Sida 1 av 3

Motor V50 Diesel

Postat: tor 24 jun 2010, 07:17
av Kangas1000
Hur är det med Diesel... surar den igen som en bensinare!?

I korsningar t ex så bluddrar den till och ibland så mycket att den lägger av...
eller så små rycker den när man drar iväg..

Är man för snål på gasen kanske? Eller surar den igen på nått vis?

Har kört ca 100 mil så det är kanske bara nån inkörningsgrej?

Ska man vänta ett tag och se eller ska man snacka med nån vuxen på volvo?

Re: Motor V50 Diesel

Postat: tor 24 jun 2010, 09:42
av rosenlorden
Låter som skit i förgasar'n eller skit bakom spakarna :wink: Låter som du behöver besöka verkstan...

Re: Motor V50 Diesel

Postat: tor 24 jun 2010, 10:01
av Kangas1000
Jo det blir 3:e gången på 2 veckor... känns ju sådär med en ny bil!

Först bortglömda transport grejer som satt i fjädrarna... sen en strålkastare som fick fullt med kondens i sig och nu detta!

Re: Motor V50 Diesel

Postat: tor 24 jun 2010, 15:51
av rosenlorden
Så ska det SJÄLVKLART inte vara. Men för att vara på den säkra sidan att du själv inte gör ngt konstigt fel kan du ju alltid provköra en likadan bil. Ryckningar kan det kanske kännas som om du är mellan 500-1000 rpm och gasar lite för dåligt vid start.

Låter som din bil behöver undersökas av en servicetekniker. Kan upplysa om att vid nybilsköp får man ofta tyvärr räkna med lite "småskit" innan det är tipptopp 8)

Re: Motor V50 Diesel

Postat: tor 24 jun 2010, 17:12
av FiddeUBC
Vad är det för Motor, Går ACn för fullt när den tjurar?

Re: Motor V50 Diesel

Postat: mån 28 jun 2010, 14:50
av Kangas1000
Det är en modell D2 (1.6) 115 hästars med 6 växlars växellåda.
AC´n har stått på hela tiden men det har inte varit särskilt varmt så jag tror inte att den har gått så hårt.

Jo ryckningarna är vid lägre varv... Så det kan mycket väl jag själv som "snålar" på gasen.. men som jag sagt tidigare så vill ja ha en låg bränsle förbrukning.

Men jag ska ta och kika efter en likadann så ska jag banne mig provköra den som ni sa..

Hur är det egentligen... ska inte D2 vara Drive modellen så att säga? Tycker fortfarande att den drar lite mycket.
Runt 0.58 ligger jag nu. och åker jag på landsvägen så kommer jag knappt under 0.45 som bäst på rakväg.
Jag menar ska den dra ett snitt på 0.43 som det står så borde man ju komma ner på 0.4 titt som tätt.

Re: Motor V50 Diesel

Postat: mån 28 jun 2010, 15:09
av Kangas1000
Kopierat från Volvos sida... måste nog få en tekniker att kasta ett öga på min bil tror jag.

D2 med CO2-utsläpp på 114 g
Volvo C30, S40 och V50 är även tillgängliga med 1-6-liters dieselmotorn D2, som också möter Euro 5-kraven. Förbrukningen i alla tre modellerna är 4,3 l/100 km (EU Combined), vilket motsvarar CO2-utsläpp på 114 g/km. Motorn har 115 hk, vridmoment på 270 Nm och kommer med sexväxlad manuell låda.

Re: Motor V50 Diesel

Postat: mån 28 jun 2010, 15:27
av sand3rs
Kangas1000 skrev:Det är en modell D2 (1.6) 115 hästars med 6 växlars växellåda.
AC´n har stått på hela tiden men det har inte varit särskilt varmt så jag tror inte att den har gått så hårt.

Jo ryckningarna är vid lägre varv... Så det kan mycket väl jag själv som "snålar" på gasen.. men som jag sagt tidigare så vill ja ha en låg bränsle förbrukning.

