Ni med Volvos sportfjädrar eller R-design...HJÄLP!
Postat: tis 22 jun 2010, 21:23
Hej!
Jag fick en Volvo Original chassisats (sportfjädrar) monterade på min V50 T5 AWD MY09 av den lokala återförsäljaren i fredags. Hade sett fram emot detta och helgens resa på kurviga, snabba landsvägar upp till norra Dalarna, men jag blev galet besviken när jag hämtade bilen. Den ser ut som en överlastad gammal 740 med trötta fjädrar. Ni vet, så där riktigt hängig över bakhjulen. :shock: :evil: :-(O)
Jag hade kontrollmätt avståndet mellan fälgens kant och skärmkanten innan bytet och fick då följande mått:
VF: 14,5cm
HF: 14,5cm
VB: 16cm
HB:16cm
När jag kontrollmätte EFTER sänkningen (och 130 mils körning) fick jag följande siffror:
VF: 14,5cm
HF: 14,5cm
VB: 13cm
HB: 13cm
Som ni ser blev det ca 30mm sänkning bak, vilket ju är MER än vad Volvo säger, men det kan säkert bero på att det är en AWD som släpar på ca 70kg extra på bakaxeln.
Men fram blev det ju INGEN SKILLNAD!
Någon som vet vad det kan bero på, eller är det helt enkelt så att verkstan fått fel fjädrar levererade eller tom skitit i att montera de nya fjädrarna fram?
Tyvärr blev det heller ingen skillnad i körupplevelse, mer än att man känner att den är lite styvare i bakvagnen. Men fram känns den lika hög/vinglig som vanligt. Det var ju bättre vägegenskaper som var själva poängen...
Skulle nu vilja kolla om några av er som kör R-design eller har Volvo Original sportchassi skulle kunna mäta lite på era bilar och se vad ni landar på. Använd gärna måttet fälgkant/skärmkant så att det blir jämförbart. Förutsätter förståss att ni köra på samma fälgstorlek som jag, dvs 17". Skulle vara grymt schysst att få lite mått att jämföra med, och kan nog vara bra nät jag ska reklamera detta jobb.... för reklamera jobbet, det ska jag!
Tack på förhand!
/mono
Jag fick en Volvo Original chassisats (sportfjädrar) monterade på min V50 T5 AWD MY09 av den lokala återförsäljaren i fredags. Hade sett fram emot detta och helgens resa på kurviga, snabba landsvägar upp till norra Dalarna, men jag blev galet besviken när jag hämtade bilen. Den ser ut som en överlastad gammal 740 med trötta fjädrar. Ni vet, så där riktigt hängig över bakhjulen. :shock: :evil: :-(O)
Jag hade kontrollmätt avståndet mellan fälgens kant och skärmkanten innan bytet och fick då följande mått:
VF: 14,5cm
HF: 14,5cm
VB: 16cm
HB:16cm
När jag kontrollmätte EFTER sänkningen (och 130 mils körning) fick jag följande siffror:
VF: 14,5cm
HF: 14,5cm
VB: 13cm
HB: 13cm
Som ni ser blev det ca 30mm sänkning bak, vilket ju är MER än vad Volvo säger, men det kan säkert bero på att det är en AWD som släpar på ca 70kg extra på bakaxeln.
Men fram blev det ju INGEN SKILLNAD!
Någon som vet vad det kan bero på, eller är det helt enkelt så att verkstan fått fel fjädrar levererade eller tom skitit i att montera de nya fjädrarna fram?
Tyvärr blev det heller ingen skillnad i körupplevelse, mer än att man känner att den är lite styvare i bakvagnen. Men fram känns den lika hög/vinglig som vanligt. Det var ju bättre vägegenskaper som var själva poängen...
Skulle nu vilja kolla om några av er som kör R-design eller har Volvo Original sportchassi skulle kunna mäta lite på era bilar och se vad ni landar på. Använd gärna måttet fälgkant/skärmkant så att det blir jämförbart. Förutsätter förståss att ni köra på samma fälgstorlek som jag, dvs 17". Skulle vara grymt schysst att få lite mått att jämföra med, och kan nog vara bra nät jag ska reklamera detta jobb.... för reklamera jobbet, det ska jag!
Tack på förhand!
/mono