Sida 1 av 1

V50 2.0D -05, dieselproblem allmänt

Postat: tis 15 jun 2010, 11:16
av Gino
Jag har sålt min V50 diesel för jag kör bara korta sträckor i stan
och jag ligger bara på 2000 rpm.

Då sa Bilias tekniker: då ska du inte ha diesel.

Hur ska man då klara sig undan att bilen sotar/koksar igen ???

Har inte utvecklarna tänkt på detta problem ?
Måste ju vara gammal info.
Att dom inte styr motorn med mjukvaran så den renar sig själv.

Det kommer ju mer å mer dieslar inne i stan som miljöbilar.

Hur kommer dom gå efter 4-5 år när dom är igensotade ?

MÅSTE man rengöra EGR ventil hela tiden så borde det väl ingå i service.
Eller stå i instruktionsboken att man ska ligga på 4000 rpm varannan dag i 10 min å bränna ur skiten.

Nu fick jag byta ut hela EGR ventilen och kalibrera om ECM.

Jag funderar nu på en BMW 118d, miljöbil diesel.

Jag har hört att Saab och har haft mkt problem med deras dieslar att dom sotar igen.

Har BMW oxå det ?

Jag frågade en försäljare: "Han hade aldrig hört om problemet".
Pyttsan, klart han har.

Några dieselkungar här som vet vad man ska göra ?

Tillsats i tanken ? (det säger BMW nej till i instruktionsbok).

Körsett ?

Hur löser man korta sträckor hela tiden ?

Hur löser utvecklarna detta i framtida mjukvaror ?

/Gino...

Re: V50 2.0D -05, dieselproblem allmänt

Postat: tis 15 jun 2010, 20:24
av FiddeUBC
Att motorn skulle sota igen har jag aldrig hört, men sotfiltret (partikelfiltert) kan bli fullt om du bara kör korta sträckor så motorn inte har chans att regenerera det. Dock borde du fått en lampa som lös innan. Men visst ingen bil tycker om kortkörning hela tiden. Man kan ju undra då hur det blir med miljödieslarna med start stopp då.

Som vanligt är nog bara detta snack från nån volvo mekaniker. Min erfarenhet av mekaniker är att man säger nåt som kunden tror på pga okunskap så går de.
Ett gyllene exempel på detta var en bil vars automatlåda slängde i växlarna o växlade bara upp till växel fyra o tokvarvade. Bilen kom tillbaka "lagad" tills jag fick ur dom att de egentligen inte tittat på problemet alls utan bara kopplat bort batterikabeln. Detta ville man göra även en andra gång fastän jag påpekade att hastighetsmätaren inte fungerade korrekt. Det visade sig vara brott på kabeln till hastighetsmätaren och problemet blev löst. Detta var dock en Iveco verkstad men det är nästan alltid så, säg nåt så blir de nöjda o går.

Re: V50 2.0D -05, dieselproblem allmänt

Postat: tor 17 jun 2010, 21:32
av StringerBell
Korta sträckor i stan är inte optimalt för någon bil.

Det är förstås massor av människor som bara kör 4-5km totalt per dag, fram och tillbaka till jobbet, och då handlar det säkert till 90% om små bensinare.

Re: V50 2.0D -05, dieselproblem allmänt

Postat: tor 17 jun 2010, 21:35
av StringerBell
Korta sträckor i stan är inte optimalt för någon bil.

Det är förstås massor av människor som bara kör 4-5km totalt per dag, fram och tillbaka till jobbet, men då handlar det säkert till 90% om små bensinare.

Re: V50 2.0D -05, dieselproblem allmänt

Postat: fre 18 jun 2010, 08:35
av gnestakalle
Små bensinare eller stora dieslar spelar ingen roll, det finns bara ett sätt att tackla korta körsträckor.........tätare serviceintervall på utvalda delar av bilen.

Mvh GK