A/C tryckgivare V50 -06,
Postat: mån 21 jun 2010, 08:18
Hej!
Har efter en krock i vintras och reparation på verkstad problem med AC:n, det kommer helt enkelt ingen kyla och kompressorn startar inte.
Utläsning av felkoder gav "ECM-1461 A/C-tryckgivare. För hög signal" har nu med hjälp av en A/C mekande vän bytt den givaren som vi TROR att felkoden avser, den som sitter på högersida i färdriktningen ganska långt in i motorrummet och pekar neråt, samt fyllt om systemet som är tätt och fint.
Men trots detta kommer ingen kyla, så min fråga är:
1. Efter byta av givare, måste jag nolla fel-koden för att systemet skall vakna?
Min mekande vän hade inte varit med om att det behövts tidigare men han har inte mekat speciellt mycket A/C på Volvo bilar. Vi lossade batteripolen i 10min för att detta kunde tydligen nolla vissa koder i system.(Har alltså inte tillgång till volvo dator utan att betala 300:-/läsande på annan verkstad så jag vill inte åka dit i onödan och läsa/nolla)
2. Är det rätt givare jag har bytt?
Finns det fler givare? Efter verkstadens reparerande i vintras skulle jag inte bli förvånad om det ligger ett kontaktstycke och skramlar nånstans som dom har glömt montera tillbax!
Dom lyckades tex. glömma att göra framvagsinställning efter att reparerat framhjulen som pekade åt olika håll, glömde att justera framdörren så att den stängde tätt, glömt sätta på insugsslangen på luftburken mm. Glömde att man skulle verkligen skulle göra punkterna i serviceprotokollet och inte bara kryssa i protokollet att man gjort dom.
Dom kan mycket väl ha glömt att trycka dit ett kontaksstycke. (Har varit på dom om att a/c:n slutat funka i samband med deras pilland med detta som allt annat hävdar dom var trasigt innan krocken)
/Elias
Har efter en krock i vintras och reparation på verkstad problem med AC:n, det kommer helt enkelt ingen kyla och kompressorn startar inte.
Utläsning av felkoder gav "ECM-1461 A/C-tryckgivare. För hög signal" har nu med hjälp av en A/C mekande vän bytt den givaren som vi TROR att felkoden avser, den som sitter på högersida i färdriktningen ganska långt in i motorrummet och pekar neråt, samt fyllt om systemet som är tätt och fint.
Men trots detta kommer ingen kyla, så min fråga är:
1. Efter byta av givare, måste jag nolla fel-koden för att systemet skall vakna?
Min mekande vän hade inte varit med om att det behövts tidigare men han har inte mekat speciellt mycket A/C på Volvo bilar. Vi lossade batteripolen i 10min för att detta kunde tydligen nolla vissa koder i system.(Har alltså inte tillgång till volvo dator utan att betala 300:-/läsande på annan verkstad så jag vill inte åka dit i onödan och läsa/nolla)
2. Är det rätt givare jag har bytt?
Finns det fler givare? Efter verkstadens reparerande i vintras skulle jag inte bli förvånad om det ligger ett kontaktstycke och skramlar nånstans som dom har glömt montera tillbax!
Dom lyckades tex. glömma att göra framvagsinställning efter att reparerat framhjulen som pekade åt olika håll, glömde att justera framdörren så att den stängde tätt, glömt sätta på insugsslangen på luftburken mm. Glömde att man skulle verkligen skulle göra punkterna i serviceprotokollet och inte bara kryssa i protokollet att man gjort dom.
Dom kan mycket väl ha glömt att trycka dit ett kontaksstycke. (Har varit på dom om att a/c:n slutat funka i samband med deras pilland med detta som allt annat hävdar dom var trasigt innan krocken)
/Elias