Sida 1 av 1

A/C tryckgivare V50 -06,

Postat: mån 21 jun 2010, 08:18
av Eliasm
Hej!

Har efter en krock i vintras och reparation på verkstad problem med AC:n, det kommer helt enkelt ingen kyla och kompressorn startar inte.

Utläsning av felkoder gav "ECM-1461 A/C-tryckgivare. För hög signal" har nu med hjälp av en A/C mekande vän bytt den givaren som vi TROR att felkoden avser, den som sitter på högersida i färdriktningen ganska långt in i motorrummet och pekar neråt, samt fyllt om systemet som är tätt och fint.

Men trots detta kommer ingen kyla, så min fråga är:

1. Efter byta av givare, måste jag nolla fel-koden för att systemet skall vakna?
Min mekande vän hade inte varit med om att det behövts tidigare men han har inte mekat speciellt mycket A/C på Volvo bilar. Vi lossade batteripolen i 10min för att detta kunde tydligen nolla vissa koder i system.(Har alltså inte tillgång till volvo dator utan att betala 300:-/läsande på annan verkstad så jag vill inte åka dit i onödan och läsa/nolla)

2. Är det rätt givare jag har bytt?
Finns det fler givare? Efter verkstadens reparerande i vintras skulle jag inte bli förvånad om det ligger ett kontaktstycke och skramlar nånstans som dom har glömt montera tillbax!


Dom lyckades tex. glömma att göra framvagsinställning efter att reparerat framhjulen som pekade åt olika håll, glömde att justera framdörren så att den stängde tätt, glömt sätta på insugsslangen på luftburken mm. Glömde att man skulle verkligen skulle göra punkterna i serviceprotokollet och inte bara kryssa i protokollet att man gjort dom.
Dom kan mycket väl ha glömt att trycka dit ett kontaksstycke. (Har varit på dom om att a/c:n slutat funka i samband med deras pilland med detta som allt annat hävdar dom var trasigt innan krocken)

/Elias

Re: A/C tryckgivare V50 -06,

Postat: mån 21 jun 2010, 16:19
av extian
Du har minst 2 eller3 st givare en för lågtryckssidan som stoppar kompressorn om det skulle läcka ur köldmedium och en på högtryckssidan som startar kylfläkten på kondensorn slutligen en som stoppar kompressorn vid för högt tryck om inte kylfläkten funkar eller vid igensatt kondensor OBS: att den på högtrycks sidan kan vara en tryckvakt i två steg 1:a startar fläkten 2:a stoppar kompressorn vid högttryck

Re: A/C tryckgivare V50 -06,

Postat: mån 21 jun 2010, 17:10
av CarMan
jag gissar att felkoden betyder att du inte har nått tryck i systemet.
Förslagsvis så kollar man då trycket för att se om givaren har rätt eller fel, inte bytar man givaren rakt av.

Re: A/C tryckgivare V50 -06,

Postat: tis 22 jun 2010, 07:49
av Eliasm
Hej!

Givetvis kollade jag om det fanns tryck i systemet och det gjorde det, innan jag bytte givaren (som alltså är bytt,men det gjorde ingen skillnad). Systemet är tätt och det fanns/finns rätt mängd köldmedium i.


Frågan är alltså om nån här har koll på var givarna för A/C:n sitter? Jag har hittat dom två givarna som sitter på höger sida.
Men som exTian säger så finns det förmodligen fler, Har nån en aning om var jag bör leta efter dom?

Vet nån om jag måste nollställa felkoderna efter ett jag har bytt en givare eller om systemet själv känner att signalen är ok och hoppar igång?



Som lite elektroniskt lagd så tolkar jag "för hög signal" på en givare som att Ohm talet för för högt, och det blir det ju om det är avbrott.
Men jag har ju egentligen ingen aning om jag tolkar rätt eller fel.

Elias

Re: A/C tryckgivare V50 -06,

Postat: tis 22 jun 2010, 12:19
av extian
Kollad just på min jag hittar bara två st en på LT-sida(grova röret) & en på HT-sida (smala röret)min gissning är att den på HT-sidan är en 2 stegs den styr både fläkten och stoppar kompressorn vid för högt systemtryck.
har du kollat att kabeln till kompressormagneten sitter på plats.....

Re: A/C tryckgivare V50 -06,

Postat: tis 22 jun 2010, 17:16
av opA
Jag måste bara fråga.. om detta är ett arbete gjort på en verkstad och AC:n inte fungerar efter dom lagat saker och ting i samband med krocken varför hör du inte av dig till verkstaden ?

Dom kan inte lämna ut en bil som inte fungerar som den ska efter dom lagat den.. då är det ett arbete dom ska utföra som inte kostar dig något.. nu kanske de är ett tag sedan dom lagade den men det är ju bara att påpeka att varför ska du testa AC:n mitt i vintern för :)

Re: A/C tryckgivare V50 -06,

Postat: tis 22 jun 2010, 18:24
av CarMan
vad hade du för tryck?

Re: A/C tryckgivare V50 -06,

Postat: ons 23 jun 2010, 08:10
av Eliasm
Jo det är en verkstad som har mekat med bilen innan det slutade fungera och jag har allt varit på dom om detta men dom hävdar hårt att detta inte alls har med krocken eller deras jobb att göra. Bara en slump att det uppkommer nya fel direkt efter deras pillande. Dom vill ha pengar för att fixa det.

Visst är det möjligt att det hade varit billigare för mig att låtit dom fixa det direkt men med allt deras j*la dum slarv och tillhörande dåliga bortförklaringar på allt annat dom har lagat i åtanke så kände och känner jag fortfarande att jag är bered att betala en hel del pengar och tid för att dom inte skall pilla mer i bilen.

Jag tror att detta är en strid jag har dåliga chanser att vinna, jag kan ju inte bevisa någonting och då lägger jag inte en massa tid på den.
Och skulle det nu visa sig att det är ett fel som inte har med krocken eller deras klumpiga fingrar att göra så vill jag absolut inte att dom tjänar en krona till på mig som kund, betalar gärna lite mer pengar men till nån annan eller gör jobbet själv.

Och jag glädjer mig åt att jag fick en kundnöjdhets enkät från Volvo PV Sverige där dom vill veta vad jag tyckte om mitt senaste besök hos en av dom auktoriserad verkstad :-)

Men nog med galla spydd, åter till problemet.


Var hittar jag kompressormagneten?, har letat lite men mest hittat platkåpor.

Jag TROR att tycket i systemet var 3,5bar men jag tänkte inte direkt på siffrorna så detta kan vara en helt fel siffra jag kommit ihåg, min mek sa att det var ok tryck. Men jag vet iafl att vi fick ut ca 530gram köldmedium helt enligt spec.

Re: A/C tryckgivare V50 -06,

Postat: ons 23 jun 2010, 09:40
av extian
Jag skulle aldrig lita på en mek från Volvo när det gäller AC
åk till en firma som bara håller på med mobilkyla tex. Avantia dessa killar vet va de håller på med.
Det är värt dina pengar
Volvo gubbarna kan ingenting om kyla i bilarna jag har erfarenhet av det "tro mig"
Kompressorn sitter under generatorn du måste hissa upp bilen och ta bort plastskyddet under motorn för att kunna se det.
Var va din bil krockad då ha dom varit och jobbat i fram ändan å på högersida????