Sida 1 av 6
DRIVE vs D2
Postat: sön 16 maj 2010, 00:09
av perhall
Så har det då kommit en D2 med 1,6-motorn, 6 växlar och lite mer effekt (115 istf 109 hk, 270 istf 240 Nm). Men den är mycket törstigare - 15 procent! Vadan detta? OK, den får dra släp men ändå... /PH
Re: DRIVE vs D2
Postat: sön 16 maj 2010, 16:12
av s6025t
D2 saknar start/stopp som Drive har så det är en anledning till att den drar lite mer på pappret iaf. Drive är nog mest till för dom som kör mycket stadskörning o har användning av start/stopp..
Re: DRIVE vs D2
Postat: sön 16 maj 2010, 16:46
av john.h
Dom verkar ha olika miljöklasser också, kan vara något att ha i åtanke.
Drive har Euro 4 (2005) D2 har Euro 5 (2011)
Re: DRIVE vs D2
Postat: sön 16 maj 2010, 18:31
av rosenlorden
Start/Stop, är ju totalsågat av Teknikens värld iallafall? Knappt mätbar besparing, läste det i någon artikel har jag för mig av dom.. Så Start/stop ger nog inte i praktiken iallafall något direkt märkbart, men kanske på papperet då..
Re: DRIVE vs D2
Postat: sön 16 maj 2010, 22:00
av WSAB
Start/stopp gör nästan bara nytta i bränsleförbrukningstestet, inte i verkligheten.
Vi Bilägare körde en provsträcka i centrala Stockholm och om man körde samma sträcka en hel månad så "tjänade" man ca 1 liter bränsle!!!
Däremot i mätningen till den officella förbrukningen så sänker den förbrukningen ganska mycket, då körcykeln för stadskörning har uppåt 20% tomgångskörning då motorn är avstängd.
Det är onödigt att köpa en start/stopp för X antal tusenlappar, för det kan man aldrig köra igen.
Re: DRIVE vs D2
Postat: mån 17 maj 2010, 01:03
av perhall
Kan tänka mig att s/s inte sparar så mycket. Dessutom blir det ju, hur väl det än är dimensionerat, extra slitage på en mängd komponenter. Bara en sån sak som xenon-lampor som tänds och släcks. Vad kostar det att byta 2 såna? 2500? I så fall måste man ju köra (1 liter per månad = 120 på 10 år = 1700,-) 15 år för att få ihop pengar till ett extra lampbyte...
Denna motor ska ju bli den nya DRIVe i S60N, vi får väl hoppas att den då blir riktigt bra. Spontant känns 6 hk och 30 Nm extra välkomna i denna sega motor... /PH
Re: DRIVE vs D2
Postat: mån 17 maj 2010, 23:41
av jaj
Drive S/S har 2 batterier!
Ljuset och radion påverkas inte av motorstart, inte ens "manuel" start.
På bilarna med S/S slitaget mindre på xenon-laporna. (där släcks INTE lamporna varje gång motorn startas)
Startmotorn är en större variant för att klara den ökade påfrestningen.
Utöver detta så har bilen regenerering av energi ochladdar batterierna vid inbromsning.
Bilen är trevlig att köra men ok räker inte toppfarten 190Km/h ...
Re: DRIVE vs D2
Postat: mån 17 maj 2010, 23:55
av Linqid
För normalbilisten känns ju helt klart D2 som ett vettigare alternativ. Ska man betala extra för att få en svagare motor som dessutom enbart uppfyller EURO4 krävs det att man kör en hel del i stadstrafik för att ro hem det hela ekonomiskt. När man dessutom får den eftertraktade (?) DRIVe-loggan även till D2 borde ju valet vara enkelt.
Re: DRIVE vs D2
Postat: tis 18 maj 2010, 06:59
av jaj
rosenlorden skrev:Start/Stop, är ju totalsågat av Teknikens värld iallafall? Knappt mätbar besparing, läste det i någon artikel har jag för mig av dom.. Så Start/stop ger nog inte i praktiken iallafall något direkt märkbart, men kanske på papperet då..
Teknikens värd glömde att S/S bilarana har regenerering av bromsenergi.
Denna funktion kan de inte koppla bort när de testar :shock:
Den skal också spara lite bränsle.
Men vad kan man begära de är ju jornalister och behöver sälja tidningar.
Re: DRIVE vs D2
Postat: tis 18 maj 2010, 19:29
av Kangas1000
Är det nån som har fått nån D2 ännu? Undrar då jag.. sist jag hörde nått från min beställning så var det V25 för min del.
Hoppas dock på få ner förbrukningen ganska bra mot min Flexifuel 08 jag har idag.