Men jag ska ta och kika efter en likadann så ska jag banne mig provköra den som ni sa..

Hur är det egentligen... ska inte D2 vara Drive modellen så att säga? Tycker fortfarande att den drar lite mycket.
Runt 0.58 ligger jag nu. och åker jag på landsvägen så kommer jag knappt under 0.45 som bäst på rakväg.
Jag menar ska den dra ett snitt på 0.43 som det står så borde man ju komma ner på 0.4 titt som tätt.
D2 och Drive är inte samma. Drive har fler bränslesparande detaljer samt att den motorn har 109 hk. D2 har som tidigare framkommit, 115hk. Den är säkert inte lika snåltrimmad.

Jag tycker inte att du kan förlita dig blint på färddatorn angående förbrukningen, dessutom är det väldigt individuellt HUR du kör för de där sista centiliterna.

Re: Motor V50 Diesel

Postat: mån 18 okt 2010, 20:46
av njemo
Hej,

Jag fick min V50 D2a för 2.5 veckor sen och har även jag detta problem.

Dock inte så jag märker det främst vid körning från korsningar/rödljus utan snarare när man ligger på högre växlar än 2an. Ungefär som om den antingen inte får fram soppa till nån cylinder eller inte tänder den som den ska.

Känns som att bilen tvekar om man kan säga så. Det spelar ingen roll om jag för min del kör med farthållare eller använder gaspedalen själv.
Service påstod att den var "gubbkörd" å jag skulle blåsa ur motorn lite så det gjorde jag. Vart lite värre för min del. Från att jag kände detta någon enstaka gång per dag så känner jag det flera gånger per dag, oftast flera gånger per körning tom.

Imorse kände jag sådana ryck (cirkus 0.5 sekunder?) 3-4 gånger på väg till jobbet (kall bil) 7 km, på väg från kund tillbaka till jobb (varm bil) 2-3 gånger.

De har även påstått att det kan vara partikelfiltret och att man bör köra bilen på motorväg/landsväg 20 minuter lite nu å då. I serviceboken står det att rensning av partikelfilter sker automatiskt efter cirka 30-90 mil.
Så ikväll ut på landsväg, körde motorn varm 7 km (hade inte hunnit svalna så mycket efter hemresan från jobbet). Ut på 70-90 väg.

Samma sak kändes iaf 1 gång. Men det kan som sagt vara rengöringen. Cirkus 15-20 minuters körning på denna väg med farthållare. Efter det ska iaf rengöringen vara klar.

Efter detta upp på motorväg i 5 minuter och där betedde sig bilen bra förutom vid ett tillfälle då jag passerade en lastbil (höll 110 konstant med farthållaren så det var ingen ändring från min sida iaf). Efter det märkte jag inget förrän jag vände och skulle upp på motorvägen igen, bilen vart seg som bara den på 5ans växel en kort stund. Sen inga problem igen.

Körde 20 minuter tillbaka till stan och stadstrafik hem 10 minuter. Totalt 1h35m körning.

Har hunnit med 114 mil nu och imorgon ska jag förbi min "personliga" servicetekniker å höra ifall de inte kan prioritera upp bilen annars får jag vänta 3 veckor innan min servicetid som är bokad.

Känns som att den inte tänder/får soppa som sagt.

Re: Motor V50 Diesel

Postat: mån 18 okt 2010, 20:58
av petere42
Jag jobbar nu med att försöka lösa in min bil pga hackande vid 1100-1400rpm, ibland startar den inte förrän efter 2 sekunder, klonk i växellåda, hög förbrukning samt fjärrkontroll till värmaren funkar inte.
Antingen är spridarna kass i D2 motorn eller också är programeringen inte bra.
Hur som helst så borde dom inte hacka eller tveka.
Har nu kört 530mil och bilen drar 0.71 i stan och strax under 0.6 på landsväg i 90-100.