Volvo sportchassi - blir det någon skillnad?
Postat: lör 22 maj 2010, 11:39
Kör en V50 T5 AWD MY09, men är väl inte helt nöjd med vägegenskaperna. Känns ganska svajjig och kränger en hel del i kurvorna. Styrresponsen känns inte heller på topp.
Funderar nu på att sänka bilen för att få rappare styrrespons och mindre krängning. Valet står mellan Volvos sänkningssats -20mm eller tex H&R, Evolve, iPd e.dyl, och dom ligger ju alla på -35mm.
Till saken hör att jag egentligen tycker att Volvos -20mm SER väldigt bra ut och -35mm ser lite FÖR lågt ut. Vill inte pocka på för mycket uppmärksamhet. Endast en fråga om estetiska preferenser, och jag vet att många av er inte håller med
Men frågan är; blir det någon påtaglig skillnad i köregenskaperna om man går från V50 T5 AWD-chassit till Volvos sänkningssats, eller är skillnaden så liten att jag för alltid kommer att ångra mig att jag inte sänkte -35mm?
Hade jag inte haft en knodd, barnvagn mm så hade jag bränt runt i en Golf VI Gti, men det är inte aktuellt. Jag skulle nu vilja komma så nära jag kan vad det gäller körglädje med min V50:a. Höga krav och kanske ouppnåligt, men man kan ju alltid försöka...
SÅ, vad säger ni som provkört båda alternativen, Volvos chassi -20mm eller tex H&R -35mm?
Ps. Kan också tillägga att jag kommer att satsa på Elevates grövre bakre krängningshämmare och ev också nya krängningshämmarstag.
Tacksam för svar!
Funderar nu på att sänka bilen för att få rappare styrrespons och mindre krängning. Valet står mellan Volvos sänkningssats -20mm eller tex H&R, Evolve, iPd e.dyl, och dom ligger ju alla på -35mm.
Till saken hör att jag egentligen tycker att Volvos -20mm SER väldigt bra ut och -35mm ser lite FÖR lågt ut. Vill inte pocka på för mycket uppmärksamhet. Endast en fråga om estetiska preferenser, och jag vet att många av er inte håller med

Men frågan är; blir det någon påtaglig skillnad i köregenskaperna om man går från V50 T5 AWD-chassit till Volvos sänkningssats, eller är skillnaden så liten att jag för alltid kommer att ångra mig att jag inte sänkte -35mm?
Hade jag inte haft en knodd, barnvagn mm så hade jag bränt runt i en Golf VI Gti, men det är inte aktuellt. Jag skulle nu vilja komma så nära jag kan vad det gäller körglädje med min V50:a. Höga krav och kanske ouppnåligt, men man kan ju alltid försöka...
SÅ, vad säger ni som provkört båda alternativen, Volvos chassi -20mm eller tex H&R -35mm?
Ps. Kan också tillägga att jag kommer att satsa på Elevates grövre bakre krängningshämmare och ev också nya krängningshämmarstag.
Tacksam för svar!