ur OBD2-uttaget och kan inte överhuvudtaget läsa ut något, ingen kontakt. Han frågar mig om bilen är trimmad. Jag vet inte,får han till svar av mig. Om så är det originaltrimmat. Enligt honom kan han normalt läsa av avgasvärden och annat direkt från uttaget, nu blev det en manuell koll utanför, som förr i tiden. Nu börjar jag bli lite misstänksam om vad som skedde när jag lämnade in bilen. Vi åker i väg på semester ca 200 mil med bilen utan problem (förrutom rutan som åker ned någon gång).
På morgonen 25/8-10 ska jag till jobbet och får inte igång bilen. Startspärr+ fel antipinn-parkeringshjälp-styrservo, dyker upp i display. Bilen nästan stendöd. Stereo och lysen fungerar. Får tips om att batteriet kan vara dåligt och lossa minuskabeln en stund ska hjälpa. Laddar batteriet och lossar kabel, inget funkar. I ett sista desperat försök, kopplar jag in min BSR-dosa för att lägga in det gamla programmet i bilen, den håller på en liten stund och sedan står det i dosan "Inget svar från ECU".
Ringer assistans och bilen bärgas till Bilia. Där har bilen stått i skrivandets stund i snart 2 veckor. Jag vet att bilen står inne på verkstaden, men hur länge?
Någon som haft bilen inne för reperation längre tid än så?