NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Var på väg till macken och skulle tanka. Då började bilen hoppa/rycka. Då jag hade bensinare och en gång råkade ut för liknande var det bränslebrist, (han dock till macken) så även denna gång. Men nu ryckte den vid gaspådrag. Tankade, dock bara 7 liter. var fel mack. Körde vidare, men den fortsatte rycka vid gaspådrag. Sen dog den efter några hundra meter. Rullade in på "rätt" mack. Tankade fullt, men sen så ville den inte starta.

Bilen transporterades till Volvo. Där stod den 4 dar (ink helgen) innan de tittade på den. Nu går den, inga fel koder, de bara vred på tänningsnyckeln.

Vad kan ha hänt?
Har haft nästan samma. Tom tank ( --- km kvar ), tankade kontant för 40 kr, fick mindre än 4 liter, instrumentet visade fortfarande --- km kvar. Eftersom jag visste att jag fått på bränsle för minst 7 mil, körde jag till jobbet. Efter ca 3 mil började bilen "rycka", men på ett rytmiskt sätt, inte som misständningar. Trodde då jag blivit lurad vid sedelautomaten, stannade direkt och tankade fullt och fick bara på 44 liter, dvs 9 liter fanns i tanken.
Om det är en 2.0D är den väldigt känslig för bränslestopp, så den är programmerad att "misstända" och även att stänga av motorn INNAN bränslet tar slut helt.
/greenbay
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]