NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har en V50 2.0D - 07 där jag upplever att styrningen är väldigt okänslig, nervös. När man kör motorväg så krävs hela tiden full koncentration för att styra bilen med små pareringar hela tiden. Det går inte att "känna" i ratten om man styr svagt vänster eller höger.

Har påtalat det vid service och även fått utfört hjulinställning utfört, dock utan några större justeringar och utan att problemet blev löst.

Jag har sökt runt efter andra som har liknande problem, men inte kunna hitta något liknande, utan de flesta "tidningsrecensioner" hyllar V50:ns styrning med att den ger väldigt bra körkänsla mm.. (någon jag inte håller med om på min bil)

Efter mycket funderande tror jag att min bils beteende kan hänga ihop med för kraftig servo. Det gör att det går för "lätt" att styra och man får ingen återkoppling från vägbanan av hur man styr.

Finns det någon som har upplevt liknande och som har en lösning?

Skulle det kunna vara en lösning att justera / sänka trycket i servo-pumpen och hur gör man det?

Kan man testa hur bilen beter som utan servo genom att dra ut säkring? (vilken säkring skall man ta? 80A i motorutrymmet, eller 10A i kupe-utrymmet??)

Tacksam för hjälp!
mvh Per
Jag tror ditt problem är mekaniskt relaterat. Kan var glappa leder eller något annat som orsakar instabilitet.

Kan även vara dina däck. Vad har du för däck?

Mvh GK
Hej, jag tror inte att det är glapp i leder mm.. Dels har bilen inte särkilt många mil (nu 5000, jag är andra-ägaren, bilen köpt med c:a 2000 på mätaren), dels så borde detta i så fall upptäckts när Bilia gjorde hjulinställningen..

Dessutom så går bilen faktiskt rakt om jag släpper ratten..

Annars sitter orginaldäcken kvar, Pirelli P7 (snart dags att byta).

Problemet är möjligtvis lite mindre med vinterdäck (dubbat), men det är ingen stor skillnad mellan sommar och vinterdäck..
Gamla däck kan inverka. Sen är inte jag så glad i Pirelli, jag hade det på en taxi och hade problem med dom, bytte till andra och problemen var borta.

Mvh GK
Bilen var instabil under 60 km/t men det funkade hyfsat när man körde lite hårdare. Jag rekommenderar att du byter däck så fort som möjligt, hur många millimeter har du kvar på dom?

Mvh GK
Har mellan 4 och 5mm kvar på däcken. Hade tänkt att byta till nästa sommar, men det kan ju vara värt att testa däckbyte för att få bukt med körkänslan också..

Det är faktiskt så att styrkänslan och stabiliteten är lite bättre vid högre hastighet (över 120 upp mot 140 km/h)

Dessutom så kan man faktiskt känna ganska rejäl kraft om man svänger där det är spårigt (vilket talar emot min egen teori om för stark servo).

Så kanske kan det vara däcken? Dock tycker jag att det är mystiskt, det borde vara fler (med Pirelli P7) som har haft ungefär samma upplevelse av styrningen som jag, och jag hittar inte många referenser på det.

Kan däckstryck påverka? Jag kör med högt däckstryck 2.6-2.8 bar, sänka?

Michelin eller Continental? Nån som kan rekommendera däck som passar V50? (R16)
Kan däckstryck påverka? Jag kör med högt däckstryck 2.6-2.8 bar, sänka?

Michelin eller Continental? Nån som kan rekommendera däck som passar V50? (R16)
Definitivt inte sänka, jag tycker din nuvarande ide om däcktryck verkar OK.

Jag själv tycker att Goodyear har bra däck, har kört många taximil på såna men även Michelin gör bra däck.

Mvh GK
Fast det är väl nästan lite i överkant med 2.8 i 16 tum? antar att det är 55/60 profil? 2.7-2.8 vill dom på däckverkstäder att man ska ha i lågprofil (40). Inte för att det kanske hjälper något i tråden. Dock så tycker jag att det låter lite konstigt att ett däck av ändå bra märke skulle kunna ge dessa dåliga egenskaper? Spåregenskaper kan jag köpa att det skiljer från däck till däck, men borde inte dessa fel försvinna när trådskaparen byte till vinterdäck?
Hade avtryckarfingret färdigt för fyra nya Conti premium contact 2:or igår, men bestämde mig för att experimentera lite med däckstrycket på nuvarande först.. Det är helt standard 205/55 - R16 som sitter på.

Körkänsla blir faktiskt marginellt bättre med vinterdäck, men inte tillräckligt för att jag skall vara övertygad om att bilen fixar till sig helt med nya sommardäck.

Ingen annan med liknande upplevelse??

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]